Rozrywka

Jak wydana samodzielnie książka złamała „wszystkie zasady” i stała się bestsellerem

  • 30 maja, 2024
  • 10 min read
Jak wydana samodzielnie książka złamała „wszystkie zasady” i stała się bestsellerem


Zeszłego lata książka odmieniła życie Kohna Glaya.

Reklama na TikToku skierowała go do „The Shadow Work Journal”, cienkiego zeszytu ćwiczeń, który kieruje czytelników do odkrywania ukrytych części ich podświadomości – ich cienia, w żargonie książki. Zamówił kopię i wkrótce wrócił na TikTok, gorąco polecając go swoim obserwującym.

„Jeśli wybierasz się w swoją duchową podróż, koniecznie musisz zaopatrzyć się w jedną z nich” – mówi w filmie, zachęcając widzów do kupienia książki w sklepie TikTok.

Film stał się wirusowy, ostatecznie przyciągając ponad 58 milionów wyświetleń. Glay, który ma 43 lata i mieszka w Baltimore, zaczął organizować zajęcia online, aby prowadzić ludzi po czasopiśmie. W ciągu następnych kilku miesięcy ludzie, którzy obejrzeli jego filmy, kupili na TikToku ponad 40 000 egzemplarzy książki, a Glay zarobił ponad 150 000 dolarów prowizji. W grudniu rzucił pracę jako przedstawiciel handlowy Home Depot i obecnie prowadzi własną firmę „Happy Healin”, która oferuje subskrybentom duchową opiekę mentorską i coaching za pośrednictwem sesji Zoom.

Glay należy do armii wpływowych osób na TikToku, które pomogły zmienić „The Shadow Work Journal” w mega bestseller. Jest tak blisko związany z tą książką, że ludzie często zakładają, że ją napisał. „Mówienie ludziom, że nie jestem autorem, stało się codziennością” – powiedział.

Prawdziwą twórczynią „The Shadow Work Journal” jest Keila Shaheen, 25-letnia pisarka z Teksasu z doświadczeniem w marketingu, która samodzielnie opublikowała książkę w 2021 roku i od tego czasu została ukoronowana „królową samopomocy TikTok” .”

Po tym, jak czasopismo rozprzestrzeniło się na TikTok, Shaheen sprzedał się w ponad milionie egzemplarzy. Większość z nich – prawie 700 000 egzemplarzy – została sprzedana za pośrednictwem sklepu TikTok i była nieustannie promowana przez pełnych pasji influencerów, takich jak Glay, którzy zarabiają 15% prowizji od każdej sprzedaży od Zenfulnote, firmy Shaheen.

Niezwykła droga Shaheen do pozycji bestsellerów pokazuje, jak radykalnie zmienił się marketing i sprzedaż książek przez TikTok. W ciągu ostatnich kilku lat wydawcy gorączkowo pospieszyli, aby wykorzystać moc platformy, ponieważ wirusowe filmy wideo i recenzje wpływowych osób zwiększyły sprzedaż takich hitów, jak Colleen Hoover, Emily Henry i Sarah J. Maas.

Jednak Shaheen jest prawdopodobnie pierwszą autorką literatury faktu, która samodzielnie opublikowała swoją książkę, która wkroczyła na platformę w wielkim stylu, a czego dokonała, w pełni wykorzystując jej potencjał nie tylko do celów marketingowych, ale także do sprzedaży bezpośredniej.

Jej oszałamiająca trajektoria sprawiła, że ​​wielu autorów i wydawców zastanawia się, czy można powtórzyć tę formułę i jak wydawcy mogą poruszać się po nowym ekosystemie handlu detalicznego online – szybko rozwijającym się, opartym na algorytmach rynku, który grozi całkowitym ich wykluczeniem.

Warto przeczytać!  Były kawaler Ben Flajnik ujawnia, że ​​w zeszłym miesiącu POTAJNIE poślubił swojego „najlepszego przyjaciela” w Sonomie podczas „intymnej ceremonii w otoczeniu rodziny”

„Pomyśleć, że sprzedała milion egzemplarzy w samych Stanach Zjednoczonych, bez wydawcy, bez jakiejkolwiek ekspansji międzynarodowej, bez wsparcia stacjonarnego, łamie wszelkie zasady tego, co czyni bestsellerem” – powiedział Albert Lee, literat agent w United Talent Agency, która reprezentuje Shaheen.

Inni zastanawiają się, o ile większe może stać się imperium samopomocy Shaheena. Na początku tego roku Shaheen podpisała kontrakt na pięć książek z wydawnictwem Simon & Schuster po miesiącach zabiegania o nią przez duże wydawnictwa.

Simon & Schuster przekonał ją niezwykłym układem: siedmiocyfrową zaliczką plus udział w zyskach w wysokości 50-50. Wydawcy zazwyczaj dają autorom zaliczkę, a następnie 15-procentową obniżkę tantiem, jeśli uda im się odzyskać zaliczkę. Umowa obejmowała nowe, rozszerzone wydanie „The Shadow Work Journal”, które ukazało się pod koniec kwietnia w pierwszym nakładzie 100 000 egzemplarzy, a także dwie nowe książki Shaheena.

„Naprawdę chcieliśmy pokazać Keili, że mamy długoterminową wizję” – powiedziała Michelle Herrera Mulligan, wiceprezes i stowarzyszona wydawczyni Primero Sueño Press/Atria, wydawnictwa Simon & Schuster, które podpisało kontrakt z Shaheen. „Ta książka wciąż ma ogromną, niewykorzystaną publiczność”.

Na żywo Shaheen sprawia wrażenie osoby powściągliwej i powściągliwej, a nie przedsiębiorczyni czy charyzmatycznego guru dobrego samopoczucia.

Podczas wywiadu przeprowadzonego pod koniec kwietnia w restauracji na środkowym Manhattanie Shaheen wydawała się nieco oszołomiona zalewem uwagi i pieniędzy, jakie wygenerowała jej książka. Następnego dnia pojawiła się w „Good Morning America”, aby promować nowe wydanie „The Shadow Work Journal”, a następnie odbyła spotkania w biurze wydawcy i agenta literackiego.

Shaheen, która w przeszłości cierpiała na ostry lęk społeczny, była zaskoczona spokojem, jaki poczuła – dodała.

„Jestem wielką introwertyczką, więc to było świadectwo tego, jak bardzo dorosłem” – powiedziała.

Shaheen po raz pierwszy zetknęła się z pomysłem pracy z cieniem w 2021 r., kiedy w następstwie pandemii czuła się niespokojna i zagubiona. Po ukończeniu w 2020 roku Texas A&M z dyplomem z biznesu i psychologii znalazła pracę w handlu detalicznym i marketingu online, w tym jako specjalistka ds. strategii kreatywnej w TikTok. Wychodząc z izolacji spowodowanej Covidem, Shaheen poczuła się odłączona, a praca w środowisku korporacyjnym była dla niej przytłaczająca.

Pewnego dnia, szukając w Internecie wskazówek dotyczących prowadzenia dziennika terapeutycznego, natknęła się na odniesienia do koncepcji cienia jaźni szwajcarskiego psychoanalityka Carla Junga, która głosi, że części naszej podświadomości mogą maskować ukryte lęki i pragnienia. Dowiedziała się o praktyce zwanej pracą z cieniem, nieco marginalnej dziedzinie, która czerpie z pomysłów Junga, aby kierować ludźmi podczas przesłuchiwania swoich cieni, w celu zaakceptowania części siebie, które sprawiają, że czują się winni, zawstydzeni lub przestraszeni.

Warto przeczytać!  Syn reżysera Romea i Julii, Franco Zeffirellego, potępia pozew aktorów o „nadużycie” – ostateczny termin

Shaheen zaczęła publikować na Instagramie i TikToku filmy o ćwiczeniach związanych z pracą z cieniami, które próbowała, i zaczęła otrzymywać wiadomości od widzów z prośbą o drukowany przewodnik. Dlatego jesienią 2021 roku samodzielnie opublikowała czasopismo i zaczęła sprzedawać egzemplarze za 19,99 dolarów.

Pierwsze wydanie – które nie miało nawet nazwiska Shaheen na okładce – było cienką, miękką okładką, która prowadziła czytelników przez pracę z cieniami za pomocą interaktywnych ćwiczeń, w tym wypełniania pustych miejsc w stylu Mad Lib („Jako dziecko powiedziano mi, żebym nie ___, to mnie bardzo ___”), afirmacje wewnętrznego dziecka („Jestem chroniony”) i podpowiedzi dotyczące prowadzenia dziennika („Jaka jest twoja największa obawa w życiu?”).

Początkowo sprzedaż była powolna. Następnie pod koniec 2022 r. TikTok rozszerzył swoją działalność na sprzedaż detaliczną online. Platforma rozpoczęła sprzedaż produktów bezpośrednio przez aplikację oraz stworzyła program partnerski, który umożliwił influencerom publikowanie filmów o produktach w sklepie i zarabianie na tym prowizji. Gdy Shaheen zaczęła sprzedawać czasopismo za pośrednictwem TikTok, zaczęły napływać prośby od influencerów, którzy chcieli darmowych egzemplarzy w zamian za promocję wideo.

Wkrótce TikTok został zalany emocjonalnymi filmami przedstawiającymi użytkowników wypełniających strony czasopisma; niektórzy zachwycali się, że czasopismo jest tańsze niż terapia.

Dziennik również wzbudził pewien sceptycyzm. Niektórzy w mediach społecznościowych krytykowali pracę cieni jako antychrześcijańską, a nawet demoniczną. Inni twierdzili, że nie sprostał szumowi medialnemu lub narzekali, że ich kanały wydają się być pokryte reklamami czasopisma.

Jeszcze inni kwestionowali wiarygodność Shaheena jako przewodnika po zdrowiu psychicznym. Shaheen – opisana w biografii jej autorki jako „certyfikowana uzdrowicielka dźwiękiem i praktykująca terapię behawioralną” – ukończyła internetowy kurs szkoleniowy z zakresu terapii poznawczo-behawioralnej, ale nie jest licencjonowaną terapeutką.

Niektórzy eksperci psychologii Junga obawiają się, że „The Shadow Work Journal” nadmiernie upraszcza idee Junga.

„Moje obawy wynikają z tego, że cień jest naprawdę złożony” – stwierdziła Connie Zweig, emerytowana psychoterapeutka, która opublikowała kilka książek na temat pracy z cieniem. „Wyruszanie na zwiedzanie w ciemności bez wskazówek i wiedzy specjalistycznej może być ryzykowne”.

We wrześniu książka zajęła pierwsze miejsce w serwisie Amazon. W październiku Shaheen spotkała się z dwoma agentami United Talent Agency, Rebeccą Gradinger i Albertem Lee. Powiedziano jej, że agencja może pomóc jej zdobyć międzynarodową publiczność i sprawić, że jej książka będzie dostępna w sklepach stacjonarnych.

Shaheen podpisała z nimi kontrakt na około tydzień przed Targami Książki we Frankfurcie, największymi targami międzynarodowych praw wydawniczych, a następnie agencja sprzedała prawa do tłumaczeń „The Shadow Work Journal” w 27 krajach, powiedział Lee.

Shaheen w dalszym ciągu niechętnie przekazała amerykańskie prawa do „The Shadow Work Journal”. Była już bestsellerem i „początkowe oferty nie były przekonujące” – stwierdziła. Jej agenci zgodzili się, że typowa umowa wydawnicza może jej nie przynieść korzyści.

„Keila jest awangardą w otwieraniu tego zupełnie nowego rynku i ekosystemu” – powiedział Lee. „Stało się bardzo oczywiste, że w tradycyjnym wydawnictwie wszyscy byliśmy daleko w tyle za tym, co robiła Keila”.

Na Shaheena wywarła wpływ oferta Primero Sueño dotycząca podziału zysków, obejmująca plan publikacji i promowania wydań hiszpańskojęzycznych. Shaheen, której ojciec pochodzi z Portoryko, a matka z Brazylii, dostrzegła potencjał rozszerzenia swojego zasięgu wśród osób mówiących po hiszpańsku.

Nadal nie jest jasne, czy „The Shadow Work Journal” przyjmie się w szerszej grupie demograficznej, czy też swoją popularność zawdzięcza wygasającemu trendowi wirusowemu. Według Circana Bookscan do tej pory nowe wydanie sprzedało się w prawie 18 000 egzemplarzy – to spora liczba, ale nie była hitem.

Herrera Mulligan, wydawczyni Primero Sueño, powiedziała, że ​​„The Shadow Work Journal” to dopiero początek: „Naprawdę chcemy, żeby została nową cesarzową samopomocy”.

Primero Sueño zamierza obecnie nasycić rynek samopomocy książkami Shaheen i ustalił agresywny harmonogram wydawniczy, wypuszczając w tym roku jeszcze dwa samodzielnie wydane tytuły Shaheen – jeden w lipcu, drugi w październiku. Tytuły, wraz ze zbiorem poezji, cieszą się dużym zainteresowaniem na TikToku i sprzedały się łącznie na platformie w około 100 000 egzemplarzy.

Pracuje także nad dwiema nowymi książkami: jedną o pochodzeniu i zastosowaniach pracy z cieniami oraz drugą zatytułowaną „The Light Work Journal”, która zachęca czytelników do refleksji i doskonalenia swoich mocnych stron.

A Shaheen, której nie powstrzymuje już lęk społeczny, wydaje się gotowa znaleźć się w centrum uwagi. W przeciwieństwie do pierwszego wydania „The Shadow Work Journal”, w nowym wydaniu jej imię i nazwisko napisano dużą czcionką – pod banerem z napisem „sprzedano ponad milion egzemplarzy”.




Źródło