Marketing

Jak zaledwie 25% udziału w rynku SUV-ów może sprawić, że Maruti Suzuki stanie się najlepszym sprzedawcą SUV-ów w Indiach: premiera Fronx w połowie kwietnia

  • 29 marca, 2023
  • 7 min read
Jak zaledwie 25% udziału w rynku SUV-ów może sprawić, że Maruti Suzuki stanie się najlepszym sprzedawcą SUV-ów w Indiach: premiera Fronx w połowie kwietnia


W kontekście średniookresowego celu Maruti Suzuki, jakim jest osiągnięcie 50-procentowego ogólnego udziału w rynku PV (pojazdów pasażerskich), pierwszym celem firmy jest zostanie numerem jeden wśród sprzedawców SUV-ów w kraju. To jest ważne dla Maruti Suzuki ponieważ podczas gdy udział w rynku tego producenta samochodów w segmentach innych niż SUV przekracza 65 procent, jego udział w rynku SUV-ów wyniósł zaledwie 10,5 procent w 2022 roku. Jednak to nie tylko ambicja napędza rozwój SUV-ów Maruti Suzuki, ponieważ jest to niezbędna strategia strategiczna ruch, który pomoże marce zdominować całą branżę. Podczas niedawnej interakcji z TOI Auto, Shashank Srivastavastarszy dyrektor generalny (marketing i sprzedaż), Maruti Suzuki Ltd. podzielił się kluczowymi spostrzeżeniami na temat aktualnego planu działania marki, który koncentruje się na uczynieniu MSIL najlepszym sprzedawcą SUV-ów w kraju do 2024 roku.

Projekt Maruti Suzuki Jimny, obejście wnętrza: wielkie zmartwienie dla konkurencji! | TOI Auto

Strategia:
Srivastava powiedział TOI Auto: „Rynek SUV-ów zawsze był słabym obszarem dla Maruti Suzuki, nasz udział w rynku SUV-ów wyniósł zaledwie 10,5 procent w 2022 roku. Podczas gdy nasz udział w rynku w segmentach innych niż SUV przekracza 65 procent. Jednak rynek rośnie, a kiedy połączymy te dwa elementy, nasz ogólny udział w rynku w branży spadnie poniżej 45 procent. Oczywiście, jeśli chcemy osiągnąć zadeklarowany cel, jakim jest 50-procentowy udział w rynku, będziemy musieli zwiększyć nasz udział w segmencie SUV-ów.
Po zbadaniu rynku SUV-ów zdaliśmy sobie sprawę, że wśród 46 marek SUV-ów mamy tylko jedną markę w tym segmencie, którą jest Brezza. Chociaż Brezza jest liderem rynku w segmencie kompaktowych SUV-ów i najlepiej sprzedającym się SUV-em, zdaliśmy sobie sprawę, że jeden przeciwko 46 to swego rodzaju niedopasowanie i że istnieje duża potrzeba wzmocnienia naszego portfolio SUV-ów. Tak powstała Grand Vitara we wrześniu 2022 roku, ale jeśli chcemy dalej zwiększać nasz udział w rynku, to chcielibyśmy wprowadzić więcej modeli w tym segmencie i tak powstały Fronx i Jimny” – dodał.

Wykorzystanie ponad 50-letniej globalnej reputacji Suzuki jako producenta odnoszących sukcesy małych SUV-ów to kolejny czynnik, który producent planuje wykorzystać. Według Srivastava, jednym z największych atutów Maruti Suzuki, który pomoże stać się numerem jeden wśród sprzedawców SUV-ów, jest rozległa sieć dealerów. MSIL ma obecnie 3700 punktów sprzedaży w całym kraju, co umożliwia jej penetrację swoich produktów do mniejszych miast i głównych stacji metra z podobną siłą.
Srivastava powiedział dalej: „Segment SUV-ów jest obecnie nieco rozdrobniony, co jest w pewnym sensie pozytywne dla Maruti Suzuki, ponieważ możesz być liderem rynku z mniejszym udziałem w rynku. Nie jest konieczne, abyśmy zdominowali 65 procent lub 70 procent udziału w rynku SUV-ów, aby stać się liderem rynku. Wierzę, że możemy być liderami rynku z 25-procentowym udziałem w rynku SUV-ów również dlatego, że segment SUV-ów jest rozdrobniony.
Obecnie czynimy duże postępy w ulepszaniu dostaw Grand Vitary i Brezzy. W lutym 2023 r. mieliśmy prawie 18 proc. udziału w rynku z 10,5 proc. w 2022 r. Gdybyśmy osiągnęli 25 proc. udziału w rynku SUV-ów, bardzo łatwo moglibyśmy stać się numerem jeden. Ten wzrost o 7 procent można osiągnąć dzięki połączeniu Frontxa i Jimny’ego. Tak więc 25 procent nie jest czymś, co jest poza zasięgiem i nie możemy się tego doczekać”.
Wyzwania:
Mówiąc o wyzwaniach, przed którymi stoi Maruti Suzuki, aby osiągnąć swój cel, Srivastava powiedział TOI Auto: „Jedną z dużych przeszkód w naszym obecnym celu jest dostępność pojazdów. Dziś mamy utrudnienia w dostawach Brezzy i Grand Vitary. Tak więc zarządzanie sytuacją zaopatrzeniową jest dużym wyzwaniem. Co więcej, w przypadku Fronxu musimy jeszcze ustalić podstawową wartość marki i podstawowe pozycjonowanie marki w świadomości konsumentów.”

W tej chwili Maruti Suzuki otrzymało łącznie około 1 30 000 rezerwacji na Grand Vitarę od września 2022 r. Według Srivastava, producent samochodów dostarczy blisko 50 000 sztuk do końca marca 2023 r. To wciąż pozostawia około 80 000 oczekujących zamówień, które są narażone na ryzyko odwołania z powodu opóźnień. „Mówiąc o stosunku mocnych hybryd do łagodnej hybrydy benzynowej, obecny podział to 75 procent mocnej hybrydy i 25 procent łagodnej hybrydy. – dodał Srivastava.
Dlaczego żaden SUV z segmentu D nie może osiągnąć pozycji lidera na rynku i gdzie w tym miksie pojawiają się pojazdy elektryczne?
Na to Srivastava powiedział: „Kompaktowe SUV-y są największym segmentem z 22 procentami całego rynku SUV-ów, a średniej wielkości SUV-y stanowią 19,5 procent jego udziału. Dla porównania, popyt na rynku dużych SUV-ów klasy premium wynosi zaledwie około 1 procent. Spośród przewidywanych 16,5 lakh SUV-ów, które mają zostać sprzedane w tym roku, tylko około 30 000 z nich będzie modelami segmentu D. Myślę, że tamtejszy rynek jest dość mały i jeśli się powiększy lub jeśli zobaczymy ostateczny trend, możemy to rozważyć, ale do tego czasu będzie to dla nas trudna propozycja.

Odpowiedział na drugą część pytania, mówiąc, że obecnie nie ma zgody co do tego, kiedy pojazdy elektryczne osiągną wielkość „zmieniającą grę”. „Ogólnie rzecz biorąc, punkt wykroczenia dla szybszego przyjęcia pojazdów elektrycznych pojawia się, gdy penetracja wynosi około 3 procent. To statystyczny trend, który zaobserwowaliśmy w innych krajach, takich jak Norwegia, Niemcy czy Holandia. Myślę, że próg 3 procent powinien zostać osiągnięty w Indiach w 2024 lub 2025 roku. Wtedy Maruti Suzuki planuje wprowadzić własny samochód elektryczny oparty na EVX zaprezentowanym na Auto Expo 2023” – dodał.
Analitycy twierdzą, że do 2030 r. penetracja pojazdów elektrycznych w Indiach osiągnęłaby 17 procent całego rynku, który prawdopodobnie wzrósłby do 6 milionów sztuk. Dlatego przy przewidywanej penetracji na poziomie 17 procent, pojazdy elektryczne stanowiłyby blisko 1 milion sprzedaży pod koniec dekady.




Źródło