Jak zoptymalizować swój marketing mix w afrykańskiej gospodarce opartej na urządzeniach mobilnych
![Jak zoptymalizować swój marketing mix w afrykańskiej gospodarce opartej na urządzeniach mobilnych](https://oen.pl/wp-content/uploads/2024/03/shutterstock_1129438016-770x450.jpg)
Afryka w coraz większym stopniu staje się regionem, w którym stawiane są przede wszystkim urządzenia mobilne, w którym prognozuje się wzrost liczby subskrypcji. Ponieważ większość ludzi ma dostęp do Internetu często za pośrednictwem urządzeń mobilnych, istnieje ogromna możliwość nawiązania kontaktu z użytkownikami za pośrednictwem wielu aplikacji, które są pobierane codziennie. Ale jakie jest najlepsze podejście do optymalizacji zestawu marketingu mobilnego, aby zapewnić prawdziwy sukces w tym regionie? Na to pytanie odpowiada Daniel Junowicz, dyrektor zarządzający LATAM & Africa w AppsFlyer.
Afryka Subsaharyjska ma najszybciej rozwijający się rynek telefonów komórkowych na świecie. Oczekuje się, że do 2025 r. wykorzystanie telefonów komórkowych w całym regionie osiągnie 600 milionów. Stanowi to dla firm ogromną szansę na uzyskanie dostępu do milionów nowych użytkowników w regionie, w którym w coraz większym stopniu kładzie się nacisk na urządzenia mobilne. Afryka ma także jedną z najmłodszych populacji na świecie (średnia wieku wynosi 20 lat), która zwykle intensywnie korzysta z witryn mobilnych, a lepsza łączność danych otwiera nowe możliwości w mediach cyfrowych w wielu branżach.
Ponieważ dla wielu osób na kontynencie urządzenia mobilne są często najbardziej dostępnym sposobem korzystania z Internetu, marketing mobilny w Afryce odgrywa ogromną rolę w angażowaniu klientów, zwłaszcza że pandemia COVID-19 zmusiła firmy do korzystania z Internetu. W miarę jak kontynent stopniowo przyzwyczaja się do coraz bardziej cyfrowego kontaktu z klientami, podejście do marketingu oparte na danych i wglądzie będzie kluczem do sukcesu dla firm na całym świecie.
Dowiedz się więcej: Ewolucja reklamy mobilnej: Internet mobilny w aplikacji
Rynek aplikacji w Afryce Subsaharyjskiej
Mobilny ekosystem w Afryce Subsaharyjskiej wnosi do swojego PKB wartość ekonomiczną o wartości ponad 100 miliardów dolarów (prawie 10%) i przewiduje się, że wartość ta będzie rosnąć. Chociaż jak dotąd penetracja smartfonów była niewielka, powszechność podstawowych smartfonów oraz dostęp do najpopularniejszych mediów społecznościowych i aplikacji do przesyłania wiadomości mobilnych umożliwiły rozwój rynku aplikacji. Wydaje się, że w szczególności przyjęcie mobilnych pieniędzy zwiększa zaangażowanie użytkowników mobilnych, ponieważ setki milionów Afrykanów korzysta z portfeli mobilnych w odpowiedzi na często złożony proces uzyskiwania dostępu do usług finansowych. Wyzwaniami dla marketerów mobilnych pozostają jednak wysokie koszty transmisji danych i jakość łączności dla klientów mobilnych. Dzięki możliwości nawiązania kontaktu z milionami nowych użytkowników wyraźniejszy obraz podróży użytkownika i wyzwań, jakie mogą napotkać, jest niezbędny do optymalizacji wyników marketingowych.
W obliczu ograniczeń fizycznych na całym świecie wiele firm musiało zmienić sposób działania i dostosować swój marketing z niespotykaną dotąd szybkością, aby utrzymać zaangażowanie klientów. Co więcej, ze względu na przepisy dotyczące dystansu fizycznego i społecznego, telefon komórkowy jest obecnie ważniejszy niż kiedykolwiek, jeśli firmy chcą pozostać w kontakcie ze swoimi klientami. Podobnie zapotrzebowanie klientów na dostęp do usług, do których nie mogą już fizycznie dotrzeć, spowodowało gwałtowny wzrost liczby nowych segmentów pobierających aplikacje. Od cyfrowych pieniędzy i usług zdrowotnych po media społecznościowe, e-learning i e-commerce – konsumenci polegają na swoich telefonach, aby żyć w pewnym stopniu normalnością.
Firmy telekomunikacyjne w Afryce Subsaharyjskiej odnotowały wzrost wykorzystania danych w miarę przenoszenia się tradycyjnych firm działających offline do Internetu, w tym wzrost liczby użytkowników korzystających z platform wideo na żądanie i usług przesyłania strumieniowego. To przejście w kierunku rynku internetowego wymaga od zespołów marketingu mobilnego dobrego zrozumienia zachowań klientów w Internecie, aby skutecznie zaspokajać ich potrzeby.
Na każdym rynku aplikacji nadanie priorytetu wygodzie użytkowników aplikacji może zapewnić lepsze wskaźniki retencji. Na kontynencie jest to podwójnie ważne, ponieważ wiele telefonów jest często podstawowych, a użytkownicy ponoszą jedne z najwyższych na świecie opłat za przesyłanie danych. Dla wielu użytkowników aplikacji mobilnych w Afryce rozmiar pliku i wygodę użytkownika mają bezpośredni wpływ na instalację i dezinstalację aplikacji. Jeśli aplikacja zajmuje zbyt dużo miejsca na telefonie użytkownika, wpływając na możliwość korzystania z innych funkcji, najprawdopodobniej zostanie usunięta, aby zrobić miejsce dla aplikacji zajmujących mniej miejsca.
Dowiedz się więcej: Wzrost liczby zakupów mobilnych ma się utrzymać – jak sprzedawcy detaliczni powinni się do tego dostosować?
Optymalizacja marketingu mobilnego i analityki
Marketerzy mobilni w całej Afryce przekonują się, że chociaż zwiększanie liczby instalacji aplikacji jest ważne, muszą skoncentrować się na pomiarach po instalacji, aby uzyskać pełny obraz podróży klienta. Na przykład maksymalizacja potencjału przychodów wymaga pomiaru zdarzeń obejmujących cały cykl konwersji i wszystkie kluczowe momenty w podróży klienta, co umożliwia marketerom identyfikację luk i odpowiednią optymalizację. Wnioski, które można wyciągnąć z tych danych, są ogromne i mogą pomóc zmaksymalizować wartość życiową użytkownika poprzez podejmowanie mądrzejszych decyzji o przejęciu i ponownym zaangażowaniu.
Marketerzy mobilni w Afryce mogą również lepiej służyć klientom, analizując zwrot z wydatków na reklamę. Zwrot z wydatków na reklamę równa się skuteczności marketingowej kampanii i może być nieoceniony przy analizie przychodów na poziomie użytkownika.
Dane o przychodach na poziomie użytkownika pozwalają lepiej zrozumieć, które źródło pozyskiwania użytkowników generuje największe przychody dla firmy i z której kampanii pozyskiwania użytkowników. Gdy firmy poznają najskuteczniejsze źródła pozyskiwania użytkowników, będą mogły zbudować solidne, predykcyjne modele przychodów, mając do dyspozycji szczegółowe, surowe dane. Mogą także identyfikować ważne trendy w zachowaniach użytkowników, optymalizować formaty reklam, czas wyświetlania reklam i modelować przyszłe trendy.
Poruszanie się po złożonym i rozdrobnionym rynku
Marketerzy mogą również przyjrzeć się niektórym z najskuteczniejszych aplikacji na kontynencie, aby zobaczyć, czego mogą się nauczyć. WhatsApp to najpopularniejsza aplikacja do przesyłania wiadomości w Afryce i można się wiele nauczyć z jej sukcesu na kontynencie. Łatwość i elastyczność użytkowania zapewniły jej miejsce w czołówce aplikacji już trzeci rok z rzędu. Z aplikacji korzysta 73% internautów w Kenii, 53% internautów w Nigerii i 49% internautów w Republice Południowej Afryki. W 2018 r. WhatsApp odpowiadał za prawie połowę wszystkich danych mobilnych wykorzystywanych w Zimbabwe.
WhatsApp jest w stanie utrzymać ten poziom sukcesu, ponieważ jest w stanie pracować z zawodnymi dostawami Internetu, które nękają wiele części kontynentu. Działa również z niektórymi najbardziej podstawowymi telefonami, a mnogość różnych zastosowań, w tym wykonywanie połączeń telefonicznych, przesyłanie dokumentów (skompresowanych w celu zminimalizowania zużycia danych) i wysyłanie wiadomości, sprawia, że jest to aplikacja niezbędna. Bezpłatność i prostota obsługi (aby rozpocząć, wystarczy numer telefonu komórkowego kontaktu) w połączeniu z niezbędnymi funkcjami sprawia, że WhatsApp jest idealnym rozwiązaniem dla użytkowników mobilnego Internetu na całym kontynencie.
Dowiedz się więcej: 3 kampanie marketingu mobilnego, które przekonały nas w pierwszej połowie 2020 r
Możliwości rozwoju w regionie stawiającym na urządzenia mobilne
Nie ma uniwersalnej strategii promowania aplikacji w Afryce. Firmy technologiczne poczyniły znaczne inwestycje, aby wesprzeć wysiłki kontynentu na rzecz lepszej łączności, a we wszystkich sektorach panuje obfitość innowacji. Dla każdego, kto wchodzi na ten rynek po raz pierwszy, być może będziesz musiał zapoznać się z kilkoma opcjami opisanymi w tym artykule na temat najbardziej optymalnego sposobu nawiązania kontaktu z użytkownikami mobilnymi na rynku afrykańskim. Jak na każdym innym rynku, często metodą prób i błędów znajdziesz to, co będzie najlepsze dla Twojego produktu i branży. Jednakże, przeprowadzając badania, obserwując, co osiągnęli przedsiębiorcy odnoszący sukcesy na rynku, i utrzymując klientów w centrum wszystkiego, co robisz, będziesz w stanie zapewnić sobie sukces na tym szybko rozwijającym się rynku wschodzącym.