Jaki jest wpływ gogli Apple Vision Pro Augmented Reality na architekturę?
Jaki jest wpływ gogli Apple Vision Pro Augmented Reality na architekturę?
5 czerwca firma Apple uruchomiła Apple Vision Pro, nowy typ komputera przestrzennego, który wykorzystuje gogle rzeczywistości rozszerzonej, aby umożliwić użytkownikom doświadczenie połączenia świata cyfrowego i fizycznego. Urządzenie obiecuje zaoferować swoim użytkownikom nieskończone płótno dla aplikacji, większe i bardziej wciągające niż tradycyjne wyświetlacze, jednocześnie pozwalając im pozostać obecnymi i łączyć się z innymi. Zawiera system VisionOS, pierwszy przestrzenny system operacyjny, który stworzył ten nowy sposób interakcji z treściami cyfrowymi. Poprzednie koncepcje, takie jak Metaverse, obiecywały zmianę sposobu, w jaki doświadczamy cyfrowych światów, a architekci korzystają z okazji, aby zagłębić się w projektowanie wolnych od ograniczeń przestrzeni wirtualnych. Czy to nowe urządzenie może przynieść nowe sposoby doświadczania trójwymiarowych przestrzeni, aby lepiej zintegrować architekturę ze środowiskami cyfrowymi?
W wizji Apple obliczenia przestrzenne są rewolucyjne w sposobie, w jaki łączą treści cyfrowe z przestrzenią fizyczną. Vision Pro umożliwia użytkownikom interakcję z aplikacjami unoszącymi się w przestrzeni, w której się znajdują, za pomocą gestów oczu i dłoni oraz sterowanie głosem. Użytkownicy mogą również zdecydować się na zastąpienie swojego widocznego środowiska wciągającym obrazem tła, który według Apple częściowo się rozpuści, gdy jakikolwiek człowiek wejdzie w przestrzeń. Urządzenie przekształca całe pole widzenia w wyświetlacz bez całkowitego odłączania użytkownika od świata fizycznego.
Chociaż Apple ogłosiło zamiar wprowadzenia nowych wciągających gier i filmów nakręconych w technologii 3D, oficjalna prezentacja nie wydaje się obejmować całkowicie wciągających środowisk 3D. Technologia uwalnia dwuwymiarowe aplikacje z ekranów komputerów i telefonów, pozwalając im zajmować przestrzeń fizyczną, zwiększając ich rozmiar i wpływ, ale zachowując je jako obrazy dwuwymiarowe.
Powiązany artykuł
Czy sztuczna inteligencja to naprawdę następna wielka rzecz w architekturze?
Być może jest zbyt wcześnie, aby ocenić potencjał tej nowej technologii w sposobie, w jaki doświadczamy przestrzeni, ale wydaje się, że jest to odpowiedź na ogólne pragnienie oderwania się od ograniczających ekranów i przejścia w kierunku bardziej wciągających środowisk bez utraty dostępu do możliwości cyfrowych. Koncepcja rozszerzonej rzeczywistości okazała się mieć duży potencjał dla architektów, niektórzy wykorzystują ją do doskonalenia rzemiosła i ulepszania konstrukcji na miejscu, inni do gamifikacji środowisk miejskich, a nawet do eksperymentowania i testowania złożonych projektów, które byłyby kosztowne lub kosztowne. trudne do zaimplementowania w świecie fizycznym.
Dzisiejszy dzień wyznacza początek nowej ery komputerów. Tak jak Mac wprowadził nas w komputery osobiste, a iPhone w komputery mobilne, tak Apple Vision Pro wprowadza nas w komputery przestrzenne. — Tim Cook, dyrektor generalny Apple.
Dziedzina technologii szybko się rozwija, ponieważ nowo dostępne systemy sztucznej inteligencji wydają się zapowiadać początek 21ul-wieczny cyfrowy renesans. W tej chwili wydaje się, że pole jest pełne możliwości, a architekci szybko reagowali i eksperymentowali z nowymi narzędziami: wykorzystując ChatGPT do generowania pomysłów, przekształcając tekst w obrazy za pomocą narzędzi generatywnych, takich jak Midjourney lub Dall-E, oraz zapuszczając się w obietnica Metaverse. Poprzedni sukces technik obliczeniowych CAD i BIM dowiódł, że innowacje technologiczne mogą zmienić nie tylko sposób pracy architektów, ale także różnorodność projektów, jakie mogą sobie wyobrazić.