Rozrywka

Jako Tony Awards udaj się na przedmieścia, wejdź do United Palace

  • 7 czerwca, 2023
  • 5 min read
Jako Tony Awards udaj się na przedmieścia, wejdź do United Palace


Prawie osiem mil na północ od Times Square, United Palace w Washington Heights jest olśniewającą pozostałością złotej ery kina. W niedzielę będzie stanowić tło dla największej nocy na Broadwayu.

Ten dawny „Wonder Theatre” Loewa na Broadwayu między 175 a 176 ulicą jest urzekający, choć tajemniczy. Mówi się, że jego charakterystyczna fasada – gdzie gołębie czują się jak w domu wśród zigguratów i pilastrów z terakoty – miała wpływ na projekt egipski, aztecki lub Majów, a może na architekturę imperium Mogołów z XVI-XVIII wieku.

Wewnątrz niemal każda powierzchnia jest złota i błyszcząca — istne szaleństwo olśniewających detali. Bliźniacze słonie niosą na klatce schodowej latarnie newel. Koniki morskie mieszają się z pawiami w oprawach oświetleniowych.

W audytorium na 3400 miejsc, zaprojektowanym przez znanego architekta teatralnego Thomasa W. Lamba, bodhisattwowie uśmiechają się pogodnie w swoich niszach, podczas gdy gryfy, centaury, buraki (koniowate o ludzkich głowach z mitologii islamskiej), wrogie lwy, długoszyje ptaki i dziwnie umięśnione wśród wirujących wąsów, liści akantu i rozet można dostrzec aniołki.

To budynek, który wywołuje zachwycone oszołomienie wśród krytyków architektury. W „On Broadway: A Journey Uptown Over Time” David W. Dunlap, były reporter i felietonista New York Timesa, opisał wnętrze jako „bizantyjsko-romańskie, indo-hinduskie, chińsko-mauretańskie, perskie, eklektyczne, rokokowo-dekoracyjne ”.

Warto przeczytać!  Piosenkarz potępia Jasona Aldeana jako „klauna”, gdy artyści zajmują strony w debacie na temat „piosenki popierającej lincz”

Innymi słowy, to dużo.

Wręczając nagrody Tony, Michael Fitelson, dyrektor naczelny United Palace of Cultural Arts, z radością wita nową publiczność.

„Dziesięć lat temu ludzie z Broadwayu powiedzieli, że to się nigdy nie uda, to za daleko” – powiedział. „Z biegiem czasu nosów było coraz mniej”.

Loew’s 175th Street Theatre został otwarty w 1930 roku, ostatni z pięciu Wonder Theatres, które sieć zbudowała w Nowym Jorku i okolicach. Uroczystości otwarcia obejmowały pokaz filmu „Ich własne pragnienie” z Normą Shearer w roli głównej; występ zespołu tanecznego Chester Hale Girls; oraz recital na dwukomorowych cudownych organach.

Nie wszyscy byli fanami tych bujnie zaprojektowanych pałaców filmowych. Pewien krytyk skarżył się: „Amerykanie odwiedzający wspaniałe zabytki starożytności usłyszą uwagę: ‚A więc to jest Tadż Mahal; pshaw… Oriental Theatre w domu jest dwa razy większy i poza tym ma elektryczne oświetlenie”.

Nie miały być subtelne. W wydanej w 1961 roku książce „The Best Remaining Seats” historyk teatru Ben Hall opisał pałace filmowe jako „światy marzeń dla rozczarowanych”. Były egzotycznymi krainami fantazji, które miały rozpalić wyobraźnię widzów i zaprosić ich do zatracenia się.

(Czasami tracili więcej niż siebie. Zagorzały fan zwinął kapelusz Judy Garland, kiedy pojawiła się tam w 1939 roku. Zaoferowała 10 dolarów i autograf za zwrot, ale bezskutecznie).

Warto przeczytać!  EKSKLUZYWNIE: Kobieta, która „zerwała” ze swoją najlepszą przyjaciółką, z którą była od 11 lat, twierdzi, że rozstanie było bardziej bolesne niż koniec romantycznego związku

Harold Rambusch, który dekorował wnętrza budynku Lamb, nazwał pałace filmowe „społecznymi zaworami bezpieczeństwa”, dzięki którym publiczność „uczestniczy w tych samych luksusach, co bogaci i korzysta z nich w takim samym pełnym zakresie”. (Rambusch zaprojektował także bardziej powściągliwe wnętrza Radio City Music Hall, które może pomieścić około 6000 osób i często gościło nagrody Tony).

Wraz z pojawieniem się telewizji i innymi czynnikami urok świata snów nieco osłabł do połowy stulecia. W 1969 roku — po ostatnim pokazie „2001: Odysei kosmicznej” — budynek nabył teleewangelista Frederick J. Eikerenkoetter, znany jako wielebny Ike, który głosił na scenie swoją teologię sukcesu.

Pod rządami wielebnego Ike’a budynek stał się znany jako Zjednoczony Pałac i był utrzymywany w doskonałym stanie. Ale stosunkowo niewielu w społeczności w dużej mierze dominikańskiej miało związek z tym, co dzieje się wewnątrz. Tabliczka na zewnątrz głosiła: „Wejdź lub uśmiechnij się, przechodząc”.

Lin-Manuel Miranda po raz pierwszy pojawił się w teatrze w 2013 roku, zanim miał on gościć koncert z okazji piątej rocznicy jego pierwszego broadwayowskiego musicalu „In the Heights”. Mimo, że dorastał w sąsiedztwie, nic o tym nie wiedział.

„Nie mogłam uwierzyć, że ten ogromny, wspaniały cud architektury znajduje się w sercu Washington Heights” – napisała Miranda w e-mailu.

Miranda odegrała kluczową rolę w sprowadzeniu filmów z powrotem do United Palace: kupił nowy ekran, a kampania crowdfundingowa pomogła zapłacić za nowy projektor HD.

Pokazy filmowe w United Palace — ostatnio „Kiedy Harry poznał Sally” w maju — przyciągnęły tłumy na Górny Manhattan.

Fitelson jest podekscytowany tym, że latynoska społeczność z sąsiedztwa znajdzie trochę czasu w centrum uwagi. „Sprowadzenie Tonys do tej społeczności stanowi ogromne oświadczenie, że są zainteresowani otwarciem drzwi dla szerszej publiczności” – powiedział Fitelson. „I że ta społeczność jest zainteresowana hostingiem rzeczy, które mają wpływ na całe miasto, kraj i świat”.

Przede wszystkim Miranda ma nadzieję, że United Palace może nadal być miejscem spotkań mieszkańców Washington Heights.

„To teatr naszej społeczności i jesteśmy dumni, że możemy być jego częścią”.


Źródło