Technologia

Japoński ispace zakłada niepowodzenie w próbie pierwszego komercyjnego lądowania na Księżycu

  • 25 kwietnia, 2023
  • 3 min read
Japoński ispace zakłada niepowodzenie w próbie pierwszego komercyjnego lądowania na Księżycu


TOKIO, 25 kwietnia (Reuters) – Japoński start-up ispace (9348.T) założył, że jego próba pierwszego prywatnego lądowania na Księżycu nie powiodła się we wtorek, ponieważ inżynierowie walczyli o odzyskanie kontaktu z lądownikiem Hakuto-R Mission 1 (M1) firmy długo po tym było to spowodowane lądowaniem na Księżycu.

„Straciliśmy łączność, więc musimy założyć, że nie mogliśmy dokończyć lądowania na powierzchni Księżyca” – powiedział dyrektor generalny ispace Takeshi Hakamada podczas transmisji na żywo firmy, podczas gdy inżynierowie kontroli misji w Tokio nadal próbowali odzyskać kontakt z lądownikiem .

Wyglądało na to, że lądownik M1 miał autonomicznie wylądować około 12:40 czasu wschodniego (16:40 GMT we wtorek) po zbliżeniu się na odległość zaledwie 295 stóp (90 metrów) od powierzchni Księżyca, jak pokazała animacja na żywo telemetrii lądownika.

W oczekiwanym czasie lądowania inżynierowie kontroli misji wydawali się zaniepokojeni, czekając na potwierdzenie sygnału o losie M1, ale takie potwierdzenie nie nadeszło.

„Nasi inżynierowie będą nadal badać sytuację” – powiedział Hakamada. „W tej chwili mogę powiedzieć, że jesteśmy bardzo dumni z faktu, że osiągnęliśmy już wiele rzeczy podczas tej misji 1”.

Warto przeczytać!  Raja Koduri, główny motor wysiłków procesorów graficznych Intela, odchodzi z firmy

Statek kosmiczny wystartował z Cape Canaveral na Florydzie na rakiecie SpaceX w grudniu i zrealizował 8 z 10 celów misji w kosmosie, które dostarczyłyby cennych danych do następnej próby lądowania ispace w 2024 roku, powiedział Hakamada. Ten statek kosmiczny Mission 2 jest już w budowie.

Udane lądowanie oznaczałoby pożądane odwrócenie ostatnich niepowodzeń Japonii w technologii kosmicznej, gdzie ma duże ambicje zbudowania krajowego przemysłu, w tym celu wysłania japońskich astronautów na Księżyc do końca lat 20. XX wieku.

Moonshot to ambitny wyczyn dla prywatnej firmy. Tylko Stany Zjednoczone, były Związek Radziecki i Chiny wykonały miękkie lądowanie statku kosmicznego na Księżycu, przy czym próby podjęte w ostatnich latach przez Indie i prywatną izraelską firmę zakończyły się niepowodzeniem.

Mniej więcej godzinę przed planowanym przyziemieniem we wtorek, wysoki na 2,3 metra (7,55 stopy) M1 rozpoczął fazę lądowania, stopniowo zacieśniając swoją orbitę wokół Księżyca ze 100 km (62 mil) nad powierzchnią do około 25 km (15,5 mil) jadących z prędkością prawie 6000 km/h (3700 mph).

Ryo Ujiie, dyrektor ds. technologii ispace, w rozmowie z dziennikarzami w poniedziałek porównał zadanie polegające na spowolnieniu lądownika do odpowiedniej prędkości wbrew przyciąganiu grawitacyjnemu Księżyca do „nadepnięcia na hamulce biegnącego roweru na skraju skoczni narciarskiej”.

Warto przeczytać!  Zakaz importu Apple Watch Funkcja wykrywania tlenu we krwi nie wymaga licencji Masimo Patent mówi dyrektor generalny Tim Cook z USA

Lądownik miał dotrzeć do miejsca lądowania na skraju Mare Frigoris, na półkuli północnej Księżyca, gdzie miał rozmieścić dwukołowy łazik wielkości piłki baseballowej opracowany przez JAXA, japońskiego producenta zabawek Tomy Co (7867.T) i Sony Group (6758.T), a także czterokołowy „Rashid” Rover ze Zjednoczonych Emiratów Arabskich.

M1 zawierał również eksperymentalną baterię półprzewodnikową wykonaną przez NGK Spark Plug Co (5334.T), między innymi do mierzenia ich działania na Księżycu.

Reportaż Kantaro Komiya; Montaż autorstwa Chang-Ran Kim i Stephena Coatesa

Nasze standardy: Zasady zaufania Thomson Reuters.


Źródło