Jedna z najważniejszych polskich autostrad zostanie poszerzona. Jest już pierwsza umowa [MAPA]
18 miesięcy mają inżynierowie z firmy DATABOUT z Warszawy na przygotowanie dokumentacji wraz z wymaganymi pozwoleniami. To właśnie z tą firmą Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) podpisała umowę na opracowanie projektu rozbudowy jednej z najważniejszych polskich autostrad.
Dalsza część tekstu pod materiałem wideo:
Autostrada A2 powstała dekadę temu i już jest zbyt wąska
Podpisana umowa zapoczątkowuje długotrwały proces rozbudowy autostrady A2 pomiędzy Łodzią i Warszawą. GDDKiA przewiduje, że przetarg na wyłonienie wykonawcy prac w terenie zostanie ogłoszony wiosną 2025 r. W tym samym roku powinna zostać również podpisana umowa ze zwycięzcą przetargu.
Cały proces rozbudowy A2 w ocenie GDDKiA jest jednym z najtrudniejszych i najbardziej skomplikowanych, bo nie dość, że wszystkie prace budowlane będę prowadzone przy odbywającym się ruchu, to trzeba jeszcze uwzględnić szereg warunków. Konieczne będzie m.in. opracowanie i wdrożenie skomplikowanej czasowej organizacji ruchu.
Wybudowana ponad dekadę temu autostrada jest jedną z najbardziej obciążonych ruchem tras w Polsce. W zależności od miejsca i pory średni dobowy ruch pomiędzy Łodzią i Warszawą wynosi od 50 tys. do niemal 100 tys. pojazdów. Ten zapewne jeszcze się zwiększy, gdy powstanie planowany Centralny Port Komunikacyjny.
Autostrada A2 z szeregiem pionierskich rozwiązań
Chcąc ograniczyć do minimum utrudnienia związane z rozbudową autostrady A2, przez cały czas prowadzenia prac w terenie w obu kierunkach, tj. w stronę Warszawy i w stronę Poznania, mają być dostępne po dwa pasy ruchu. Ponadto GDDKiA chce skoordynować prace z innymi robotami, które wpływają na liczbę pojazdów na A2, czyli głównie z budową odcinka drogi ekspresowej S7 Płońsk — Czosnów.
Rozbudowa autostrady A2 będzie okazją do zastosowania pionierskich rozwiązań, dzięki czemu zmodernizowana trasa stanie się samowystarczalna energetycznie. „Wszystkie instalacje związane z drogą (oświetlenie, stacje meteo itd.) mają być zasilane z odnawialnych źródeł energii. Wykonawca dokumentacji ma przeprowadzić szczegółową analizę ekonomiczną uwzględniającą koszty budowy, eksploatację oraz utrzymanie, w tym także magazynów energii” — wyjaśnia GDDKiA.