Biznes

Jest dwóch potencjalnych dostawców drugiego gazoportu dla Polski

  • 14 listopada, 2023
  • 4 min read
Jest dwóch potencjalnych dostawców drugiego gazoportu dla Polski


Operator systemu przesyłowego i gazoportu w Świnoujsciu Gaz-System zawęził listę potencjalnych dostawców drugiego terminala LNG do naszego kraju. Ostateczny oferent zostanie wybrany spośród dwóch gigantów: japońskiego Mitsui O.S.K Lines i norweskiego BW LNG.

  • Drugi gazoport ma być gotowy w 2028 roku.
  • Jednostkę dostarczy jeden z dwóch gigantów rynku LNG.
  • Oprócz jednostki powstanie także infrastruktura towarzysząca.

Jak poinformowała nasza spółka, właśnie zostało podpisane porozumienie (tzw. Term Sheet) z dwoma podmiotami. Dokument określa ramowe warunki dostarczenia i użytkowania pierwszego pływającego gazoportu, jednostki typu FSRU (ang. Floating Storage Regasification Unit), która ma pełnić funkcję terminalu regazyfikacyjnego w Zatoce Gdańskiej.

Włosi jako pierwsi zwócili sie w sprawie praktyk Venture Global do sądu.

Drugi terminal gazowy posłuży nam przynajmniej przez 15 lat

Jak zauważa Gaz-System, nadal trwa postępowanie przetargowe, które w drugim etapie ma wyłonić jednego dostawcę spośród dwóch wstępnie wybranych, z którym podpisana zostanie umowa czarterowa. Rozpoczęcie świadczenia usług regazyfikacji planowane jest na początek 2028 roku. Umowa ma zostać podpisana na 15 lat.

– Jesteśmy już o krok od podpisania umowy na czarter jednostki FSRU, czyli pływającego terminalu w Zatoce Gdańskiej. Polska bardzo wiele zyskała dzięki konsekwencji w rozwijaniu infrastruktury energetycznej. Realizacja projektu FSRU jest dopełnieniem długoterminowej strategii dywersyfikacji kierunków dostaw błękitnego paliwa i budowy bezpieczeństwa gazowego Polski i regionu – komentuje podpisanie dokumentów Anna Łukaszewska-Trzeciakowska, pełnomocnik rządu ds. strategicznej infrastruktury energetycznej.

Warto przeczytać!  Europejska emerytura dla Polaka - OIPE, czyli kolejny sposób oszczędzania bez podatku Belki. Wszystko, co musisz wiedzieć, zanim wejdzie do Polski

– Zakończyliśmy kluczowy etap procedury wyboru dostawcy statku FSRU. Zostały podpisane odrębne warunkowe umowy przedwstępne, zwane Term Sheet z dwoma podmiotami. Wybraliśmy do dalszych negocjacji doświadczone firmy, które dysponują know-how i odpowiednim zapleczem produkcyjno-finansowym. Budowa pływającego Terminalu FSRU w Zatoce Gdańskiej jest obecnie najważniejszą inwestycją naszej spółki – mówi Marcin Chludziński, prezes Gaz-Systemu.

Szejk Ahmed i Emirates przyczynili się do osiągnięcia przez Dubaj dzisiejszej pozycji, którego PKB w 28% generuje branża lotnicza.

Potentaci starają się o kontrakt z naszym Gaz-Systemem

To, że Gaz-System dokona ostatecznego wyboru między Mitsui O.S.K Lines (MOL) i BW LNG nie jest zaskoczeniem. Obie firmy należą bowiem do potentatów na rynku LNG.

BW LNG jest spółką w całości należącą do BW Group, wiodącej firmy sektora morskiego, posiadającej flotę ponad 490 statków przewożących ropę i gaz, z czego 33 to zbiornikowce LNG i FSRU.

Równie renomowaną firma jest MOL. Firma ta posiada 111 statków LNG, w tym największy pływający gazoport o nazwie Bauhinia Spirit.

– BW LNG jest zaszczycone, że znalazło się wśród wybranych przez Gaz-System kandydatów do budowy i obsługi pierwszej jednostki FSRU w Polsce – powiedziała Yngvil Asheim, dyrektor generalny BW LNG.

Warto przeczytać!  Przedświąteczne zaskoczenie w sklepach. Najmocniej oberwały hipermarkety

– To wielki zaszczyt dla MOL, że może przyczynić się do realizacji strategicznego projektu infrastrukturalnego w Zatoce Gdańskiej. W ciągu swojej 140-letniej historii MOL świadczył usługi w różnych branżach i zawsze działał z myślą o kliencie. Postrzegamy sektor LNG jako jeden z kluczowych czynników prowadzących do zrównoważonej gospodarki światowej – powiedział Toshinobu Shinoda, dyrektor zarządzający regionalnego oddziału Mitsui O.S.K. Lines.

Zgodnie z planem nasz FSRU będzie przystosowany do prowadzenia procesu regazyfikacji na poziomie 6,1 mld m3 paliwa gazowego rocznie.

Plac budowy nowego tunelu

Potrzebna będzie nie tylko jednostka regazyfikacyjna

Program FSRU obejmuje też inne inwestycje, niezbędne do uruchomienia Terminalu FSRU w Zatoce Gdańskiej. Oprócz jednostki FSRU niezbędne jest wybudowanie infrastruktury morskiej i lądowej. Infrastruktura morska to przede wszystkim platforma cumownicza i gazociąg podmorski, za które odpowiada Gaz-System. Dodatkowo niezbędne jest wybudowanie falochronu osłonowego, za który odpowiedzialny jest Urząd Morski w Gdyni. Cała planowana infrastruktura morska wraz z jednostką FSRU będzie znajdować się w odległości ok. 3 km od brzegu. Platforma cumownicza dla statku FSRU wraz z falochronem osłonowym ulokowane zostaną w pobliżu istniejącego toru podejściowego do Portu oraz w jego obszarze.

Warto przeczytać!  Esmetric Group podał Apator do UOKiK i do sądu ws. inteligentnych liczników

Połączenie gazociągiem podmorskim umożliwi przesył gazu do Krajowej Sieci Przesyłowej. Istotnym elementem całego przedsięwzięcia inwestycyjnego jest rozbudowa gazociągów lądowych. W ramach inwestycji wybudowanych zostanie około 250 km sieci przesyłowej, która umożliwi efektywne rozprowadzenie gazu z rejonu Gdańska do centralnej Polski. Przewidywany termin rozpoczęcia prac to IV kwartał 2024 r., nie później jednak niż I kwartał 2025 r.


Źródło