Filmy

Jia Zhangke i Zhao Tao pędzą przez 20 lat w „Złapanym przez przypływy”.

  • 20 maja, 2024
  • 5 min read
Jia Zhangke i Zhao Tao pędzą przez 20 lat w „Złapanym przez przypływy”.


Jia Zhangke często jest kinem déjà vu: „Znowu jesteśmy w Datong w północnych Chinach” – napisał Giovanni Marchini Camia Wzrok i dźwięk w 2019 r. „to znowu początek nowego tysiąclecia, Qiao ponownie spotyka się z gangsterem, ale nikt inny się nie pojawia, a różnice są na tyle duże, że sygnalizują, że nie jest to kontynuacja ani remake”. Camia o tym pisała Popiół jest najczystszą bielą choć wiele można powiedzieć o tym samym Złapany przez przypływy, najnowszy eksperyment reżysera polegający na plądrowaniu jego archiwum – a właściwie wspomnień – i przekształcaniu tego, co znajdzie, w coś nowego. Bohaterem Pływy ponownie nazywa się Qiao i ponownie gra go Zhao Tao, pojawiając się w materiałach filmowych reżysera z ponad 20 lat i pozwalając widzowi obserwować ewolucję tego wyjątkowego partnerstwa twórczego w czasie rzeczywistym – jednego z największych skarbów współczesnego kina.

Kręcenie tego rodzaju filmów można zrobić na dwa sposoby: pójść drogą Linklatera i mniej więcej raz na rok kręcić z tą samą grupą aktorów; w przeciwnym razie możesz znaleźć aktora, z którym będziesz dzielić symbiotyczną relację, w takim przypadku każda praca, nad którą współpracowano, pewnego dnia może być uczciwą grą. Formalnie, Popiół I Pływy są dla siebie lustrzanym odbiciem: historie miłosne opowiadane przez dwie dekady, w których tancerz (Zhao) zakochuje się w wątpliwym mężczyźnie, Guo Bin (Zhubin Li), i zostaje porzucony w mieście Fengjie, by powrócić w nowo nakręcony akt finałowy. Reżyser powiedział, że zaczął nad tym pracować Pływy podczas izolacji, przeglądając stare nagrania, składając je na nowo i poprawiając wytartą narrację. Kiedy ostatnio rozmawiałem z reżyserem, opisał ten proces w niemal poetycki sposób: „Powiedziałbym, że to jak chmury na niebie: chmury płyną i mogą przemieszczać się w dowolnym kierunku i przybierać dowolny kształt i formę”.

Warto przeczytać!  Jak oglądać nowy film dokumentalny o Kevinie Spacey za darmo: Wszystkie odcinki „Spacey Unmasked” są teraz dostępne na żądanie

Pomijając te wszystkie refleksje, jest to najmniej konwencjonalne z jego ostatnich dzieł. Film rozpoczyna się w formacie 4:3, tym razem dokumentalnym materiałem z 2001 roku przedstawiającym grupę kobiet śpiewających popularne piosenki. Pływy następnie zabiera widza w podróż przez dwie dekady monumentalnych zmian w kraju, od przyznania mu w tym roku kandydatury na igrzyska olimpijskie po budowę Tamy Trzech Przełomów pod koniec tej dekady (podstawowy punkt narracji Jii) i przez cały czas aż do wieku COVID i TikTok. Na początku jest kilka uroczych ujęć z poziomu ulicy, na których przechodnie patrzą w kamerę a la Chantal Akerman Na wschód. Jest też olśniewająca sekwencja, w której Zhao przechadza się po wybiegu przed nowym mega centrum handlowym – pierwszy w filmie wybuch kosmopolitycznego zgiełku. Stopniowo i przy niewielkiej liczbie dialogów wyłania się postać Zhao, tancerki biorącej udział w występach promocyjnych; podobnie jak Zhubin, która po raz pierwszy pojawia się jako jej menadżerka. Wydarzenia sprawiają, że Qiao błąka się samotnie po mieście Fengjie i na próżno próbuje go odnaleźć, podczas gdy w tle mieszkańcy są przenoszeni do miast położonych wyżej, zanim wąwozy zostaną zalane. Fakt, że te wydarzenia stały się tłem dla tak wielu jego filmów, nigdy nie umniejsza ich historycznego ciężaru w jego twórczości.

Warto przeczytać!  Preity Zinta, Shilpa Shetty, Shriya Saran, Shehnaaz Gill oszałamiają w tradycyjnych strojach na imprezie Iftar Baby Siddique | Bollywood

Mimo to zdarzały się momenty Pływy kiedy zacząłem się zastanawiać, jak często można wracać do studni. Ciekawie było zobaczyć Zhao Popiół jest najczystszą bielą ubrana w ten sam strój, w którym miała na sobie Martwa natura 12 lat wcześniej – żółta koszula, plecak z przodu, sprawdzona butelka wody w pogotowiu – ale muszę przyznać, że ciężko było mi to przepuścić Pływydrugi akt, aby zobaczyć tę postać i zaakceptować ją jako osobę o innym życiu wewnętrznym i historii osobistej. Nie pomaga fakt, że wiele scen tutaj jest pozbawionych dialogów, a Jia opiera się na wiadomościach tekstowych wyświetlanych na ekranie, aby pociągnąć historię. Na szczęście najlepsze rzeczy zostają na koniec – po prostu nie spodziewaj się krytyki rygorystycznych protokołów blokowania obowiązujących w kraju. Jest świetna sekwencja, w której Bin odkrywa, że ​​jego starzy kumple zaczęli reprezentować lokalnego wpływowego na TikTok. Jest też boleśnie melodramatyczny finał. W tym tygodniu na premierze w Cannes Zhao zalał się łzami, gdy pojawiły się napisy końcowe. Siedziała z Jią i patrzyła, jak w jednej chwili mija 20 wspólnych lat. Życie rzadko jest tak kinowe.

Warto przeczytać!  Zakończenie Bikeriders: Austin Butler i Jodie Comer dzielą się swoimi uczuciami na temat losów swoich bohaterów

Złapany przez przypływy miał premierę na Festiwalu Filmowym w Cannes w 2024 r.


Źródło