Rozrywka

Justin Bieber sprzedaje prawa do muzyki firmie Hipgnosis Songs Capital

  • 25 stycznia, 2023
  • 6 min read
Justin Bieber sprzedaje prawa do muzyki firmie Hipgnosis Songs Capital


Komentarz

Justin Bieber sprzedał prawa do swojej muzyki funduszowi inwestycyjnemu wspieranemu przez Blackstone – stając się najnowszym i jednym z najmłodszych artystów, którzy zarabiają na swoich katalogach w obliczu boomu na umowy licencyjne na muzykę.

Hipgnosis Song Management, doradca inwestycyjny notowanego w Londynie funduszu muzycznego Hipgnosis, nabył prawa do ponad 290 piosenek Biebera. Obejmuje to światowe hity wydane przed 31 grudnia 2021 r., takie jak „Sorry”, „Despacito” i „Baby”.

Zakup został przeprowadzony w imieniu Hipgnosis Songs Capital, partnerstwa pomiędzy Hipgnosis Song Management i zarządzającym aktywami Blackstone, powiedział Hipgnosis Song Management w komunikacie prasowym.

Chociaż firma Hipgnosis Song Management nie potwierdziła publicznie wartości transakcji, poinformował we wtorek Wall Street Journal, że była ona warta około 200 milionów dolarów.

„Wpływ Justina Biebera na globalną kulturę w ciągu ostatnich 14 lat był naprawdę niezwykły” – powiedział Merck Mercuriadis, dyrektor generalny Hipgnosis Songs Fund, w komunikacie prasowym. „W wieku zaledwie 28 lat jest jednym z nielicznych artystów definiujących erę streamingu, który ożywił cały przemysł muzyczny, zabierając ze sobą lojalną publiczność na całym świecie w podróż od nastoletniego fenomenu do artysty ważnego kulturowo”.

„To przejęcie jest jedną z największych transakcji, jakie kiedykolwiek zawarto z artystą w wieku poniżej 70 lat, taka jest siła tego niesamowitego katalogu, który ma prawie 82 miliony słuchaczy miesięcznie i ponad 30 miliardów strumieni w samym Spotify” – dodał Mercuriadis.

Tym posunięciem 28-letni Bieber dołącza do rosnącej listy artystów, którzy sprzedali prawa do swojej muzyki. Inni, którzy dokonali tego ruchu, to Stevie Nicks, Bob Dylan i Bruce Springsteen, którzy sprzedali cały swój katalog Sony Music Entertainment za około 550 milionów dolarów w 2021 roku.

Warto przeczytać!  Nowy album Beyoncé „Cowboy Carter” to oświadczenie przeciwko muzyce AI

Dlaczego artyści tacy jak Bruce Springsteen, John Legend i Bob Dylan nagle sprzedają swoje katalogi

Ale nabycie praw do muzyki Biebera wyróżnia się spośród ostatnich tego typu transakcji ze względu na wiek Biebera, mówi Richard Baskind, szef działu muzycznego w londyńskiej firmie prawniczej Simons Muirhead Burton. Największe transakcje dotyczyły zwykle starszych artystów, którzy sprzedają prawa do dziesięcioleci pracy swojego życia. Jest to „mniej powszechne” dla 28-latka, powiedział Baskind.

Dzięki tradycyjnym artystom, takim jak Springsteen i Dylan, potencjalni inwestorzy mogą mierzyć popularność piosenek artystów na przestrzeni dziesięcioleci, a zatem mogą spodziewać się niezawodnego źródła dochodów, jeśli kupią prawa do tych piosenek.

Starsi artyści, którzy mogą być bliscy przejścia na emeryturę, mogą również zdecydować się na sprzedaż swoich katalogów, aby zostawić swoim rodzinom „dużą kupę pieniędzy” zamiast „skomplikowanego zestawu praw do muzyki” – mówi Larry Miller, dyrektor ds. NYU Steinhardt, powiedział wcześniej The Washington Post.

„Dla artystów korzyść jest oczywista” – powiedziała Cassine Bering, prawnik zajmujący się własnością intelektualną w Briffa w Wielkiej Brytanii. „W tych umowach oferuje się im więcej, niż mogliby zobaczyć za życia, gdyby sami zachowali i nadal korzystali z tych praw. Gromadzenie pieniędzy generowanych z muzyki może być powolnym procesem i obciążeniem administracyjnym, a wiele stowarzyszeń pobierających opłaty licencyjne wypłaca tylko kilka razy w roku”.

Warto przeczytać!  Jaka jest przyszłość Roberta Pattinsona, Gal Gadot, Jason Momoa w nowym DC? - Termin ostateczny

Dodała, że ​​główną potencjalną wadą takich umów dla artystów jest „utrata kontroli” nad ich własnością intelektualną. „Nie widzieliśmy warunków tej umowy [between Bieber and Hipgnosis]ale często przekazanie praw do muzyki oznacza utratę prawa głosu w sprawie tego, kiedy i gdzie ta muzyka jest używana” – powiedziała.

Czy Taylor Swift naprawdę może ponownie nagrać cały swój katalog muzyczny?

W przypadku większości utworów istnieją dwa odrębne prawa autorskie: prawa autorskie wydawnicze, wynikające z kompozycji utworu (aranżacja muzyki i słowa) oraz namacalne nagranie dźwiękowe muzyki (znane jako „master”). Właściciele obu praw autorskich muszą podpisać każdą umowę dotyczącą licencji na utwór.

Zgodnie z warunkami ich umowy, Hipgnosis nabył prawa autorskie do publikacji Biebera. Firma nabyła również udział Biebera w prawach autorskich do nagrań „matrycowych” — co oznacza, że ​​podczas gdy Universal Music Group, wytwórnia muzyczna Biebera, nadal jest właścicielem nagrań wzorcowych na zawsze, wszelkie dochody, które wcześniej trafiałyby do Biebera, teraz trafią do Biebera. Hipgnosis, według firmy.

Hipgnosis nabył również powiązane opłaty za synchronizację – gdy utwór jest używany w połączeniu z obrazem wizualnym, na przykład w filmach lub reklamach – oraz prawa pokrewne, które wchodzą w grę, gdy utwór będący własnością właściciela praw autorskich jest wykonywany publicznie.

Posiadłość Davida Bowiego sprzedaje jego „cały” katalog utworów Warner Music

Przejęcie muzyki Biebera to najnowsza duża transakcja w branży licencjonowania muzyki, która rozwinęła się w ostatnich latach. Był napędzany przez pandemię, kiedy wielu artystów straciło źródło dochodów, ponieważ nie mogli już koncertować ani występować, a inwestorzy zalewają się gotówką z powodu niewielu możliwości inwestycyjnych w środowisku o niskich stopach procentowych, którzy poparli duże transakcje nabycia muzyki popularnej jako sposób na zapewnienie sobie regularnych dochodów z tytułu praw autorskich. Fundusze takie jak Hipgnosis kupowałyby katalogi artystów, łączyły je razem i wypłacały akcjonariuszom dywidendy z tantiem wynikających z posiadania przez nich praw do utworów.

Warto przeczytać!  Filmy Marvela będą dla Boba Igera priorytetem Disneya po tym, jak kinowe uniwersum doświadczyło niedawnych niepowodzeń kasowych

Założony w 2018 roku przez Mercuriadis, który wcześniej zarządzał Eltonem Johnem i innymi artystami, fundusz kupił prawa do muzyki od takich artystów, jak Shakira i Red Hot Chili Peppers.

W 2021 roku Blackstone zainwestował 1 miliard dolarów, aby założyć Hipgnosis Songs Capital z Hipgnosis Song Management, firmą zarządzającą inwestycjami dla Hipgnosis Songs Fund. Blackstone kupił również udziały własnościowe w Hipgnosis Song Management.

Od tego czasu Hipgnosis przeżywał trudne ekonomicznie czasy, częściowo z powodu warunków rynkowych, a częściowo z powodu obaw inwestorów co do podstawowej wartości portfela Hipgnosis.

Cena akcji Hipgnosis nieznacznie wzrosła w środę rano w Wielkiej Brytanii po ogłoszeniu, że nabyła prawa do muzyki Biebera, chociaż po południu spadła do ceny zamknięcia z poprzedniego dnia.

W zeszłym roku kanadyjski piosenkarz i autor tekstów odwołał i przełożył zaplanowane występy w ramach swojej „Justice World Tour” z powodu złego stanu zdrowia. W czerwcu ogłosił, że zdiagnozowano u niego zespół Ramsaya Hunta i część jego twarzy jest sparaliżowana w wyniku rzadkiego zaburzenia neurologicznego.

Travis M. Andrews przyczynił się do powstania tego raportu.


Źródło