Rozrywka

Justine Triet z główną nagrodą w Cannes za film „Anatomy of a Fall”

  • 28 maja, 2023
  • 5 min read
Justine Triet z główną nagrodą w Cannes za film „Anatomy of a Fall”


CANNES, Francja — Na kilka sekund przed ogłoszeniem Złotej Palmy podczas sobotniej ceremonii zamknięcia Festiwalu Filmowego w Cannes tłum filc gotowy do wybuchu na nogi. Dzięki procesowi eliminacji wszyscy doszli do wniosku, że zwycięzcą zostanie francuska reżyserka Justine Triet za jej porywający dramat sądowy „Anatomia upadku”.

Dzięki temu zwycięstwu została dopiero trzecią reżyserką, która zdobyła najwyższą nagrodę festiwalu, po Jane Campion za „Fortepian” w 1993 roku i Julii Ducournau za „Titane” w 2021 roku. zostały wyreżyserowane przez kobiety, po dziesięcioleciach krytyki festiwalu za niepowodzenia w tym zakresie.

Wśród uczestników znalazł się jedyny debiutant, który znalazł się w głównej selekcji, Ramata-Toulaye Sy, 36-letni francuski senegalski reżyser „Banel i Adama”. Nawet pierwszy film, „Jeanne du Barry” z Johnnym Deppem w roli głównej, został wyreżyserowany przez aktorkę i byłą modelkę Maïwenn (chociaż nie był częścią konkursu).

W pokoju prasowym dało się słyszeć westchnienie, gdy jury ogłosiło, że „Strefa zainteresowania” Jonathana Glazera zdobędzie Grand Prix, czyli drugą nagrodę — otwierając pole dla zwycięstwa Triet.

Domniemanym faworytem ceremonii był Glazer ze względu na mrożące krew w żyłach przedstawienie rodziny Rudolfa Hössa, pośrednika z Trzeciej Rzeszy, który prowadził wraz z rodziną życie pasterskie podczas II wojny światowej w posiadłości, która dzieli mur z Auschwitz. Film oparty jest na powieści Martina Amisa z 2014 roku pod tym samym tytułem. który zmarł w tym miesiącu w wieku 73 lat, wkrótce po premierze filmu Glazera.

Warto przeczytać!  Czy Will Smith zostanie zaproszony na Oscary 2023 po uderzeniu Chrisa Rocka? - Różnorodność

„The Zone of Interest” to pierwszy film Glazera od 10 lat, po jego hipnotyzującym „Under the Skin” ze Scarlett Johansson w roli kosmity, który jeździ po Glasgow w Szkocji w poszukiwaniu mężczyzn do pożerania. Podczas krótkiej konferencji prasowej z udziałem jury (w skład którego wchodził Ducournau) reporterzy nie mogli przestać pytać, dlaczego wybrali film Trieta zamiast Glazera, a jeden z dziennikarzy otwarcie powiedział, że wielu członkom prasy bardziej podoba się „Strefa”.

Jurorzy krótko przedstawili swoje powody.

„Właśnie o to powinno chodzić w kinie”, powiedział reżyser „Trójkąta smutku” i dwukrotny zdobywca Złotej Palmy, Ruben Östlund, który przewodniczył jury, dodając, że jego członkowie zareagowali na „intensywną” reakcję publiczności podczas premiery. „Naprawdę powstrzymujemy krytyków. Nie słuchamy tego, co mówisz w tym tygodniu – dodał, wywołując aplauz.

Film Triet „stworzył rozmowę i rozmowę, którą pokochaliśmy, i nie chciałbym używać do tego jakiegokolwiek języka, ponieważ uważam, że jest wart tego, jak wszystkie filmy, aby go doświadczyć” – powiedziała Brie Larson, która również siedziała na jury z innym amerykańskim aktorem Paulem Dano.

Przypadkowo zarówno w „Anatomy of a Fall”, jak i „Zone” niemiecka aktorka Sandra Hüller, która może być największym zwycięzcą wieczoru i została wskoczył do rozmowy o Oscarach. W „Strefie” gra żonę Hössa, Jadwigę, która tak bardzo lubi swoje życie obok Auschwitz, że nie chce się przeprowadzać, gdy jej mąż przeniesiony. W „Anatomii” gra powieściopisarkę oskarżoną o morderstwo po tym, jak jej mąż zostaje znaleziony martwy w śniegu przed ich domem we francuskich Alpach.

Warto przeczytać!  Jak jeden z kotów Taylor Swift rzekomo stał się wart 97 milionów dolarów

Sobota była również wielką nocą dla kina azjatyckiego, a francuski wietnamski reżyser Tran Anh Hung („Zapach zielonej papai”) wygrał za swój piękny „The Pot au Feu”, który zasadniczo przedstawia Juliette Binoche gotującą w XIX-wiecznej francuskiej posiadłości kuchnia na 2,5 godziny. Było też dwóch japońskich zwycięzców, z Koji Yakusho zdobywcą nagrody dla najlepszego aktora za „Perfect Days” Wima Wendersa, w którym gra człowieka o łagodnym głosie, który czyści toalety, oraz Sakamoto Yuji, który zdobył nagrodę dla najlepszego scenariusza za „Monster” — nadchodzący Wieloletnia opowieść o dwóch chłopcach reżysera Hirokazu Kore-eda, którzy w piątkowy wieczór zdobyli nagrodę Queer Palm od jury pod przewodnictwem Johna Camerona Mitchella.

44-letnia Triet wykorzystała swoje przemówienie, by opowiedzieć o tegorocznych protestach we Francji w związku z podniesieniem wieku emerytalnego, a także o „merchandisingu kultury przez liberalny rząd”. co, jak powiedziała, zdławiło francuski przemysł filmowy i utrudniło młodym reżyserom popełnianie błędów.

Złota Palma: „Anatomia upadku”, Justine Triet

Grand Prix: „Strefa zainteresowania”, Jonathan Glazer

Reżyseria: Tran Anh Hung, „The Pot au Feu”

Warto przeczytać!  Rob Schneider wystartował w połowie seta z innego etapu po wyjściu uczestników

Aktor: Koji Yakusho, „Idealne dni”

Aktorka: Merve Dizdar, „O suchych trawach”

Nagroda Jury: „Opadłe liście”, Aki Kaurismaki

Scenariusz: Sakamoto Yuji, „Potwór”

Złota Kamera: „Wewnątrz skorupy żółtego kokonu”, Thien An Pham

Złota Palma Filmów Krótkometrażowych: „27”, Flóra Anna Buda

Wyróżnienie specjalne dla filmów krótkometrażowych: „Fár”, Gunnur Martinsdóttir Schlüter

Queer Palm: „Potwór”

PEWNE POZIOM UN (dla dyrektorów pierwszego i drugiego stopnia)

Nagroda Un Certain Regard: „Jak uprawiać seks”, Molly Manning Walker

Nagroda Jury: „Psy”, Kamal Lazraq

Nagroda dla najlepszego reżysera: „Matka wszystkich kłamstw”, Asmae El Moudir

Nagroda Wolności: „Żegnaj Julio”, Mohamed Kordofani

Nagroda zespołowa: „The Buriti Flower”, João Salaviza, Renée Nader Messora, obsada i ekipa

Nagroda New Voice: „Omen”, Baloji

Wytwórnia Europa Cinemas: „Creatura”, Elena Martín

Nagroda Stowarzyszenia Autorów i Kompozytorów Dramatycznych: „Książę”, Pierre Creton

Nagroda główna: „Tygrysie paski”, Amanda Nell Eu

Nagroda French Touch: „W domu pada deszcz”, Paloma Sermon-Daï

Nagroda Fundacji GAN za dystrybucję: Pyramide Films, „Inshallah a Boy”

Nagroda Fundacji Louisa Roederera Rising Star: Jovan Ginic, „Zagubiony kraj”


Źródło