Świat

Kanada chce 12 nowych okrętów podwodnych, aby wzmocnić obronę Arktyki, podczas gdy NATO obserwuje działania Rosji i Chin

  • 18 lipca, 2024
  • 5 min read
Kanada chce 12 nowych okrętów podwodnych, aby wzmocnić obronę Arktyki, podczas gdy NATO obserwuje działania Rosji i Chin


Kanada planuje zakup kilkunastu nowych okrętów podwodnych, zdolnych do pływania pod lodem morskim. Ma to być częścią wysiłków zmierzających do wzmocnienia obronności rozległego regionu arktycznego wybrzeża kraju, jak ogłosiło w zeszłym tygodniu kanadyjskie ministerstwo obrony.

„Większa, zmodernizowana flota okrętów podwodnych pomoże nam wykrywać i odstraszać zagrożenia na wszystkich trzech wybrzeżach oraz chronić Kanadyjczyków i kanadyjskie interesy” – powiedział premier Justin Trudeau w zeszłym tygodniu na konferencji Szczyt NATO w Waszyngtonie.

Zmiany klimatyczne przyspieszyły topnienie lodu morskiego na Oceanie Arktycznym, co powoli otwiera nowe szlaki żeglugowe, które, jak obawiają się mocarstwa zachodnie, ich przeciwnicy mogą wykorzystać w celach gospodarczych i militarnych.

Jak wynika z niedawnego oświadczenia kanadyjskiego Departamentu Obrony Narodowej, do 2050 roku tzw. Północna Droga Morska może stać się najefektywniejszym szlakiem żeglugowym między Europą a Azją.

Wojsko kanadyjskie odnotowało „rosnącą liczbę chińskich dwufunkcyjnych statków badawczych i platform obserwacyjnych zbierających dane o kanadyjskiej północy”, a także wzmożoną aktywność Rosji w regionie Arktyki.

Chiny szybko rozbudowała własną flotę podwodnąa rosyjskie okręty podwodne nadal zbierają informacje wywiadowcze na wodach Arktyki – poinformowało ministerstwo obrony.

Jak podaje CBS News zgłoszonoRosja zintensyfikowała działania militarne w rejonie koła podbiegunowego, w tym testy zaawansowanych systemów pociski hipersoniczneKilka lat temu rosyjski tankowiec do przewozu gazu ziemnego ukończył eksperymentalna podróż w obie strony wzdłuż Północnej Drogi Morskiej, która łączy Europę Zachodnią i Ocean Atlantycki z Azją Wschodnią.

„Bardzo chętnie rozwijali tę Północną Drogę Morską” – powiedział CBS News Dmitrij Gorenburg, starszy naukowiec badawczy w Centrum Analiz Marynarki Wojennej. Powiedział, że Rosja ma wizję wykorzystania tej trasy, która przebiega przez wyłączną strefę ekonomiczną Rosji, jako alternatywy dla południowych tras przez Kanał Sueski lub Panamski. Trasa arktyczna może skrócić czas tranzytu nawet o 20 dni.

Obecnie Północna Droga Morska jest żeglowna tylko przez ograniczony czas w roku, w okresach bez lodu. Jednak w miarę topnienia czap lodowych na biegunach, niektóre szacunki sugerują, że trasa może stać się całkowicie wolna od lodu w mniej niż dwie dekady.

Zaktualizowana polityka obronna Kanady, opublikowana w kwietniu, uwzględnia nadchodzące zmiany i przedstawia plany kraju dotyczące zwiększenia obecności wojskowej w Arktyce w celu złagodzenia potencjalnych zagrożeń.

Nowe okręty podwodne Kanady będą wykorzystywane do „wykrywania, śledzenia, odstraszania i, jeśli zajdzie taka potrzeba, pokonywania przeciwników” na wodach terytorialnych kraju – podało ministerstwo obrony w oświadczeniu.

„Dzięki tej nowej flocie Kanada będzie mogła chronić swoją suwerenność w zmieniającym się świecie i wnieść cenny, wysokiej klasy wkład w bezpieczeństwo naszych partnerów i sojuszników z NATO” – powiedział w oświadczeniu minister obrony Kanady Bill Blair.


Czy Marynarka Wojenna jest gotowa? Jak USA przygotowują się na rozbudowę marynarki wojennej w Chinach | 60 Minutes

Polityka obronna Kanady zakłada, że ​​NATO skupia coraz większą uwagę na zdolności Rosji do rozprzestrzeniania sił z jej terytorium arktycznego na północny Atlantyk.

Analityk Gorenburg uważa, że ​​rosnąca obecność Rosji w Arktyce będzie miała pośredni wpływ na bezpieczeństwo narodowe USA.

„Ma to duży wpływ na bezpieczeństwo USA ze względu na potencjalne zagrożenia dla NATO i struktury sojuszu” – powiedział, zauważając, hipotetyczny atak rosyjski na temat sojuszniczych sojuszników, Finlandii i Norwegii, jako potencjalnych przykładów czynników, które mogłyby wciągnąć Waszyngton w konflikt.

W tym tygodniu Kanada, Stany Zjednoczone i Finlandia ogłosiły trójstronne partnerstwo „w celu kontynuacji budowy najlepszych w swojej klasie arktycznych i polarnych lodołamaczy oraz innych możliwości arktycznych i polarnych w każdym z naszych krajów”, stwierdzając, że pakt dotyczy „zapewnienia podobnie myślącym narodom możliwości przestrzegania międzynarodowych zasad, norm i standardów w celu utrzymania pokoju i stabilności w regionach Arktyki i Antarktydy dla przyszłych pokoleń”.

Rosyjski okręt podwodny klasy Kilo w bazie Floty Północnej Rosji w mieście Siewieromorsk, niedaleko miasta Murmańsk w Rosji, na zdjęciu archiwalnym z 19 kwietnia 2007 r.

ALEXANDER NIEMENOW/AFP/Getty


Rząd Kanady poinformował, że rozmawia już o swoich potrzebach z producentami i że w ciągu najbliższej dekady planuje również zmodernizować swoją flotę składającą się z czterech okrętów podwodnych, które zostały zakupione od Wielkiej Brytanii w 1998 roku.

Kanada obecnie nie spełnia wytycznych NATO dotyczących inwestycji obronnych na poziomie 2% PKB. Blair powiedział jednak, że kraj spodziewa się osiągnąć ten poziom do 2032 r., a polityka obronna Kanady ma na celu zwiększenie inwestycji obronnych do 1,4% PKB do 2025 r.

Do przygotowania tego reportażu przyczynił się Taylor Johnston, dziennikarz zajmujący się danymi wizualnymi w CBS News.


Źródło

Warto przeczytać!  Wojna w Strefie Gazy: USA zapowiadają, że pływający pomost z pomocą humanitarną zostanie wkrótce zamknięty