Biznes

Kanada nie powinna być mięsem armatnim, ponieważ USA podwyższają cła na chińskie pojazdy elektryczne: eksperci

  • 18 maja, 2024
  • 4 min read
Kanada nie powinna być mięsem armatnim, ponieważ USA podwyższają cła na chińskie pojazdy elektryczne: eksperci


1 kwietnia 2024 r. pracownicy zakończyli montaż pojazdu elektrycznego (EV) w chińskim startupie Leapmotor zajmującym się pojazdami elektrycznymi w Jinhua w prowincji Zhejiang we wschodnich Chinach. Fabryka inteligentnych pojazdów elektrycznych dostarczyła w marcu 14 567 nowych pojazdów, co stanowi roczny wzrost o 136%.  Zdjęcie: VCG

1 kwietnia 2024 r. pracownicy zakończyli montaż pojazdu elektrycznego (EV) w chińskim startupie Leapmotor zajmującym się pojazdami elektrycznymi w Jinhua w prowincji Zhejiang we wschodnich Chinach. Fabryka inteligentnych pojazdów elektrycznych dostarczyła w marcu 14 567 nowych pojazdów, co stanowi roczny wzrost o 136%. Zdjęcie: VCG

Chińscy eksperci wezwali w sobotę kanadyjskich polityków do zachowania strategicznej trzeźwości i nalegania na niezależną politykę gospodarczą po doniesieniach mediów, z których wynika, że ​​Kanada rozważa nałożenie nowych ceł na pojazdy elektryczne (EV) produkowane w Chinach, mimo że podwyżki ceł w USA na chińskie pojazdy elektryczne był krytykowany za zakłócanie konkurencji rynkowej i globalnych łańcuchów przemysłowych.

Eksperci stwierdzili, że jeśli Kanada planuje pójść w jej ślady i ogłosić dodatkowe cła na pojazdy elektryczne produkowane w Chinach, ugięcie się przed protekcjonizmem handlowym przyniesie tylko odwrotne skutki dla kanadyjskich firm i konsumentów, odbijając się na środowisku biznesowym w kraju.

Minister handlu Kanady Mary Ng powiedziała w wywiadzie, że Kanada rozważa, czy konieczne jest podniesienie ceł na pojazdy elektryczne produkowane w Chinach po ogłoszeniu przez Stany Zjednoczone nowych, dużych opłat na nie, jak wynika z sobotniego raportu Bloomberg.com.

Warto przeczytać!  Według doniesień Stany Zjednoczone zwracają się do Holandii o zaprzestanie naprawiania zaawansowanych narzędzi do produkcji chipów sprzedawanych do Chin

„Przyglądamy się tej sprawie bardzo uważnie i prowadzimy otwarty dialog z naszymi amerykańskimi partnerami” – powiedział Ng.

Stany Zjednoczone ogłosiły we wtorek nowe stawki celne na kilka chińskich produktów, w tym znaczną podwyżkę opłat na chińskie pojazdy elektryczne, co zostało odebrane jako protekcjonizm naruszający zasady WTO.

Wang Wenbin, rzecznik chińskiego MSZ, powiedział, że Chiny zawsze sprzeciwiały się łamaniu zasad WTO i jednostronnemu nakładaniu ceł. „Chiny podejmą wszelkie niezbędne środki, aby chronić swoje uzasadnione prawa i interesy” – powiedział Wang.

We wtorek chińskie Ministerstwo Handlu również wezwało Stany Zjednoczone do natychmiastowego anulowania dodatkowych ceł na chińskie produkty i zapowiedział podjęcie zdecydowanych działań w celu obrony swoich praw w związku z zapowiedzią USA podwyższenia ceł na chińskie produkty.

Kanada powinna unikać podążania za USA w nakładaniu protekcjonistycznych ceł w celu eskalacji napięcia i dalszego zakłócania globalnych łańcuchów przemysłowych i dostaw, powiedział w sobotę Gao Lingyun, ekspert z Chińskiej Akademii Nauk Społecznych, powiedział dziennikowi Global Times.

Chińscy analitycy twierdzą, że działania Kanady wobec Chin w ostatnich latach rzucają cień na praktyki amerykańskie, ale ślepe podążanie śladami Waszyngtonu nie sprzyja rozwojowi kanadyjskiej gospodarki i stosunkom gospodarczym Chiny-Kanada.

Warto przeczytać!  Pięć wykresów, które powinien zobaczyć każdy inwestor - Puls Biznesu

Ng wygłosił tę uwagę, próbując zająć stanowisko zgodne ze swoim sojusznikiem przeciwko chińskim pojazdom elektrycznym, powiedział Gao, dodając, że Kanada powinna rozważyć swoje własne interesy, zamiast rozważać porzucenie wzajemnie korzystnej współpracy i odgrywanie roli mięsa armatniego w służbie amerykańskiej strategii tłumienia chińskiego przemysłu pojazdów elektrycznych.

Jeśli Kanada podniesie cła na pojazdy elektryczne wyprodukowane w Chinach, zaszkodzi to jej międzynarodowej reputacji w związku z nadużywaniem protekcjonizmu i łamaniem zasad WTO, ale takie posunięcie nie powstrzyma rozwoju odpowiednich chińskich gałęzi przemysłu ze względu na ich niewielki udział w rynku kanadyjskim, powiedział Gao.

„Nawet jeśli Kanada podejmie jakiekolwiek środki w celu ograniczenia importu chińskich pojazdów elektrycznych, będzie to miało ograniczony wpływ na chiński sektor pojazdów elektrycznych, ponieważ na rynku kanadyjskim prawie nie ma pojazdów elektrycznych wyprodukowanych w Chinach” – powiedział Gao, dodając, że oświadczenie Ng było bardziej umotywowane politycznie i zawierało niewielkie znaczenie gospodarcze.

Globalne czasy


Źródło