Kanada nie powinna być mięsem armatnim, ponieważ USA podwyższają cła na chińskie pojazdy elektryczne: eksperci
1 kwietnia 2024 r. pracownicy zakończyli montaż pojazdu elektrycznego (EV) w chińskim startupie Leapmotor zajmującym się pojazdami elektrycznymi w Jinhua w prowincji Zhejiang we wschodnich Chinach. Fabryka inteligentnych pojazdów elektrycznych dostarczyła w marcu 14 567 nowych pojazdów, co stanowi roczny wzrost o 136%. Zdjęcie: VCG
Chińscy eksperci wezwali w sobotę kanadyjskich polityków do zachowania strategicznej trzeźwości i nalegania na niezależną politykę gospodarczą po doniesieniach mediów, z których wynika, że Kanada rozważa nałożenie nowych ceł na pojazdy elektryczne (EV) produkowane w Chinach, mimo że podwyżki ceł w USA na chińskie pojazdy elektryczne był krytykowany za zakłócanie konkurencji rynkowej i globalnych łańcuchów przemysłowych.
Eksperci stwierdzili, że jeśli Kanada planuje pójść w jej ślady i ogłosić dodatkowe cła na pojazdy elektryczne produkowane w Chinach, ugięcie się przed protekcjonizmem handlowym przyniesie tylko odwrotne skutki dla kanadyjskich firm i konsumentów, odbijając się na środowisku biznesowym w kraju.
Minister handlu Kanady Mary Ng powiedziała w wywiadzie, że Kanada rozważa, czy konieczne jest podniesienie ceł na pojazdy elektryczne produkowane w Chinach po ogłoszeniu przez Stany Zjednoczone nowych, dużych opłat na nie, jak wynika z sobotniego raportu Bloomberg.com.
„Przyglądamy się tej sprawie bardzo uważnie i prowadzimy otwarty dialog z naszymi amerykańskimi partnerami” – powiedział Ng.
Stany Zjednoczone ogłosiły we wtorek nowe stawki celne na kilka chińskich produktów, w tym znaczną podwyżkę opłat na chińskie pojazdy elektryczne, co zostało odebrane jako protekcjonizm naruszający zasady WTO.
Wang Wenbin, rzecznik chińskiego MSZ, powiedział, że Chiny zawsze sprzeciwiały się łamaniu zasad WTO i jednostronnemu nakładaniu ceł. „Chiny podejmą wszelkie niezbędne środki, aby chronić swoje uzasadnione prawa i interesy” – powiedział Wang.
We wtorek chińskie Ministerstwo Handlu również wezwało Stany Zjednoczone do natychmiastowego anulowania dodatkowych ceł na chińskie produkty i zapowiedział podjęcie zdecydowanych działań w celu obrony swoich praw w związku z zapowiedzią USA podwyższenia ceł na chińskie produkty.
Kanada powinna unikać podążania za USA w nakładaniu protekcjonistycznych ceł w celu eskalacji napięcia i dalszego zakłócania globalnych łańcuchów przemysłowych i dostaw, powiedział w sobotę Gao Lingyun, ekspert z Chińskiej Akademii Nauk Społecznych, powiedział dziennikowi Global Times.
Chińscy analitycy twierdzą, że działania Kanady wobec Chin w ostatnich latach rzucają cień na praktyki amerykańskie, ale ślepe podążanie śladami Waszyngtonu nie sprzyja rozwojowi kanadyjskiej gospodarki i stosunkom gospodarczym Chiny-Kanada.
Ng wygłosił tę uwagę, próbując zająć stanowisko zgodne ze swoim sojusznikiem przeciwko chińskim pojazdom elektrycznym, powiedział Gao, dodając, że Kanada powinna rozważyć swoje własne interesy, zamiast rozważać porzucenie wzajemnie korzystnej współpracy i odgrywanie roli mięsa armatniego w służbie amerykańskiej strategii tłumienia chińskiego przemysłu pojazdów elektrycznych.
Jeśli Kanada podniesie cła na pojazdy elektryczne wyprodukowane w Chinach, zaszkodzi to jej międzynarodowej reputacji w związku z nadużywaniem protekcjonizmu i łamaniem zasad WTO, ale takie posunięcie nie powstrzyma rozwoju odpowiednich chińskich gałęzi przemysłu ze względu na ich niewielki udział w rynku kanadyjskim, powiedział Gao.
„Nawet jeśli Kanada podejmie jakiekolwiek środki w celu ograniczenia importu chińskich pojazdów elektrycznych, będzie to miało ograniczony wpływ na chiński sektor pojazdów elektrycznych, ponieważ na rynku kanadyjskim prawie nie ma pojazdów elektrycznych wyprodukowanych w Chinach” – powiedział Gao, dodając, że oświadczenie Ng było bardziej umotywowane politycznie i zawierało niewielkie znaczenie gospodarcze.
Globalne czasy