Karim Ainouz reżyseruje nihilistyczny thriller seksualny
![Karim Ainouz reżyseruje nihilistyczny thriller seksualny](https://oen.pl/wp-content/uploads/2024/05/Screen-Shot-2024-05-22-at-6.50.03-PM.png)
Nihilizm i neonowe pożądanie zderzają się w portugalskojęzycznym „Motelu Destino” brazylijskiego reżysera Karima Aïnouza, mieszczącym się w motelu miłości tak obskurnym, że świeccy turyści powinni go unikać, a meldują się w nim tylko przestępcy i rozbitkowie. ” parujący psychoseksualny thriller reżysera, którego akcja rozgrywa się w najbardziej spoconej pachy równika, utrzymany jest w melodramacie i stylu noir, ale z brazylijskim akcentem. Aïnouz wraca do swojego rodzinnego stanu Ceará, aby po raz pierwszy od pięciu lat kręcić na własnym terenie. Scenarzysta/reżyser czerpie z takich klasyków, jak „Żar ciała” Lawrence’a Kasdana i „Podwójne zabezpieczenie” Billy’ego Wildera, ale także brazylijskich komedii erotycznych z lat 70., by opowiedzieć perwersyjną opowieść o pozamałżeńskiej zdradzie, która stała się mordercza. Ale choć filmy noir sprzed premiery „Body Heat” mogły jedynie sugerować, a nie opisywać seks, Aïnouz w drastyczny sposób – i bezlitośnie – tworzy erotyczny utwór z gatunku, przeznaczony wyłącznie dla artystów, który zrazi tyle samo widzów, co zachwyci. Jest seksownie, niepokojąco, a jednocześnie zimno pomimo wrzącego równikowego upału i gorącej lawy swobodnie płynących atrakcji.
Po ostrzeżeniu przed epilepsją, które okazuje się bardzo potrzebne, biorąc pod uwagę migające, pulsujące oświetlenie – tak jakby Aïnouz rzucał światło na ludzką seksualność i jeszcze bardziej ją zniekształcał – film rozpoczyna się od 22-letniego Heraldo (Iago Xavier ) i jego brat. Mieszkają nad Oceanem Atlantyckim, w północno-wschodnim zakątku Brazylii, wraz ze swoją przestępczą rodziną, na czele której stoi niechlujna matriarcha, która nie ma zamiaru pozwolić im wyjechać, mimo że Heraldo marzy o rozpoczęciu samodzielnej pracy gdzie indziej jako mechanik. Ale seks, narkotyki i inne przyjemności również interesują Heraldo, który pewnego wieczoru wychodzi do klubu i zostaje zabrany z powrotem do motelu Destino przez kobietę, która zostawia go tam z rachunkiem.
Wychodząc na światło słoneczne, Heraldo podczas swojej wędrówki wstydu odkrywa, że jego brat zginął w nieudanej próbie rabunku. Widzimy tylko zwłoki brata zamknięte w torbie na zwłoki, a Aïnouz w żadnym wypadku nie przepada za sentymentalizmem. Jednak Heraldo nawiedzają coraz dziwniejsze, niemal szamańskie wizje swojego brata i innych osób, takie jak demony paraliżu sennego dla duchowo dryfujących.
Teraz uciekając przed tym, kto zabił jego brata, a ostatecznie przed rodziną przestępczą, Heraldo wraca do motelu Destino, który znajduje się za fortecą bezpieczeństwa i ścianą telewizji przemysłowej. Gdzież więc szukać schronienia w tym widocznie zbyt małym miasteczku, w którym mury otaczają Heraldo?
Motel prowadzony jest przez szaloną i swobodną Dayanę (Nataly Rocha), która wynajmuje pokój ze swoim makabrycznym mężem Eliasem (Fábio Assunção), o którym od razu widać, że musi stosować przemoc. Rocha i Assunção to bardziej utytułowani aktorzy w trio, obaj z wieloma brazylijskimi osiągnięciami filmowymi i telewizyjnymi, natomiast Xavier był odkryciem wśród ponad 500 aktorów, którzy mieli zagrać w Heraldo. Ma zwierzęcą intensywność – nie wspominając o niekontrolowanym libido, gdy Heraldo i Dayana szybko wdają się w tajny pozamałżeński romans. Chociaż jak za zamkniętymi drzwiami może wyglądać ich codzienne ruchanie, skoro każdy pokój w motelu Destino ma albo otwór widokowy, albo włączoną kamerę? Tymczasem nieprzerwane dźwięki seksualnego jęku, mężczyzn i kobiet wijących się z przyjemności, jak w gorącym błocie, sugerują, że nie ma tu zbyt wiele prywatności pośród całodobowego ruchania i ssania.
Aïnouz, współpracując z wielką twórczynią zmysłowych obrazów Hélène Louvart („Szczury na plaży”, „Disco Boy”), chce pokazać miłość i seks w całej ich nieskrępowanej, falującej świetności 16 mm. Zwłaszcza w momencie, gdy seks naprawdę wydaje się istnieć tylko w teatrze, a w multipleksach jest prawie zabroniony. Nie żeby „Motel Destino” kiedykolwiek był emitowany w multipleksie – to niebezpieczna, trująca puszka po benzynie w formie psychoseksualnego thrillera, ponurego i ciemnego jak nocna pustynia. Film emanuje nihilistyczną energią, co być może nie było intencją Aïnouza, który był uroczystym portretem pożądania przez pryzmat noir.
Więcej śmierci zaczyna napływać do hotelu. Jeden z Francuzów odpowiedzialnych za zabicie brata Heraldo umiera w wyniku widocznego przedawkowania Viagry, a Heraldo, Dayana i Elias zakopują jego ciało na odludziu, a kłopoty związane ze śmiercią mężczyzny w legalny sposób są zbyt groźne dla ich perwersyjnego raju stworzyłem. Jeśli można to tak nazwać. Burdel, wymyślony przez Aïnouza z pomocą scenografa Marcosa Pedroso, ubrany na różowo, pomarańczowo i niebiesko, a każdy pokój ma swój własny klimat, to nie Madonna Inn. W miarę jak „Motel Destino” obraca się coraz głębiej w stronę odpływu ciemności, motel zaczyna przypominać najbardziej oszalały na punkcie seksu krąg piekła.
Jeśli znasz swój noir, to wiesz, że Dayana zamierza zwerbować swojego młodego kochanka, aby pomógł jej mężowi. Ale Elias to brutal, a nie kretyn, i ich plan nie przebiegnie bez wysiłku. Wszyscy trzej aktorzy są gotowi dosłownie na wszystko — film kończy się, gdy prawie wszyscy są od stóp do głów nadzy i na widoku, w ciągu kilku minut. „Motel Destino” sprawia wrażenie niemal obrazoburczego w swojej ostrej, dzikiej energii, z nieustraszoną aurą europejskiego filmu artystycznego z lat 60. skrzyżowanego z filmem porno. Pod względem emocjonalnym film Aïnouz nie jest tak wciągający, jak „Motel Destino” ma nadzieję, że będzie pomimo kilku fantasmagorycznych, halucynacyjnych obrazów żalu w snach – ale obrazy i uczucia w abstrakcji są czymś więcej niż tylko instynktownymi uczuciami odczuwanymi na ekranie. „Motel Destino” zjeżdża z autostrady przy „Crash” Davida Cronenberga do nihilistycznego kraju, gdzie seks i śmierć zderzają się niczym w wypadku samochodowym, a uczucie pozostaje w recepcji.
Stopień: B
Premiera „Motelu Destino” odbyła się na Festiwalu Filmowym w Cannes w 2024 roku. Obecnie poszukuje dystrybucji w USA.