Świat

Katastrofa samolotu w Japonii: Policja bada możliwe zaniedbanie

  • 3 stycznia, 2024
  • 6 min read
Katastrofa samolotu w Japonii: Policja bada możliwe zaniedbanie


TOKIO (AP) – Władze odpowiedzialne za transport i policja rozpoczęły w środę oddzielne dochodzenie na lotnisku Haneda w Tokio, dzień po zderzeniu dużego samolotu pasażerskiego z samolotem japońskiej straży przybrzeżnej na pasie startowym i stanęły w płomieniach, zabijając pięć osób.

Do wypadku doszło we wtorek wieczorem, kiedy samolot JAL-516 linii Japan Airlines wylądował na jednym z czterech pasów startowych Hanedy po tym, jak wleciał także samolot straży przybrzeżnej – Bombardier Dash-8 – przygotowujący się do startu. Obie strony oświadczyły, że otrzymały zgodę od urzędników lotniczych.

Z samolotu wystrzeliła pomarańczowa kula ognia, a samolot JAL leciał po pasie startowym pokryty płomieniami i wypluwający szary dym. W ciągu 20 minut wszystkich 379 pasażerów i członków załogi ześlizgnęło się po spadochronach awaryjnych i przeżyło. Pilot samolotu straży przybrzeżnej, który eksplodował, ewakuowano z obrażeniami, ale pięciu członków załogi na pokładzie samolotu straży przybrzeżnej zginęło.

Urzędnicy ds. bezpieczeństwa transportu skupili się na komunikacji między urzędnikami kontroli ruchu lotniczego a obydwoma samolotami, aby ustalić, co doprowadziło do kolizji.

Policja i strażacy gromadzą się wokół spalonego samolotu japońskiej straży przybrzeżnej na lotnisku Haneda w środę, 3 stycznia 2024 r. w Tokio, Japonia.  (Wiadomości Kyodo za pośrednictwem AP)

Policja i strażacy gromadzą się wokół spalonego samolotu japońskiej straży przybrzeżnej na lotnisku Haneda w środę, 3 stycznia 2024 r. w Tokio, Japonia. (Wiadomości Kyodo za pośrednictwem AP)

Policja wszczęła osobne dochodzenie w sprawie możliwego zaniedbania zawodowego. W środę tokijska policja poinformowała, że ​​śledczy zbadali gruz na pasie startowym i mieli przesłuchać zaangażowane strony.

Warto przeczytać!  Szef ONZ ds. uchodźców twierdzi, że 114 milionów uciekło z domów, ponieważ kraje nie uporały się z przyczynami konfliktów

Samolot A350 Japan Airlines przyleciał z lotniska Shin Chitose w pobliżu miasta Sapporo w północnej Japonii, a Bombardier ze straży przybrzeżnej przygotowywał się do odlotu do Niigata, aby dostarczyć pomoc mieszkańcom dotkniętych katastrofą regionów środkowej Japonii. potężne trzęsienia ziemi w poniedziałek w którym zginęło ponad 60 osób.

W środę sześciu ekspertów z Japońskiej Rady Bezpieczeństwa Transportu zbadało pozostałości samolotu – stwierdziła komisja. Materiał telewizyjny pokazał poważnie uszkodzone skrzydła A350 wśród zwęglonych, połamanych części kadłubów. Mniejszy samolot straży przybrzeżnej wyglądał jak góra gruzu.

Na tym zdjęciu wideo widać, jak samolot Japan Airlines płonie na pasie startowym lotniska Haneda we wtorek, 2 stycznia 2024 r. w Tokio, Japonia.  (NTV przez AP)

Śledczy ds. bezpieczeństwa transportu planują przesłuchać pilotów i urzędników obu stron, a także urzędników kontroli ruchu lotniczego, aby dowiedzieć się, w jaki sposób oba samoloty jednocześnie znalazły się na pasie startowym, powiedział JTSB.

Obie strony różnie rozumiały swoje pozwolenie na korzystanie z pasa startowego.

Dyrektor naczelny JAL, Tadayuki Tsutsumi, powiedział na konferencji prasowej pod koniec wtorku, że A350 „normalnie wchodził i lądował” na pasie startowym. Inny dyrektor JAL, Noriyuki Aoki, powiedział, że samolot otrzymał pozwolenie na lądowanie od urzędników lotniczych.

Jak podała w środę telewizja NHK, urzędnicy ruchu lotniczego wydali samolotowi JAL pozwolenie na lądowanie, jednocześnie nakazując pilotowi straży przybrzeżnej, aby zaczekał przed wejściem na pas startowy. Ale pilot straży przybrzeżnej powiedział, że on również otrzymał pozwolenie na start. Straż przybrzeżna powiedziała, że ​​urzędnicy weryfikują to twierdzenie.

Spalony samolot japońskiej straży przybrzeżnej widać z tyłu za logo Japan Airlines na lotnisku Haneda w środę, 3 stycznia 2024 r. w Tokio, Japonia.  (Wiadomości Kyodo za pośrednictwem AP)

Spalony samolot japońskiej straży przybrzeżnej widać z tyłu za logo Japan Airlines na lotnisku Haneda w środę, 3 stycznia 2024 r. w Tokio, Japonia. (Wiadomości Kyodo za pośrednictwem AP)

Wszyscy pasażerowie i członkowie załogi zostawili bagaże i zsunęli się szybami ratunkowymi w ciągu 20 minut od lądowania, gdy kabinę płonącego samolotu wypełnił dym – wynik chwalony przez ekspertów ds. lotnictwa. Na filmach opublikowanych przez pasażerów widać, jak ludzie zakrywają usta chusteczkami, pochylając się i kierując w stronę wyjść. Niektórzy pasażerowie powiedzieli mediom, że poczuli się bezpiecznie dopiero po dotarciu na trawiasty obszar za asfaltem.

Warto przeczytać!  USA ponownie uderzają w bojowników Houthi w związku z ciągłymi atakami na statki u wybrzeży Jemenu: urzędnicy

„W ciągu kilku minut cała kabina wypełniła się dymem. Rzuciliśmy się na podłogę. Potem otworzyły się drzwi awaryjne i rzuciliśmy się na nie” – powiedział szwedzkiej gazecie Aftonbladet 17-letni szwedzki pasażer Anton Deibe. „Dym w kabinie szczypał jak cholera”.

Pożar będzie prawdopodobnie postrzegany jako kluczowy przypadek testowy kadłubów samolotów wykonanych z włókien kompozytowych węglowych – stosowanych w A350 i Boeingach 787 – zamiast konwencjonalnych poszyć aluminiowych.

„To najbardziej katastrofalny pożar samolotu kompozytowego, jaki mogę sobie wyobrazić. Z drugiej strony ten kadłub chronił (pasażerów) przed naprawdę straszliwym pożarem — przez jakiś czas nie spłonął i nie pozwolił wszystkim wydostać się na zewnątrz” – powiedział konsultant ds. bezpieczeństwa John Cox.

Spalone wraki samolotu Japan Airlines (po prawej na dole) i samolotu japońskiej straży przybrzeżnej (po lewej u góry) widać na lotnisku Haneda w środę, 3 stycznia 2024 r. w Tokio, Japonia.  Duży samolot pasażerski i samolot japońskiej straży przybrzeżnej zderzyły się we wtorek na pasie startowym lotniska Haneda w Tokio i stanęły w płomieniach, zabijając kilka osób na pokładzie samolotu straży przybrzeżnej – podają urzędnicy.  (Wiadomości Kyodo za pośrednictwem AP)

Spalone wraki samolotu Japan Airlines (po prawej na dole) i samolotu japońskiej straży przybrzeżnej (po lewej u góry) widać na lotnisku Haneda w środę, 3 stycznia 2024 r. w Tokio, Japonia. (Wiadomości Kyodo za pośrednictwem AP)

Trzy inne pasy startowe Hanedy zostały ponownie otwarte pod koniec wtorku, ale około 100 lotów zostało odwołanych z powodu zamknięcia pasa startowego, na który doszło w wypadku. W środę lotnisko było pełne, ponieważ wielu urlopowiczów zakończyło swoje sylwestrowe podróże, w tym ci, którzy przeżyli pożar i spędzili noc na lotnisku lub w pobliskich hotelach, próbując zmienić lot.

Warto przeczytać!  McConnell oczekuje, że Senat zajmie się pakietem dotyczącym bezpieczeństwa granic na Ukrainie w przyszłym tygodniu

Haneda to najbardziej ruchliwe z dwóch głównych lotnisk obsługujących stolicę Japonii, obsługujące wiele lotów międzynarodowych, i jest preferowane przez osoby podróżujące służbowo ze względu na bliskość centralnych części miasta.

Wtorkowy wypadek był pierwszym poważnym uszkodzeniem Airbusa A350, jednego z najnowszych dużych samolotów pasażerskich w branży. Do komercyjnych lotów wszedł w 2015 r. Airbus oświadczył w oświadczeniu, że wysyła specjalistów, aby pomogli urzędnikom japońskim i francuskim w dochodzeniu w sprawie wypadku oraz że samolot został dostarczony Japan Airlines pod koniec 2021 r.

Jak podaje jej strona internetowa, JAL obsługuje 16 samolotów w wersji A350-900. Dwusilnikowy, dwukadłubowy A350 jest używany przez wielu międzynarodowych przewoźników długodystansowych. Według Airbusa w użyciu jest ponad 570 samolotów.

___

Yamaguchi relacjonował z Kioto w Japonii. Adam Schreck w Osace w Japonii, Jan M. Olsen w Kopenhadze w Danii i David Koenig w Dallas wnieśli swój wkład w powstanie tego raportu.




Źródło