Katastrofa samolotu w Japonii: Policja bada możliwe zaniedbanie
TOKIO (AP) – Władze odpowiedzialne za transport i policja rozpoczęły w środę oddzielne dochodzenie na lotnisku Haneda w Tokio, dzień po zderzeniu dużego samolotu pasażerskiego z samolotem japońskiej straży przybrzeżnej na pasie startowym i stanęły w płomieniach, zabijając pięć osób.
Do wypadku doszło we wtorek wieczorem, kiedy samolot JAL-516 linii Japan Airlines wylądował na jednym z czterech pasów startowych Hanedy po tym, jak wleciał także samolot straży przybrzeżnej – Bombardier Dash-8 – przygotowujący się do startu. Obie strony oświadczyły, że otrzymały zgodę od urzędników lotniczych.
Z samolotu wystrzeliła pomarańczowa kula ognia, a samolot JAL leciał po pasie startowym pokryty płomieniami i wypluwający szary dym. W ciągu 20 minut wszystkich 379 pasażerów i członków załogi ześlizgnęło się po spadochronach awaryjnych i przeżyło. Pilot samolotu straży przybrzeżnej, który eksplodował, ewakuowano z obrażeniami, ale pięciu członków załogi na pokładzie samolotu straży przybrzeżnej zginęło.
Urzędnicy ds. bezpieczeństwa transportu skupili się na komunikacji między urzędnikami kontroli ruchu lotniczego a obydwoma samolotami, aby ustalić, co doprowadziło do kolizji.
Policja wszczęła osobne dochodzenie w sprawie możliwego zaniedbania zawodowego. W środę tokijska policja poinformowała, że śledczy zbadali gruz na pasie startowym i mieli przesłuchać zaangażowane strony.
Samolot A350 Japan Airlines przyleciał z lotniska Shin Chitose w pobliżu miasta Sapporo w północnej Japonii, a Bombardier ze straży przybrzeżnej przygotowywał się do odlotu do Niigata, aby dostarczyć pomoc mieszkańcom dotkniętych katastrofą regionów środkowej Japonii. potężne trzęsienia ziemi w poniedziałek w którym zginęło ponad 60 osób.
W środę sześciu ekspertów z Japońskiej Rady Bezpieczeństwa Transportu zbadało pozostałości samolotu – stwierdziła komisja. Materiał telewizyjny pokazał poważnie uszkodzone skrzydła A350 wśród zwęglonych, połamanych części kadłubów. Mniejszy samolot straży przybrzeżnej wyglądał jak góra gruzu.
Śledczy ds. bezpieczeństwa transportu planują przesłuchać pilotów i urzędników obu stron, a także urzędników kontroli ruchu lotniczego, aby dowiedzieć się, w jaki sposób oba samoloty jednocześnie znalazły się na pasie startowym, powiedział JTSB.
Obie strony różnie rozumiały swoje pozwolenie na korzystanie z pasa startowego.
Dyrektor naczelny JAL, Tadayuki Tsutsumi, powiedział na konferencji prasowej pod koniec wtorku, że A350 „normalnie wchodził i lądował” na pasie startowym. Inny dyrektor JAL, Noriyuki Aoki, powiedział, że samolot otrzymał pozwolenie na lądowanie od urzędników lotniczych.
Jak podała w środę telewizja NHK, urzędnicy ruchu lotniczego wydali samolotowi JAL pozwolenie na lądowanie, jednocześnie nakazując pilotowi straży przybrzeżnej, aby zaczekał przed wejściem na pas startowy. Ale pilot straży przybrzeżnej powiedział, że on również otrzymał pozwolenie na start. Straż przybrzeżna powiedziała, że urzędnicy weryfikują to twierdzenie.
Wszyscy pasażerowie i członkowie załogi zostawili bagaże i zsunęli się szybami ratunkowymi w ciągu 20 minut od lądowania, gdy kabinę płonącego samolotu wypełnił dym – wynik chwalony przez ekspertów ds. lotnictwa. Na filmach opublikowanych przez pasażerów widać, jak ludzie zakrywają usta chusteczkami, pochylając się i kierując w stronę wyjść. Niektórzy pasażerowie powiedzieli mediom, że poczuli się bezpiecznie dopiero po dotarciu na trawiasty obszar za asfaltem.
„W ciągu kilku minut cała kabina wypełniła się dymem. Rzuciliśmy się na podłogę. Potem otworzyły się drzwi awaryjne i rzuciliśmy się na nie” – powiedział szwedzkiej gazecie Aftonbladet 17-letni szwedzki pasażer Anton Deibe. „Dym w kabinie szczypał jak cholera”.
Pożar będzie prawdopodobnie postrzegany jako kluczowy przypadek testowy kadłubów samolotów wykonanych z włókien kompozytowych węglowych – stosowanych w A350 i Boeingach 787 – zamiast konwencjonalnych poszyć aluminiowych.
„To najbardziej katastrofalny pożar samolotu kompozytowego, jaki mogę sobie wyobrazić. Z drugiej strony ten kadłub chronił (pasażerów) przed naprawdę straszliwym pożarem — przez jakiś czas nie spłonął i nie pozwolił wszystkim wydostać się na zewnątrz” – powiedział konsultant ds. bezpieczeństwa John Cox.
Trzy inne pasy startowe Hanedy zostały ponownie otwarte pod koniec wtorku, ale około 100 lotów zostało odwołanych z powodu zamknięcia pasa startowego, na który doszło w wypadku. W środę lotnisko było pełne, ponieważ wielu urlopowiczów zakończyło swoje sylwestrowe podróże, w tym ci, którzy przeżyli pożar i spędzili noc na lotnisku lub w pobliskich hotelach, próbując zmienić lot.
Haneda to najbardziej ruchliwe z dwóch głównych lotnisk obsługujących stolicę Japonii, obsługujące wiele lotów międzynarodowych, i jest preferowane przez osoby podróżujące służbowo ze względu na bliskość centralnych części miasta.
Wtorkowy wypadek był pierwszym poważnym uszkodzeniem Airbusa A350, jednego z najnowszych dużych samolotów pasażerskich w branży. Do komercyjnych lotów wszedł w 2015 r. Airbus oświadczył w oświadczeniu, że wysyła specjalistów, aby pomogli urzędnikom japońskim i francuskim w dochodzeniu w sprawie wypadku oraz że samolot został dostarczony Japan Airlines pod koniec 2021 r.
Jak podaje jej strona internetowa, JAL obsługuje 16 samolotów w wersji A350-900. Dwusilnikowy, dwukadłubowy A350 jest używany przez wielu międzynarodowych przewoźników długodystansowych. Według Airbusa w użyciu jest ponad 570 samolotów.
___
Yamaguchi relacjonował z Kioto w Japonii. Adam Schreck w Osace w Japonii, Jan M. Olsen w Kopenhadze w Danii i David Koenig w Dallas wnieśli swój wkład w powstanie tego raportu.