Filmy

Kate Winslet w gorącym haute couture o północy

  • 24 sierpnia, 2024
  • 7 min read
Kate Winslet w gorącym haute couture o północy


W piątkowe wieczory IndieWire After Dark prezentuje pełnometrażowe filmy, które oddają hołd kinu niszowemu w erze streamingu.

Najpierw pozbawiona spoilerów propozycja filmu, który jeden z redaktorów wybrał na seans o północy — coś dziwnego i wspaniałego z każdej epoki filmowej, co zasługuje na upamiętnienie.

Następnie pełne spoilerów następstwa, jakich doświadczył nieświadomy redaktor zaatakowany w tym tygodniu przez rekomendację.

Pitch: Kate Winslet podgrzewa atmosferę w dzikim, dobrze ubranym komediodramacie o zemście

Parafrazując Moirę Rose: „Jeśli tak jak ja uwielbiasz kobiecą wściekłość, to z pewnością zachwyci cię Kate Winslet w niedocenionym australijskim filmie „Krawcowa”.

Dziwaczny piątek
„PAN SMITH JEDZIE DO WASZYNGTONU”, James Stewart, Claude Rains, Jean Arthur, 1939

„The Dressmaker” istnieje w dziwnym przestoju w karierze Winslet. Po zdobyciu Oscara za „The Reader” zagrała w wielu niezłych filmach kostiumowych („A Little Chaos”, „Labor Day”, „Steve Jobs”) i serii „Divergent” — co oznaczało, że nikt tak naprawdę nie oczekiwał kolejnego wielkiego występu Winslet. Szkoda, ponieważ jeden z jej najlepszych występów jest w centrum czarnego jak smoła komediodramatu zemsty i pokazu mody Jocelyn Moorhouse. (Również film kostiumowy, jak się okazuje.)

Wracając do swojego małego, zakurzonego rodzinnego miasteczka na prowincji w Australii, Tilly (Winslet) zostaje powitana przez wściekłych mieszkańców miasteczka (Sarah Snook!), starzejącą się matkę (Judy Davis!) i bardzo przystojnego Hemswortha (Liam!), który wcale nie wydaje się być zaniepokojony chmurą plotek i skandali unoszącą się nad nienagannie uczesaną głową Tilly. Widzicie, Tilly została oskarżona w wieku 10 lat o zabójstwo koleżanki z klasy i spędziła kolejne dekady w Europie. Teraz jest lodowatą fabryką zemsty ubraną w haute couture z lat 50. (jej kostiumy są autorstwa Margo Wilson), a nikt nie jest bezpieczny przed jej zwinnymi igłami. Nie żeby robiła ludzką gąsienicę z ludźmi, którzy wyrzucili ją z miasta; zamiast tego używa metamorfoz, aby przerobić je i otworzyć im oczy na człowieczeństwo i zwykłą przyzwoitość.

Prawie działa.

Wszystko to jest zachwycające i bardzo zabawne (kostiumy są oszałamiające, szczególnie scena, w której Winslet w obcisłej sukience wślizguje się na boisko do rugby, by rozwścieczyć kobiety, kusząc mężczyzn) — ale jest nagły zwrot akcji mniej więcej w połowie. Zwrot akcji tak ekstrawagancki w swojej swobodzie, że po pierwszym obejrzeniu filmu przewinęłam go, przekonana, że ​​coś przegapiłam. A potem czekałam, aż zapowiedziano sekwencję ze snem. Nie, film faktycznie tam zmierza, a to, co następuje, jest jeszcze bardziej niezwykłe. Moorehouse opisała film jako „Bez przebaczenia” Clinta Eastwooda z maszyną do szycia”, a kiedy „Krawcowa” się kończy, okazuje się, że miała rację. Rzadko widzimy, jak kobieca wściekłość doprowadzana jest do tak przygnębiającego zakończenia, a kiedy już tak się dzieje, zasługuje ona na o wiele więcej uwagi niż w momencie premiery. Oznacza to, że jest gotowy do ponownego odkrycia i oglądania późnym wieczorem, najlepiej z lodowatym koktajlem. —Poseł

KRAWIEC, od lewej: Hugo Weaving, Kate Winslet, 2015. fot. Ben King / © Broad Green Pictures / dzięki uprzejmości Everett Collection
„Krawiecka”Dzięki uprzejmości Everett Collection

Następstwa: Nie chodzi o film, ale o to, jak go oglądasz

Gdybym dostał „The Dressmaker”, gdy film ukazał się w 2015 roku — w roku, w którym małżeństwa osób tej samej płci stały się prawem konstytucyjnym w Stanach Zjednoczonych — słusznie i zwięźle powiedziałbym, że „GEJOWSKI.” Ten zachwycający i szalony film zemsty dotrzymuje swojej homoseksualnej reputacji. A jednak oglądając go blisko północy w słabnącym świetle Brat Summer, jego feministyczne bicie wydaje się bardziej godne mojej pochwały.

Warto przeczytać!  Dwa dzielne misie napędzają chińską franczyzę o wartości miliarda dolarów

Jasne, to film, który sprzedaje jak szalony takie teksty jak: „Jesteś morderczynią I lesbijką!” obdarowując królowe na całym świecie Kate Winslet w najbardziej czerwonej czerwieni, jaką widziano do tej pory od czasu maski i korony Lady Gagi z rozdania nagród MTV Video Music Awards w 2009 r. (Alexander McQueen, oczywiście.) I tak, tutaj Hugo Weaving wykonuje swój własny, jednoosobowy cover utworu „My Policeman” w wykonaniu, które mogłoby… a może nawet powinien zawstydzić Harry’ego Stylesa. (Gdzie był jego strój mariachi, co?)

Jednak ten bogaty zwrot akcji, o którym wspomniał mój współautor — wykwintny smak, nawiasem mówiąc, kochanie! — jest tak okrutny dla For the Girls, że jest jeszcze bardziej cięty niż oburzająco kiczowaty. Tylko ci, którzy mają doświadczenie w bieganiu głową w ścianę z cegieł, mogliby pomyśleć, że Tilly naprawdę zabiła dziecko i, pomijając absurdalny sposób, w jaki umarł Stewart, można się spodziewać stonowanego retrospekcji oczyszczającej naszą ognistą antybohaterkę. Jeśli oglądałeś, to wiesz, że fabuła nie jest najmocniejszą stroną tego filmu.

KRAWIECKA, Sarah Snook, 2015. fot. Ben King / © Broad Green Pictures / dzięki uprzejmości Everett Collection
Sarah Snook w filmie „Krawcowa”Kolekcja Everett / Kolekcja Everett

W modzie mówi się, że nie chodzi o sukienkę, ale o to, jak ją nosisz. Zastosuj tę samą logikę do przestrzeni filmów o północy, a nie chodzi o zemstę, ale o to, jak ją przyjmujesz. Od „Cruelli” do „Diabeł ubiera się u Prady”, „Krawcowej” jedzenie z najlepszymi z nich, jeśli chodzi o olśniewanie poprzez mściwe metamorfozy — ale to tylko pierwsza połowa. Przewijając się przez prawie dwugodzinny czas trwania, filmowiec Moorhouse robi miejsce na każdą stylową rozpustę, zanim rzuci się na głęboką wodę w szalonym finale na równi z „Obiecującą młodą kobietą” i „Perłą”, który całkowicie spełnia oczekiwania. Ogniste i siarkowe podejście Tilly nie tylko uderza w złe Australijki tam, gdzie boli, ale uzbraja ją po zęby w powody, aby to zrobić.

Warto przeczytać!  Little 500 w ten weekend w Bloomington, zobacz Breaking Away at Bus-Chum

Od czasu „Hostelu” nie widziałem, żeby ktoś tak zasługujący na cięcie ścięgna Achillesa dostał je (no dobra, dwa), a od czasu „Podziemnego kręgu” nie oklaskiwałem tak głośno tak destrukcyjnego aktu podpalenia. Nawet po tym, jak Tilly zdaje sobie sprawę, że jej trwający od dziesięcioleci proces był farsą — a Stewart był jej przyrodnim bratem, bo czemu nie — przeklęte miasto Dungatar upiera się przy jej winie. Z haute couture czy bez, uprzejme społeczeństwo lubi, żeby jego kobiety były wygodne. Wielki błąd. Ogromny.

KRAWIEC, Liam Hemsworth, 2015. fot. Ben King / © Broad Green Pictures / dzięki uprzejmości Everett Collection
Liam Hemsworth w filmie „Krawcowa”Kolekcja Everett / Kolekcja Everett

Tilly byłaby najszczęśliwsza, gdyby mogła odtańczyć walca w stronę zachodzącego słońca, trzymając swojego Teddy’ego, gdyby tylko nie udusił się w tym silosie zbożowym. (Przepraszam, ale jeszcze raz: UDUSIŁ SIĘ W TYM SILOSIE ZBOŻOWYM?!) Stamtąd spada lawina zniewag — sanatoria, niesłuszne aresztowania i udary, ojej! — a kiedy zostają podane te brownie z trawką, ona nadal jest ubrana tak, żeby zabijać, ale skończyła się pieprzyć.

Nie czytałem książki, na której opiera się „Krawcowa”, ale wyobrażam sobie, że lepiej niż film wyjaśnia tematyczne powiązanie z „Makbetem”. Może Tilly jest krwią, której Dungatar potrzebował, aby zmyć ją z rąk? Albo jedną z czarownic przepowiadających jej upadek? Niezależnie od tego, metaforyczny Wielki Las Birnam wali się na Dunsinane, a Tilly odlatuje z popiołów niczym feniks. Gdyby tylko jej przystojniak z „Igrzysk śmierci” był tam, aby to zobaczyć. (Jeszcze raz: SILOS ZBOŻOWY?!)

Warto przeczytać!  Film o wampirach ma już datę cyfrowej transmisji strumieniowej

Tę historię można by skrócić bardziej, a jej dialogi z pewnością wymagają skrócenia. Ale oglądane w odpowiednim duchu — z właściwy duchS — ta klasa mistrzowska w odwecie za modę pasuje jak idealnie spalony biustonosz. Punkty bonusowe są przyznawane za (1) użycie słowa pasmanteria; (2) wątek brzydkiego kaczątka, który spotyka ulubioną aktorkę „Sukcesji” wszystkich; i (3) jakkolwiek chcesz nazwać tę sytuację zakładnika, która została przeprowadzona za pomocą… golfa?

Więcej nie znaczy po prostu więcej, ale lepiej, jeśli chodzi o wytrwałą Tilly, a „Krawcowa” rzeczywiście była na zamówienie na północ. Teraz, krawcowa, kup mi po jednej w każdym kolorze. Chcę, żeby ta sukienka stała się franczyzą. —AF

Odważni i chcący dołączyć do zabawy mogą obejrzeć „The Dressmaker” z Freevee na Amazon Prime Video. IndieWire After Dark publikuje rekomendacje filmów o północy o 23:59 czasu wschodniego w każdy piątek. Przeczytaj więcej naszych szalonych sugestii…


Źródło