Kendrick Lamar eskaluje feud Drake’a w zjadliwym dissie Euphoria
- Marka Savage’a
- Korespondent muzyczny BBC News
Kendrick Lamar wypuścił utwór, w którym atakuje inną gwiazdę rapu, Drake’a, zaostrzając ich długotrwały spór.
Piosenka zatytułowana Euphoria jest odpowiedzią na tygodnie drwin ze strony Drake’a, który ostro atakował Lamara w serii wirusowych utworów dissowych.
Przez sześć minut Lamar nazywa Drake’a „manipulatorem i notorycznym kłamcą” oraz krytykuje jego umiejętności rodzicielskie.
Oskarża także kanadyjską gwiazdę o wyprzedanie się, twierdząc, że tworzy muzykę wyłącznie po to, by „pacyfikować” fanów.
I nie pozostawia słuchacza złudzeń co do siły swoich uczuć do Drake’a.
„Tu nie chodzi o krytykę, ani o sztuczki, ani o to, kto jest największy,„rapuje”.Zawsze chodziło o miłość i nienawiść, teraz pozwólcie, że powiem, że jestem największym hejterem”.
„Nienawidzę sposobu, w jaki chodzisz, sposobu, w jaki mówisz, nienawidzę sposobu, w jaki się ubierasz.„
Spór raperów sięga 2013 roku, kiedy Lamar był stosunkowo nowicjuszem.
Podczas występu na rozdaniu nagród BET przechwalał się, że jego umiejętności „włożyły wrażliwego rapera z powrotem w piżamę”. Wiersz ten został zinterpretowany jako nawiązanie do Drake’a, którego obnażająca duszę mieszanka rapu i R&B zmieniła brzmienie hip-hopu.
Spór trwał kilka lat i powrócił w zeszłym roku, kiedy J Cole i Drake opisali siebie, wraz z Lamarem, jako „wielką trójkę” rapu w utworze First Person Shooter.
Pozornie niewinny komentarz pozostał niezauważony przez miesiące. Następnie, w połowie marca, Lamar wygłosił ognisty werset w Like That, w którym oświadczył, że nie ma „wielkiej trójki – jestem tylko wielki ja”.
W kwietniu Drake wydał pierwszy z dwóch utworów diss, zatytułowany Push Ups, w którym naśmiewał się z wzrostu Lamara oraz jego współpracy z Maroon 5 i Taylor Swift.
Później w tym samym miesiącu Drake nagrał kolejną piosenkę, Taylor Made Freestyle, w której szydził z Lamara, nazywając go tchórzem za brak odpowiedzi.
W utworze kontrowersyjnie wykorzystano technologię sztucznej inteligencji do imitowania głosów Snoop Dogga i zmarłego Tupaca Shakura – jednego z bohaterów Lamara.
Lamar’s Euphoria podobnie krytykuje wykorzystanie sztucznej inteligencji, twierdząc, że „uczyniłoby to [Tu]Pac przewraca się w grobie”.
Pyta także: „Czy walczę z duchem czy sztuczną inteligencją?” – nawiązanie do oskarżenia, że Drake w przeszłości korzystał z usług Ghostwriterów.
Lamar wspomina nawet o czasie potrzebnym na nagranie odpowiedzi, używając bojowego tekstu: „Myślicie, że całe moje życie to rap? Mam syna do wychowania, ale widzę, że nic o tym nie wiesz.„
Drake publikuje odpowiedź na scenę filmową
Lamar, były zdobywca nagrody Pulitzera za swój czwarty album Damn, wykorzystuje tę piosenkę, aby pokazać zręczność swojego głosu, przełączając się pomiędzy przepływami i rytmami w trakcie utworu.
Wydaje się nawet, że w końcowych taktach naśladuje akcent Drake’a z Toronto.
Jednak fani, którzy liczyli na szybkie zakończenie rapowej beefu, byli rozczarowani.
Lamar przyznał: „Lubię Drake’a w melodiach, nie lubię Drake’a, gdy udaje twardziela” i odmówił odpowiedzi, gdy Drake nadał swojej żonie imię w poprzedniej piosence.
„Nie musimy być personalni, to przyjacielska rozmowa, powinieneś tak zachować,” rapował.
W ciągu ostatnich kilku miesięcy rozłam przyciągnął kilku innych raperów, a gwiazdy takie jak Kanye West, The Weeknd i Rick Ross wydały piosenki nawiązujące do tego konfliktu.
Prawdopodobnie ma to być parodia tekstów Lamara, ale wydaje się, że Drake zapomniał, jak kończy się ta scena.
„Nienawidzę tego, że cię nie nienawidzę” – mówi Stiles, powstrzymując łzy. – Ani trochę, ani trochę.