Podróże

Kierowcom udającym się do Europy grozi grzywna w wysokości 750 euro za nieprzestrzeganie nowych ograniczeń dotyczących stref niskiej emisji

  • 29 stycznia, 2023
  • 7 min read
Kierowcom udającym się do Europy grozi grzywna w wysokości 750 euro za nieprzestrzeganie nowych ograniczeń dotyczących stref niskiej emisji


Minorka, jedno z najpopularniejszych miejsc docelowych brytyjskich wczasowiczów w Hiszpanii i stałe miejsce wśród społeczności vanlife, ma ograniczyć liczbę samochodów, które mogą odwiedzać, aby zmniejszyć zanieczyszczenie i przeludnienie.

Urzędnicy na Balearach, która była niegdyś własnością Brytyjczyków dla prawie wszystkich 18cz wieku, jeszcze w tym miesiącu uchwali środek ograniczający liczbę pojazdów, które mogą wjechać. Jak dotąd żaden oficjalny limit nie został ujawniony.

Szacuje się, że w szczycie sezonu letniego wyspę odwiedza około 70 000 samochodów, ponieważ populacja gwałtownie rośnie. Promy samochodowe kursują z Barcelony i Walencji w Hiszpanii kontynentalnej, a także z Majorki. Zasady będą miały zastosowanie do wszystkich przybywających pojazdów, w tym samochodów wypożyczonych sprowadzonych z Majorki.

Minorka, która została sklasyfikowana jako biosfera ONZ ze względu na sposób, w jaki starannie równoważy rozwój i zachowanie swoich zasobów naturalnych, pójdzie za przykładem Formentery. W 2019 roku najmniejsza wyspa Balearów, która przyciągała znane twarze, od księcia Williama po Ronaldo, ograniczyła odwiedzanie pojazdów, aby wyspa nie została zakrztuszona oparami i nie została opanowana w miesiącach letnich.

Naklejki we Francji

Podobnie jak kontrowersyjna ekspansja londyńskiego Ulez (strefa ultra niskiej emisji) od sierpnia oraz nowe strefy czystego powietrza w Tyneside i Sheffield, nowa fala stref niskiej emisji wejdzie w życie w całej Europie w tym roku. Wczasowicze wjeżdżający na kontynent zanieczyszczającymi środowisko samochodami będą musieli być świadomi nowych wymogów lub zostać ukarani grzywną.

Naklejka pojazdu Crit'Air zapobiegająca zanieczyszczeniom (Zdjęcie: Gerard Bottino/SOPA Images/LightRocket/Getty Images)
Naklejka pojazdu Crit’Air zapobiegająca zanieczyszczeniom (Zdjęcie: Gerard Bottino/SOPA Images/LightRocket/Getty Images)

We Francji Paryż kilka lat temu rozpoczął stopniową politykę czystego powietrza, wymagając od samochodów kupowania i umieszczania na przedniej szybie naklejki Crit’Air z czystym powietrzem, identyfikującej poziomy emisji. Osoby z naklejkami kategorii 1 otrzymują preferencyjne warunki parkowania i ruchu. Od lipca tego roku samochody muszą należeć co najmniej do kategorii 2 – samochody zarejestrowane po styczniu 2006 będą musiały uiścić dzienną opłatę za wjazd w wysokości 4 euro. Od stycznia przyszłego roku zostanie to zawężone do minimalnej kategorii 1, z zakazem samochodów z silnikami wysokoprężnymi i dziennym wpisem w wysokości 5 euro dla innych. A od 2030 roku dozwolone będą tylko samochody elektryczne i wodorowe.

Warto przeczytać!  10 najpiękniejszych miejsc do odwiedzenia w Delaware wiosną

W innych częściach kraju władze naciskają na wprowadzenie podobnych przepisów. Istnieją dwa rodzaje stref niskiej emisji: stałe (ZCR – Zone a Circulation Restreinte) i tymczasowe (ZPA – Zone de la Protection de l’Air). Stałe ubezpieczenie ZCR obejmuje:

  • Paryż
  • Grenoble (Crit’Air 4 i poniżej dozwolone od 1 lipca)
  • Strasburg (Crit’Air 3 i niedozwolone wewnątrz obwodu ZFE-m)
  • Lyon (Crit’Air 4 i niedozwolone)
  • Marsylia (Crit’Air 3 i poniżej dozwolone od 1 września)
  • Tuluza (Crit’Air 4 i wyższy, na który wpływają ograniczenia ruchu)
  • Nicea (Crit’Air 5 objęte ograniczeniami ruchu)
  • Montpellier (Crit’Air 4 i niedozwolone)
  • Rouen (Crit’Air 3 i niedozwolone)
  • Reims (Crit’Air 3 i niedozwolone)

Francuscy i zagraniczni kierowcy muszą zarejestrować swoje pojazdy, aby otrzymać odpowiednią naklejkę Crit’Air. To kosztuje 4,61 €, w tym opłata pocztowa. Pojazd zachowuje tę samą klasyfikację środowiskową przez cały okres eksploatacji; certyfikat jest ważny tak długo, jak długo pozostaje czytelny. Osoby przyłapane na jeździe bez naklejki lub łamaniu ograniczeń podlegają karze grzywny w wysokości 68 euro. Zgłoszono, że wkrótce wzrośnie ona do maksymalnej kwoty 750 euro, ponieważ naruszenia staną się wykroczeniami drogowymi klasy 4.

Strefy ZPA są nakładane na niektóre pojazdy, gdy zanieczyszczenie powietrza jest uważane za szczególnie wysokie, więc kierowcy powinni nadal ubiegać się o naklejkę Crit’Air i ją okazywać, aby spełnić warunki i mieć świadomość, że mogą nie być w stanie wjechać do obszaru miejskiego w godzinach krótka notatka. Ogłoszenia są często publikowane w radiu lub na platformach społecznościowych.

W zależności od poziomu zanieczyszczenia można podejmować błyskawiczne decyzje dotyczące ograniczeń pojazdów we Francji (zdjęcie: Alain Jocard/AFP za pośrednictwem Getty Images)
W zależności od poziomu zanieczyszczenia można podejmować błyskawiczne decyzje dotyczące ograniczeń pojazdów we Francji (zdjęcie: Alain Jocard/AFP za pośrednictwem Getty Images)

Nowe przepisy w Hiszpanii

W całej Hiszpanii rząd ogłosił w zeszłym roku, że wszystkie miasta liczące ponad 50 000 mieszkańców muszą ustanowić strefy niskiej emisji. Orzeczenie dotyczy 149 miast, od Walencji czy Malagi po mniejsze miasta, takie jak Soria i Tarragona. Niektóre władze nie spieszą się z wdrożeniem dyrektywy krajowej.

Warto przeczytać!  Przewodnik po Punta Cana — najlepsze miejsca do odwiedzenia i jedzenia

W dużych miastach, takich jak Barcelona i Madryt, dwóch miastach, które od lat przekraczają unijne poziomy zanieczyszczenia samochodowego, plany są na zaawansowanym etapie. W stolicy Hiszpanii pojazdy bez plakietki nie będą mogły jeździć obwodnicą M-30 wokół Madrytu. Tylko osoby mieszkające w obrębie M-30 mogą jeździć po obwodnicy bez naklejki. Cały obszar gminy jest obecnie strefą niskiej emisji (ZBE), której ograniczenia będą stopniowo zaostrzane do 2025 roku. Najbardziej zanieczyszczające środowisko samochody (sklasyfikowane jako A) mają teraz zakaz poruszania się po M-30 i wewnątrz niej.

W Barcelonie istnieje pięć różnych etykiet, od samochodów elektrycznych po najbardziej zanieczyszczające pojazdy benzynowe. Samochody najbardziej zanieczyszczające środowisko mogą ubiegać się o jednodniowe zezwolenia, maksymalnie na 10 dni w roku, na wjazd do miasta. Ograniczenia obowiązują od poniedziałku do piątku w godzinach 7:00-20:00. Samochody zarejestrowane za granicą muszą zostać wcześniej zarejestrowane przez Internet.

Więcej na temat Podróże po Europie

Europa północna i środkowa

W Dania, od lipca samochody dostawcze będą musiały być rejestrowane, aby legalnie przebywać w strefach niskiej emisji. W sąsiednim Niemcypodobne środki zostaną wprowadzone. Do tzw. niebieskiej strefy wielu miast mogą wjeżdżać tylko pojazdy z silnikiem Diesla, spełniające normę emisji spalin Euro 6. Środek ten planowany jest dla Hamburga, Stuttgartu, Monachium, Berlina, Kolonii i Essen.

Kierowcy są teraz zobowiązani do umieszczania zielonej naklejki na przedniej szybie pojazdu przy wjeździe do większości niemieckich miast, niezależnie od tego, czy posiadają samochód z silnikiem Diesla, czy z benzyną. Od października w całym kraju obowiązywać będzie zaostrzony zakaz prowadzenia pojazdów Euro 5.

Warto przeczytać!  Przyczepa podróżna Super Lite 225CK symuluje tradycyjne życie w domu bez względu na miejsce

W Belgiawładze planowały wprowadzenie strefy niskiej emisji w styczniu, ale zostało to przełożone na przyszły rok. Oczekuje się, że od 2024 roku w Holandii zostaną zaostrzone przepisy dotyczące pojazdów zanieczyszczających środowisko.

Holandia planuje całkowity zakaz poruszania się pojazdami z silnikami spalinowymi od stycznia 2025 roku.

W Polskastrefy niskiej emisji mają zostać wprowadzone odpowiednio w 2024 i 2026 roku w Warszawie i Krakowie.

Szwajcaria podążył podobną drogą do Francji, wdrażając system Stick-Air w Genewie – istnieje sześć kategorii, a dla niektórych obowiązują zakazy podczas wysokiego poziomu zanieczyszczenia. Kilka ośrodków narciarskich w kraju jest również wolnych od samochodów, takich jak Saas-Fee i Zermatt.

Włochy największa strefa niskiej emisji znajduje się w Mediolanie, gdzie pojazdy zanieczyszczające środowisko muszą uiszczać dzienną opłatę za wjazd w godzinach od 7:30 do 19:30 od poniedziałku do piątku. Do 30 września 2025 r. pojazdy, które mogą wjeżdżać do „Strefy B”, obejmują pojazdy benzynowe Euro 3 i lekkie silniki wysokoprężne Euro 6.

Wiele innych miast posiada strefy niskiej emisji, w tym Florencja, Werona, Perugia, Neapol i Rzym – w każdym z nich obowiązują inne ograniczenia i godziny otwarcia.

Ostatnia przeszkoda – Etias

Brytyjscy kierowcy będą również potrzebować nowego rodzaju dokumentu podróży od listopada, kiedy udają się do Europy. Etias (europejski system informacji o podróży i zezwoleń na podróż) pozwoli Komisji Europejskiej monitorować długość pobytu gości na kontynencie, eliminując potrzebę paszportów „wet stemplowanych”. Wszyscy obywatele spoza UE będą musieli złożyć wniosek o zezwolenie na podróż Etias, które kosztuje 7 euro, przed wyruszeniem w podróż. Będzie to obowiązkowe i będzie sprawdzane przez straż graniczną, podobnie jak paszporty.


Źródło