Sport

Kim jest Adrian Newey? Odchodzący geniusz projektowania F1 Red Bulla

  • 1 maja, 2024
  • 6 min read
Kim jest Adrian Newey?  Odchodzący geniusz projektowania F1 Red Bulla


Adrian Newey jest powszechnie uważany za jednego z najlepszych – jeśli nie the najlepszy – projektanci Formuły 1 w historii mistrzostw, nic więc dziwnego, że wiadomość o jego odejściu z Red Bulla trafia na pierwsze strony gazet.

Ale jak Newey osiągnął to stanowisko? Co czyni go tak ważnym w F1? A jakie są jego największe osiągnięcia? The Race zagłębiło się w życie i karierę Neweya, aby odpowiedzieć na niektóre z kluczowych pytań, jakie możesz zadać na temat jednej z zakulisowych legend.

Dlaczego Newey jest tak wysoko ceniony?

Newey był częścią 13 tytułów kierowców i 12 koron konstruktorów w Formule 1, co stanowi spektakularny rekord obejmujący 38 lat w mistrzostwach.

Na początku swojej kariery Newey był projektantem i inżynierem wyścigowym. Jako inżynier wyścigowy nauczył się współpracować z kierowcami i wydobyć z nich to, co najlepsze w pracy bardziej skupiającej się na ludziach, a ta rola polegała na ustawianiu samochodu zgodnie z upodobaniami kierowców i dostosowywaniu go do każdego toru.

Te umiejętności pracy z kierowcą i zespołem zapewniły mu dodatkową wiedzę, gdy został dyrektorem technicznym. W latach 90. w F1 dyrektor techniczny nadal był kluczową osobą przy projektowaniu samochodu F1, zanim nastały czasy rozległych zespołów, których działy liczyły setki osób, zasilanych radą kierownictwa średniego szczebla nadzorującą projekt samochodu.

Ponieważ Newey był jednym z odnoszących sukcesy projektantów tamtego okresu – kiedy jeden projektant mógł coś zmienić – i rzeczywiście to zrobił – jego reputacja kwitła.

I prawie za każdym razem, gdy Newey opuszczał zespół, prowadziło to do częściowego lub długotrwałego pogorszenia wyników tego zespołu, co potęgowało jego mistykę.

Warto przeczytać!  „Po tym, jak zostałem zbanowany, sir Shah Rukh powiedział, że napięcie ma le…”: prawda Harshit Rany stojąca za świętowaniem „latającego pocałunku”

Z pewnością tak jest w przypadku Williamsa, który zdobył tytuł rok po odejściu samochodem w dużej mierze zaprojektowanym przez Neweya i od tego czasu nie zdobył tytułu mistrza kierowców, podczas gdy McLaren potrzebował trzech lat, aby zdobyć tytuł kierowcy po odejściu Neweya i „nie Od tego czasu nie zrobiłem tego więcej.

Prawie każdy zespół F1 próbował w pewnym momencie podpisać kontrakt z Neweyem – Ferrari próbowało co najmniej trzy razy – co pokazuje, jak bardzo jest ceniony.

Przegląd kariery Neweya

Newey urodził się w Stratford-upon-Avon i szybko zauroczył się samochodami i wyścigami. Legendarny projektant Lotus, Colin Chapman, był jego wczesnym bohaterem.

Ukończył studia na Uniwersytecie w Southampton – który wybrał, wiedząc, że zespoły F1 Brabham i March korzystały wówczas z pobliskiego tunelu aerodynamicznego – uzyskując dyplom z aeronautyki i astronautyki.

Zaczął w sportach motorowych z zespołem F1 Fittipaldi – lub Copersucar, jak był nazywany przez jego sponsora – a następnie dołączył do konstruktora podwozi w marcu 1981.

Newey zaprojektował odnoszące sukcesy samochody CART (IndyCar) i IMSA (seria samochodów sportowych najwyższej klasy w Ameryce) i współpracował ze zwycięzcą Indianapolis 500 Bobbym Rahalem, z którym zbudował silną więź.

Odrzucił nawet szansę zostania dyrektorem technicznym niefortunnego projektu Ferrari IndyCar w tym okresie – była to pierwsza z trzech odmów Ferrari w jego karierze.

Rok wstecz w F1 w krótkotrwałym zespole Haas-Lola, a następnie w 1986 r., zanim Newey spędził następny rok z Newmanem Haasem i Mario Andrettiem w CART – by powrócić do marca w F1 w 1988 r., która w 1990 r. przekształciła się w Leyton House. do końca swojej kariery będzie pracował głównie w F1.

Warto przeczytać!  Babar Azam łagodzi groźbę Virata Kohli w starciu IND vs PAK T20 WC: „To jeden z najlepszych graczy, my…”

Newey odszedł w połowie 1990 roku – zaledwie kilka dni przed tym, jak zespół prawie wygrał tegoroczne Grand Prix Francji dzięki ostatnim modyfikacjom, jakie wprowadził w samochodzie przed wyjazdem, i dołączył do Williamsa natychmiast po tym, jak zwrócił się do niego Patrick Head.

Wraz z Headem Newey odegrał kluczową rolę w czterech mistrzostwach konstruktorów i trzech tytułach kierowców dla Williamsa, zanim decyzja zespołu o rzuceniu Damona Hilla na rzecz Heinza-Haralda Frentzena na rok 1997 skłoniła go do rezygnacji, powołując się na złamanie kontraktu, co miał zrobić. konsultować się w sprawie najważniejszych decyzji.

Przeniósł się do McLarena, rozpoczynając pracę latem 1997 r., a jego McLaren MP4-13 z 1998 r. wygrał mistrzostwa kierowców – z Miką Hakkinenem – i konstruktorów.

Po tym, jak Hakkinen zdobył tytuł mistrza kierowców w 1999 r. i o włos nie udało mu się go utrzymać w 2000 r., Ferrari ustanowiło okres dominacji w F1 wraz z Michaelem Schumacherem, a zanim Renault zdetronizowało włoski zespół w 2005 r., Newey był gotowy na kolejne nowe wyzwanie.

Poczuł się stłumiony zmianami wprowadzonymi w McLarenie po próbie ucieczki do Jaguara w 2001 roku, wierząc, że wprowadzona wokół niego „matrycowa” struktura zespołu pozostawia go niemal bezsilnym jako dyrektora technicznego, ponieważ może zostać przegłosowany w kluczowych decyzjach. .

Szansa pomocy Red Bullowi w ewolucji od nowicjusza w środku pola, który kupił Jaguara, spodobała się Neweyowi, ponieważ uważał ten projekt za sposób na dokończenie niedokończonych spraw z czasów swojej kariery w Leyton House.

Newey dołączył do zespołu w 2006 roku, a Red Bull zwyciężył po raz pierwszy w 2009 roku, chociaż samochód zaprojektowany przez Neweya zwyciężył rok wcześniej, gdy Sebastian Vettel zwyciężył dla siostrzanego zespołu Red Bulla, Toro Rosso. Następnie w 2010 roku rozpoczął serię czterech tytułów F1 z rzędu z Vettelem, zanim dominacja Mercedesa w erze pojazdów hybrydowych sprawiła, że ​​Red Bull od 2014 roku pozostawał poza centrum uwagi.

Warto przeczytać!  Toni Kroos gotowy przypieczętować niekonwencjonalne zakończenie w obliczu pogarszającej się decyzji o transferze Man Utd

Newey i Red Bull byli w tym okresie szczególnie skrępowani brakiem konkurencyjnego silnika Renault, a do Neweya ponownie zabiegały Ferrari i Mercedes. Pozostał w Red Bullu, ale jego bezpośrednie zaangażowanie w F1 zmieniało się w kolejnych latach.

Dopiero w 2021 roku Red Bull ponownie stał się prawdziwym zagrożeniem dla tytułu mistrzowskiego, ale odkąd w 2022 roku weszły zasady mające wpływ na grunt, Red Bull zdobył mistrzostwo kierowców i konstruktorów, a wielu z nich oznaczyło RB19 2023 – który wygrał 21 z tegorocznych 22 Grand Prix – jako najlepszy samochód F1 w historii.

Newey nie jest jedyną osobą odpowiedzialną za ten sukces, a obecnie projektowanie samochodów F1 odbywa się w znacznie większym stopniu na zlecenie rady, ale nadal jest zaangażowany w kluczowe decyzje projektowe podejmowane przez Red Bulla w obecnej erze przepisów.

Poza F1 Newey lubi ścigać się klasycznymi samochodami i robi to już od jakiegoś czasu – nawet ścigał się współczesnymi maszynami w Le Mans w 2007 roku. Pomógł także zaprojektować jacht Americas Cup, który w 2017 roku dotarł do półfinału zawodów.

Obecnie 65-letni Newey spędza większość czasu między Afryką Południową – skąd pochodzi jego żona Amanda – a Wielką Brytanią.


Źródło