Klasa biznes: Nowa bitwa na niebie nad Indiami
Wraz z ciągłym wzrostem ruchu lotniczego, aspiracje indyjskich pasażerów do podróżowania w większym komforcie również rosną. Pasażerowie decydują się teraz na podróżowanie w większym stylu i komforcie, a wielu z nich woli również latać w klasie biznes.
Do zeszłego tygodnia Air India i Vistara zajmowały czołowe pozycje pod względem oferowania pasażerom miejsc w klasie biznesowej zarówno na lotach międzynarodowych, jak i krajowych. Jednak największa linia lotnicza Indii pod względem udziału w rynku i wielkości floty, IndiGo, również dołączyła do tej partii.
W zeszłym tygodniu IndiGo ogłosiło wprowadzenie „IndiGoStretch”, szytego na miarę produktu biznesowego. Od połowy listopada pasażerowie IndiGo będą mogli korzystać z miejsc w klasie biznesowej. W początkowej fazie siedzenia będą dostępne w około 12 samolotach łączących Delhi z innymi miastami metra.
Porównanie: Air India kontra Indigo
Linie lotnicze IndiGo wybrały fotele rozkładane R5 firmy Recaro Aircraft Seating, natomiast linie lotnicze Air India korzystają z foteli Collins Aerospace MiQ.
Jedną z głównych różnic między siedzeniami oferowanymi przez IndiGo i Air India jest konfiguracja siedzeń. Podczas gdy IndiGo Stretch będzie dostępny w samolotach A321NEO z konfiguracją dwuklasową, Air India oferuje klasę biznesową w samolotach A320neo w konfiguracji trzyklasowej.
Odległość między siedzeniami oferowana przez IndiGo wynosi 38 cali, podczas gdy Air India oferuje 40 cali. Siedzenia klasy biznesowej IndiGo odchylają się o pięć cali, siedzenia Air India odchylają się o siedem cali.
Z drugiej strony, nie ma dużej różnicy między tymi dwiema liniami lotniczymi, jeśli chodzi o szerokość siedzenia, ponieważ IndiGo oferuje 21,3 cala, a Air India oferuje 21 cali. Obie linie lotnicze oferują również porty ładowania w siedzeniach, uchwyt na urządzenia elektroniczne i regulowany zagłówek
Jednak tylko siedzenia Air India mają funkcję podparcia łydki i podnóżka. Linie lotnicze Tata Group oferują osiem miejsc w klasie biznes, podczas gdy kabina IndiGo będzie oferować 12 miejsc. Obecnie żaden z samolotów IndiGo nie ma kabin klasy biznes, podczas gdy Air India ma 58 samolotów.
Przeczytaj także: Dlaczego wprowadzenie klasy biznesowej przez Indigo potwierdza strategiczną zmianę
IndiGo planuje mieć 45 samolotów z nowymi kabinami klasy biznes do grudnia 2025 r., a Air India zamierza mieć ich 94 do czerwca 2025 r. Dziewięćdziesiąt cztery samoloty obejmują 53 przylatujące maszyny Vistara i 41 odnowionych samolotów A320 Air India.
Tata Air India ma również przewagę nad liczbą tras, na których dostępne są kabiny klasy biznesowej. Obecnie Air India oferuje funkcje klasy biznesowej na 71 trasach, w tym na trasach metro-metro i metro-non-metro. IndiGo z kolei planuje oferować swoją klasę biznesową tylko na 12 trasach do grudnia 2025 r.
Air India oferuje pasażerom klasy biznes ciepłe posiłki w wersji wegetariańskiej i mięsnej, natomiast IndiGo oferuje wyłącznie wegetariańskie zimne posiłki w pudełkach.
Obie linie lotnicze oferują priorytetową odprawę, priorytetowe wejście na pokład, priorytetową obsługę bagażu oraz korzyści w ramach programu dla często podróżujących pasażerów (IndiGo – BluChip) i (Air India – Flying Returns).
Air India oferuje również bezpłatny dostęp do saloników na wszystkich lotniskach, czego nie ma w ofercie IndiGo.
Jeśli chodzi o ceny biletów, IndiGo oferuje bilety w klasie biznes już od 18 000 ₹, a ceny biletów Air India zaczynają się od 21 500 ₹.
Sanjay Lazar, CEO Avialaz Consultants i ekspert lotniczy widział IndiGo-premium i szerokokadłubowy ponad 18 miesięcy temu. Powiedział, że uważa, że jest to przełom w tym sensie, że jest to klasa wyższa, ale nie pełnoprawna klasa biznesowa.
„Rozszerzy to rynek wykładniczo dla 6E i zwiększy ich górną linię. Będzie to również podstawa ich bardziej luksusowej oferty biznesowej, która prawdopodobnie pojawi się w XLR i Airbusie 350 w 2026/27 r.”
Lazar dodał, że obecna cena samolotu Indigo Stretch jest o 30% niższa niż cena klasy biznes linii Air India i Vistara i doskonale nadaje się do przyciągnięcia pasażerów klas ekonomicznej i ekonomicznej premium.
Ekspert ds. lotnictwa uważa, że klasa biznesowa linii Air India jest produktem luksusowym, z ciepłym jedzeniem, poczekalniami, systemem rozrywki pokładowej, zimnymi ręcznikami itp., podczas gdy produkt Indigo będzie produktem użytkowym o korzystnym stosunku jakości do ceny (VFM).
„To jak Rolls Royce i Volvo/Audi. Naszym zdaniem jedno nie konkuruje z drugim. Air India i Vistara mają własną klientelę. Połączą się w jedną grupę, której pasażerowie nie wybraliby odcinka 6E, chyba że nie byłoby alternatywy”.
Lazar przewiduje prawdopodobną wojnę cenową. Uważa, że obie linie lotnicze będą miały się bardzo dobrze, a klienci będą mieli większy wybór. „Kto wie, może wojna cenowa w klasie biznes może nawet obniżyć ceny biletów w klasie biznes dla podróżnych”.