Rozrywka

Klaus Mäkelä poprowadzi Chicagowską Orkiestrę Symfoniczną

  • 2 kwietnia, 2024
  • 5 min read
Klaus Mäkelä poprowadzi Chicagowską Orkiestrę Symfoniczną


Chicagowska Orkiestra Symfoniczna, kierowana od dziesięcioleci przez takich tytanów dyrygentury, jak Georg Solti, Daniel Barenboim i Riccardo Muti, ogłosiła we wtorek, że jej kolejnym dyrektorem muzycznym będzie Klaus Mäkelä, 28-letni fiński dyrygent, którego charyzma i jasność myślenia napędzały jego szybki rozwój w muzyce klasycznej.

Kiedy w 2027 roku w wieku 31 lat Mäkelä rozpocznie pięcioletni kontrakt, będzie najmłodszym maestro w 133-letniej historii zespołu i jednym z najmłodszych, którzy kiedykolwiek prowadzili czołową orkiestrę w Stanach Zjednoczonych.

Mäkelä, który zostanie natychmiast mianowany dyrektorem muzycznym, powiedział w wywiadzie, że nie uważa, że ​​jego wiek ma znaczenie, zauważając, że dyrygował przez ponad połowę swojego życia, począwszy od 12 roku życia.

„Nie myślę o tym” – powiedział. „Muzyka tak naprawdę nie ma wieku.”

Mäkelä, który w 2027 roku obejmie także stanowisko głównego dyrygenta Królewskiej Orkiestry Concertgebouw w Amsterdamie, powiedział, że dołącza do Chicago Symphony, ponieważ ma ona „tę intensywność – to samo brzmienie z przeszłości”.

Mäkelä będzie w tym tygodniu w Chicago, dyrygując orkiestrą. Miał wystąpić z gwiazdą pianisty Yują Wangiem, z którą do niedawna był w związku. Byli parą pełną mocy muzyki klasycznej, która czasami występowała razem. Wang w zeszłym tygodniu wycofał się z koncertów bez podania przyczyny. Zastąpi ją wiolonczelistka Sol Gabetta.

Jeff Alexander, prezes Chicago Symphony, powiedział w wywiadzie, że więź Mäkelä z muzykami była wyczuwalna od pierwszych minut wspólnych prób w 2022 roku, podczas których przygotowywali program Prokofiewa, Strawińskiego i Hillborga.

Liderzy orkiestry wkrótce zaczęli tropić Mäkelä, potajemnie uczęszczając na jego występy w Nowym Jorku, San Francisco, Tokio i Oslo. Formalnie zaproponowali mu tę pracę w lutym 2023 r., kiedy wrócił po program Mahlera, Sibeliusa i Lópeza Bellido.

„Każde doświadczenie” – powiedział Alexander – „zaczynało potwierdzać nasze początkowe przeczucie, że to naprawdę może być nowy, wyjątkowy związek”.

Mäkelä, jeden z najbardziej poszukiwanych dyrygentów w branży, prowadzi już Filharmonię w Oslo i Orchestre de Paris. Zapowiedział, że po wygaśnięciu kontraktów w 2027 roku opuści te zespoły, aby skupić się na orkiestrach w Chicago i Amsterdamie.

Nominacja Mäkelä przyniesie zmianę pokoleniową w Chicago: zastąpi on 82-letniego Mutiego, maestro-weterana, który kierował Chicago Symphony w latach 2010–2023, zanim został dożywotnim emerytowanym dyrektorem muzycznym.

Warto przeczytać!  Dexter i Billions dostaną spin-offy, gdy Showtime przekształci się w Paramount+

Chicago Symphony, posiadająca fundusz w wysokości 385 milionów dolarów, jest jedną z najbogatszych i najbardziej znanych w Stanach Zjednoczonych. Stoi jednak przed wyzwaniami, takimi jak utrzymujące się problemy finansowe spowodowane pandemią, rosnące koszty i długi, stopniowy spadek liczby abonamentów, które niegdyś zapewniały lukratywne źródło przychodów. Frekwencja na koncertach nadal utrzymuje się poniżej poziomu sprzed pandemii – w tym sezonie około 79 procent w porównaniu z 83 procent – ​​choć stale rośnie.

Orkiestra ma nadzieję, że Mäkelä pomoże przyciągnąć do muzyki klasycznej nową publiczność, w tym młodszą publiczność.

„Nie ma nic złego w starszych ludziach” – stwierdziła Mäkelä. „Ale oczywiście w idealnym przypadku mielibyśmy bardzo szeroką i zróżnicowaną publiczność”.

Mäkelä powiedział, że podczas swojej kadencji ma nadzieję zająć się standardowym repertuarem, takim jak Symfonia „Zmartwychwstanie” Mahlera i Pasja według św. Mateusza Bacha, a także rzadziej wykonywanymi dziełami, takimi jak „Vespro della Beata Vergine” Monteverdiego i utwór chóralny Williama Waltona „Uczta Belszaccara”.

Powiedział również, że priorytetem będzie dla niego zamawianie nowych utworów, wymieniając Unsuka Chin, Thomasa Larchera, Andrew Normana i Annę Thorvaldsdottir jako swoich ulubionych współczesnych kompozytorów.

Warto przeczytać!  Aktorka „Hill Street Blues” miała 83 lata – The Hollywood Reporter

„Czuję, że możemy rozpocząć dla orkiestry zupełnie nowy rozdział pod względem repertuaru, jeśli chodzi o opracowanie tego samego niesamowitego brzmienia” – powiedział – „ale zachowując przy tym możliwie największą elastyczność”.

Chicago Symphony pracuje również nad tym, aby do zespołu dołączyło więcej kobiet i osób kolorowych. Orkiestra składa się z 59 mężczyzn i 34 kobiet oraz tylko kilku członków rasy czarnej i latynoskiej.

Ponieważ pandemia opóźniła przesłuchania, orkiestra ma niezwykle dużą liczbę wakatów – 15, co zdaniem Mäkelä stanowi „szansę na zmiany”. Jak oznajmiła orkiestra, natychmiast zacznie brać udział w przesłuchaniach.

Mäkelä, który trenował w Akademii Sibeliusa w Helsinkach, powiedział, że niektóre z jego modelek to Esa-Pekka Salonen, inny Fin, który niedawno ogłosił, że odchodzi z San Francisco Symphony, wskazując na swoje eksperymenty z muzyką i technologią. Wyraził także podziw dla Kirilla Petrenko, głównego dyrygenta Filharmonii Berlińskiej, mówiąc, że wykazał się odwagą w programowaniu.

Koncerty w tym tygodniu będą trzecią wizytą Mäkelä w Chicago. Powiedział, że podoba mu się sztuka, architektura i jedzenie miasta i nie obawia się groźnej zimy.

„Będąc Finem, nie boję się pogody” – powiedział. „Wygląda całkiem przytulnie.”


Źródło