Filmy

Kochanie, straciłem dzieci: czy pokolenie Z skończyło z Disneyem? | Walt Disney Company

  • 18 sierpnia, 2024
  • 8 min read
Kochanie, straciłem dzieci: czy pokolenie Z skończyło z Disneyem? | Walt Disney Company


Dfani isney przybyli z 36 krajów i wszystkich 50 stanów USA, aby wziąć udział w dwuletniej konferencji fanów firmy w Anaheim w Kalifornii w zeszły weekend. Wyprzedane wydarzenie przyciągnęło różnorodną publiczność liczącą dziesiątki tysięcy osób, z Moany, Tiany i Maleficenty łączą się z Wolverinami i Darthem Vaderami.

Jednak jedna grupa nie była dobrze reprezentowana: młodzi ludzie w wieku od 12 do 27 lat, znani też jako pokolenie Z.

Dane demograficzne konferencji fanów Disneya D23 rzucają światło na pytanie, które tli się na forach dyskusyjnych, w filmach w mediach społecznościowych i rozmowach starszych superfanów Disneya. Czy generacja Z jest po prostu mniej podekscytowana Disneyem niż poprzednie pokolenia?

Duża obecność millenialsów Disneya na ostatecznej konferencji fanów Disneya wyraźnie uwypukliła to pytanie. Setki osób ustawiły się w kolejce w piątkowe popołudnie na panel z okazji 30. rocznicy Toy Story, filmu, który zadebiutował w 1995 roku. Inne panele D23 świętowały jeszcze więcej klasycznych filmów: 50. rocznicę Wolverine’a Marvela, 70. rocznicę Muppetów, 90. rocznicę Kaczora Donalda.

W porównaniu z panelem Toy Story kolejki nie były tak długie na późniejszy panel fanów na temat Percy’ego Jacksona i Bogów Olimpijskich, nowego serialu fantasy Disney+ skierowanego do młodszych widzów. Czekając w kolejce, Nancy Sanchez, 25 lat, i April Sanchez, 23 lata, siostry z Los Angeles, powiedziały, że zauważyły, że jest mniej młodych ludzi takich jak one.

„Dzisiaj dzieci są zbyt zafascynowane swoimi iPadami lub zbyt zafascynowane influencerami” – powiedziała Nancy Sanchez. Wiele dzieci wydawało się próbować rozwinąć „całą osobowość, próbując szybciej dorastać”.

Publiczność na Disney Entertainment Showcase w D23: The Ultimate Disney Fan Event w Anaheim w Kalifornii, 9 sierpnia. Zdjęcie: Araya Doheny/Getty Images dla Disneya

Stojący obok nich w kolejce 22-letni Sami Wilde, fan Disneya z Orlando na Florydzie, stwierdził, że przedstawiciele pokolenia Z wydają się być „mniej zainteresowani” klasycznymi filmami Walta Disneya niż poprzednie pokolenia, ale nadal są podekscytowani innymi franczyzami Disneya, od filmów Marvela po „Gwiezdne wojny”.

Według Wilde’a kolejnym czynnikiem wpływającym na relację pokolenia Z z Disneyem jest „to, jak drogie są rzeczy”.

Bilety na „najważniejsze wydarzenie dla fanów” Disneya, odbywające się w centrum konferencyjnym w Anaheim, kosztują prawie 100 dolarów za dzień, jednak pakiety premium na weekend mogą kosztować nawet 2599 dolarów za osobę.

Warto przeczytać!  3 niedoceniane filmy akcji na Amazon Freevee, które warto obejrzeć w marcu

Tymczasem bilety do parków rozrywki Disneya zaczynają się od 100 do 200 dolarów dziennie, a firma pobiera teraz szereg dodatkowych opłat za dostęp do krótszych kolejek do najpopularniejszych atrakcji. (W regularnych kolejkach czas oczekiwania może wydłużyć się do kilku godzin.) Jeden zewnętrzny analityk oszacował, że koszt przeciętnego urlopu w Disneyu dla czteroosobowej rodziny wzrósł o prawie 25% od 2019 r., nawet po uwzględnieniu inflacji.

Mieszkając w Orlando, gdzie znajduje się Disney World, Wilde powiedziała, że ​​zna młodych ludzi, którzy są członkami obsady Disneya, ale którzy nie zarabiają na tyle dużo, żeby móc sobie pozwolić na wizytę w Disneyu za pełną cenę biletu.

„To problem światowy, a nie problem Disneya” – powiedział Wilde. „Świat jest po prostu tak drogi po pandemii. Pracy nie ma albo nie płacą wystarczająco”.

Kwestia platform

Dla Disneya, firmy działającej od stu lat i myślącej w kategoriach pokoleniowych, kluczowe jest pytanie, czy pokolenie Z nadal będzie zainteresowane Disneyem.

Dyrektor ds. marki Disneya, Asad Ayaz, odrzucił pogląd, że mniejsza liczba fanów pokolenia Z pojawiających się na konferencji D23 może być wyrazem szerszego trendu.

„Nasze fani, nasi fani i różne pokolenia ujawniają się na różne sposoby” – powiedział Ayaz, nazywając konferencję na żywo w Kalifornii tylko jedną z wielu form zaangażowania, od mediów społecznościowych po YouTube.

Dał jednak jasno do zrozumienia, że ​​Disney uważnie śledził sytuację pokolenia Z i jego zmieniające się przyzwyczajenia w zakresie mediów i rozrywki.

„To grupa odbiorców, która intensywnie korzysta ze swoich urządzeń” — powiedział Ayaz. Disney „upewnia się, że nie tylko mamy odpowiedni rodzaj filmów i programów dla tej ważnej grupy odbiorców, ale także, że jesteśmy na platformach, na których generacja Z spędza najwięcej czasu, czy to TikTok, Instagram, Snapchat czy gry”.

Disney chwali się obecnie prawie 14 milionami obserwujących na ulubionym przez pokolenie Z TikToku, podczas gdy na Facebooku, platformie obecnie postrzeganej w USA jako najpopularniejsza wśród osób starszych, szczególnie wśród pokolenia wyżu demograficznego, liczba obserwujących wynosi 54 miliony. Na Instagramie, platformie skierowanej głównie do pokolenia milenialsów, liczba obserwujących to prawie 40 milionów.

Warto przeczytać!  Ceremonia otwarcia Igrzysk Olimpijskich Paryż 2024 Godzina rozpoczęcia, miejsce i występy
Inside Out 2, animowany film o lęku, cieszył się popularnością wśród widzów z pokolenia Z. Zdjęcie: Jerod Harris/Getty Images dla Disneya

Jednym ze znaków wysiłków Disneya, aby dotrzeć do młodszych widzów, było ogłoszenie przez firmę inwestycji w wysokości 1,5 mld dolarów w Epic Games, twórcę Fortnite, i obietnica stałego partnerstwa, aby wprowadzić do świata gier więcej postaci i fabuł należących do Disneya. Szacunkowo 1,2 mln graczy wzięło udział w ogłoszeniu Disneya o dalszych współpracach z Epic Game w zeszły weekend, które było transmitowane na żywo w Fortnite, powiedział Disney.

Disney współpracuje również z twórcami treści z pokolenia Z w serwisie TikTok, aby tworzyć viralowe filmy, które dotrą do innego pokolenia. Na konferencji fanów pojawili się twórcy, którzy dzięki swojej miłości do Disneya zyskali rzesze fanów.

Nie jest jednak jasne, w jakim stopniu te taktyki marketingowe mogą odpowiadać na głębsze zmiany pokoleniowe.

„Fandom był naprawdę dużą rzeczą dla millenialsów” — powiedział Matthew Ho, 22 lata, który przyjechał na konferencję Disneya z rodziną, w tym ze swoją kuzynką millenialsów, Anną Hayden, 34 lata, która była przebrana za Bellę z Pięknej i Bestii i trzymała w dłoni podobnie ubraną lalkę American Girl. Generacja Z jest częścią fandomów, powiedział Ho, ale „to nie jest coś nowego”.

Czego chce pokolenie Z

Jeśli chodzi o filmy, Disney nie konkuruje już tylko o inne duże studia filmowe i telewizyjne, ale o ogromny ekosystem treści online. Jedno z badań konsumenckich Deloitte z 2024 r. wykazało, że młodsi widzowie „wolą filmy w mediach społecznościowych od innych form treści wideo”, a respondenci ankiety z pokolenia Z preferowali treści generowane przez użytkowników, ponieważ oznaczało to, że „nie musieli spędzać czasu na szukaniu tego, co obejrzeć”.

Jeśli chodzi o parki rozrywki, młodsi konsumenci chcą, aby ich doświadczenia rozrywkowe były „interaktywne” i „autentyczne”. Oba te wymagania są trudne dla parków rozrywki stworzonych dla pokolenia wyżu demograficznego, które było bardzo zadowolone, że mogło usiąść i cieszyć się „doświadczeniem masowego konsumenta”, powiedział Scott Smith, adiunkt na University of South Carolina, który bada parki rozrywki.

Warto przeczytać!  Recenzja „Ministerstwa Ungentlemanly Warfare”: film So-So Guy Ritchie

Ale uczynienie przejażdżek bardziej interaktywnymi nie musi być fizyką jądrową, powiedział Smith. Popularna przejażdżka Buzz Lightyear firmy Disney przejęła standardową przejażdżkę w stylu Haunted Mansion z lat 70. i dodała interaktywny element pistoletu laserowego, dzięki któremu pasażerowie mogli zbierać punkty za to, co trafili, powiedział – co zaowocowało „jedną z najwyższych powtarzających się częstotliwości” w Walt Disney World.

Wielu fanów generacji Z obecnych na konwencie Disneya wyraziło frustrację z powodu niekończącej się produkcji sequeli przez studio – podczas weekendu dla fanów firma przedstawiła aktualności na temat Toy Story 5, Krainy lodu 3, Iniemamocnych 3 i Vaiany 2.

Jednak niektóre z ostatnich działań Disney Entertainment mających na celu przyciągnięcie pokolenia Z wydają się działać. Ayaz powiedział, że Inside Out 2, animowany film o lęku, był popularny wśród widzów z pokolenia Z. Wielu fanów pokolenia Z na konferencji potwierdziło to, wymieniając Inside Out 2 jako film, który bardziej do nich przemówił niż inne niedawne dzieła Disneya.

Mari Earnshaw, 17-letnia samookreślona „dzieciak teatru” z Orange County, powiedziała, że ​​ona i jej przyjaciele byli zdecydowanie bardziej entuzjastycznie nastawieni do klasycznych filmów Disneya niż wielu ich rówieśników. Nie była zaskoczona, że ​​niewiele osób w jej wieku pojawiło się na wydarzeniu dla fanów w stylu „za kulisami”.

„Wolą iść do Disneylandu niż na tego typu wydarzenie” – powiedziała. „Znamy wiele osób, które nadal kochają Disneya i chodzą do Disneya”.

Smith powiedział, że „pytanie za milion dolarów” dotyczyło tego, czy pokolenie Z może być po prostu tymczasowo mniej zainteresowane Disneyem ze względu na swój wiek, czy też ich gusta mogły się zmienić na stałe.

Dla Amerykanów wizyta w parku Disneya stała się czymś na kształt uczestnictwa w cotygodniowym nabożeństwie religijnym – czymś, czego nastolatkowie i młodzi dorośli mogą na jakiś czas zaprzestać, ale do czego często wracają, gdy zostają rodzicami – powiedziała Bethanee Bemis, która niedawno zorganizowała wystawę w Smithsonian na temat odzwierciedlenia amerykańskiej historii w parku Disneya.

„Prawdziwym wyznacznikiem tego, czy Disney ma „problem pokolenia Z”, będzie to, czy przedstawiciele tego pokolenia nadal będą odczuwać potrzebę zabierania swoich dzieci do parków rozrywki” – powiedziała.




Źródło