Kodeks podatku bezpośredniego w toku, mający na celu zastąpienie ustawy o podatku dochodowym i zmianę zysków kapitałowych, postanowienia TDS
![Kodeks podatku bezpośredniego w toku, mający na celu zastąpienie ustawy o podatku dochodowym i zmianę zysków kapitałowych, postanowienia TDS](https://oen.pl/wp-content/uploads/2024/04/Direct-Tax-Code-under-works-set-to-Replace-Income-Tax-Act-and-Revamp-Capital-Gains-TDS-Provisions-770x470.jpg)
Podstawy tej zmiany miałyby opierać się na projekcie przygotowanym przez grupę zadaniową w 2019 r
Oficjalne źródła wskazują, że w przypadku reelekcji rząd Narendry Modiego planuje nadać priorytet wdrożeniu długo oczekiwanego Kodeksu Podatków Bezpośrednich (DTC). W Ministerstwie Finansów trwają już dyskusje w tej sprawie, gdyż została ona uwzględniona w porządku obrad przyszłego rządu Modi 3.0 zgodnie z wytycznymi Prezesa Rady Ministrów, jak podają źródła, które prosiły o zachowanie anonimowości.
Celem tego posunięcia jest dalsze uproszczenie przepisów regulujących podatki bezpośrednie i lepsze dostosowanie ich do światowych standardów. Podstawy tej zmiany miałyby opierać się na projekcie przygotowanym przez grupę zadaniową w 2019 r.
Kluczowe rozważane propozycje obejmują restrukturyzację systemu podatku od zysków kapitałowych i uwzględnienie różnych wyzwań związanych z podatkiem potrącanym u źródła (TDS).
Projekt ustawy DTC, pierwotnie zaproponowany za rządów UPA I, został przedstawiony w sierpniu 2009 r. i złożony w parlamencie w 2010 r. Pomimo poprawek w 2012 i 2014 r. po przeglądzie przez Stałą Komisję, projekt ustawy upadł wraz z rozwiązaniem 15. parlamentu. Kolejne administracje Modi 1.0 i 2.0 podjęły kroki mające na celu ułatwienie przestrzegania przepisów, zmniejszenie zwolnień i dostosowanie stawek podatkowych, takie jak obniżenie stawek podatku dochodowego od osób prawnych w 2019 r. do 22%, dostosowując je do stawek obowiązujących w Azji Południowo-Wschodniej, USA i Wielka Brytania. Pozostały jednak obszary wymagające reform, szczególnie w zakresie opodatkowania zysków kapitałowych i uproszczenia przepisów podatkowych.
Eksperci twierdzą, że odnowiona UPO powinna skupiać się na uproszczeniu, racjonalizacji stawek podatku od zysków kapitałowych i TDS, wzmocnieniu mechanizmów rozstrzygania sporów oraz usprawnieniu przepisów dotyczących podatku dochodowego od osób fizycznych. Sudhir Kapadia, Partner w EY India Tax & Reguly Services, podkreślił potrzebę uproszczeń, zwracając uwagę na złożoność wynikającą z licznych zmian w ustawie o podatku dochodowym na przestrzeni lat.
Należy zwrócić uwagę na dostosowanie zwolnionego z podatku podatku dochodowego od osób fizycznych, wprowadzonego w roku finansowym 2020 i wzmocnionego w roku finansowym 24, z proponowaną przez grupę zadaniową strukturą płytową i ulgami dla dochodów do 55 lakh rupii rocznie.
Analitycy podkreślają potrzebę uproszczenia przez DTC systemu podatku od zysków kapitałowych oraz racjonalizacji stawek podatkowych i okresów utrzymywania aktywów w przypadku różnych klas aktywów, biorąc pod uwagę obecną złożoność i różnice.
Dyskusja obejmuje również nieporęczny charakter systemu TDS, obejmujący 33 sekcje dotyczące 36 różnych rodzajów płatności dla mieszkańców, każdy z różnymi stawkami TDS. Sugestie obejmują przyjęcie bardziej usprawnionego podejścia obejmującego trzy płyty TDS w oparciu o charakter płatności, co mogłoby przynieść korzyści zarówno podatnikom, jak i rządowi.
Zbliżająca się reorganizacja podatków bezpośrednich jest zgodna z dyrektywą rządu Modiego, skierowaną do ministerstw i departamentów, aby nakreślić plany działania na pierwsze 100 dni rządów Modi 3.0, mające na celu osiągnięcie celów gospodarczych i pozycjonowanie Indii jako kraju rozwiniętego do 2047 r.
Wesprzyj nasze dziennikarstwo subskrybując Premia za skaner podatkowy. Śledź nas na Telegram do szybkich aktualizacji