Biznes

Kolej Dużych Prędkości połączy Polskę z sąsiadami. Porozumienie CPK ma pobudzić gospodarki

  • 18 stycznia, 2023
  • 4 min read
Kolej Dużych Prędkości połączy Polskę z sąsiadami. Porozumienie CPK ma pobudzić gospodarki


Inicjatywa Trójmorza to format współpracy między państwami położonymi między morzami: Adriatyckim, Bałtyckim i Czarnym. Zalicza się do niej m.in. Polska, Łotwa, Litwa, Czechy i Słowacja. Od 18 stycznia 2023 r. część z nich ściślej będzie pomagało sobie ze stworzeniem sieci Kolei Dużych Prędkości.

Przedstawiciele spółek CPK, RB Rail i Správa železnic w środę podpisali porozumienie o współpracy przy budowie sieci KDP w regionie. Centralny Port Komunikacyjny operuje, rzecz jasna, w Polsce. Pozostali dwaj inwestorzy – m.in. na Litwie, Łotwie i w Czechach.

Współpraca między zarządcami infrastruktury kolejowej w regionie jest przez nas postrzegana jako kamień węgielny rozwoju w regionie Trójmorza – powiedział Radek Čech, dyrektor ds. spraw międzynarodowych spółki Správa železnic, czyli zarządcy infrastruktury kolejowej w Czechach.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Gigantyczne pieniądze dla PKP Intercity. „Efektywność minimalna. Koszty przerzuca się na pasażera”

Horała bez zmian – Kolej Dużych Prędkości ruszy do 2028 r.

Eksperci, a także Najwyższa Izba Kontroli, podają w wątpliwość, że polskiej spółce uda się dotrzymać zakładanego terminu. Money.pl pisał o tym wiele razy. Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK, zadeklarował publicznie na kongresie, że za „pięć lat” pierwsi pasażerowie pojadą szybką koleją w Polsce.

Według planu do 2028 r. PKP Polskie Linie Kolejowe mają natomiast zmodernizować odcinek trasy Rail Baltica w naszym kraju od granicy Litwy przez Białystok do Warszawy. Dalsza część RB od polskiej granicy do Tallina przez Rygę i Kowno (z odnogą do Wilna) ma być gotowa do 2030 r. Pierwszy odcinek ma być uruchomiony 2027 r.

To nie koniec. Według założeń do końca tej dekady Kolej Dużych Prędkości połączy Pragę, Brno, Bratysławę i Budapeszt. W następnych latach CPK ma dobudować linię KDP Katowice – Ostrawa, powstać ma też tzw. Węzeł Małopolsko-Śląski.

O tyle skróci się czas przejazdu dzięki Kolei Dużych Prędkości

Steer oszacował, że 55 mld euro wyniosą korzyści wynikającego z zaoszczędzonego czasu przez pasażerów dzięki KDP. Krótszy czas podróżny, jak podkreślił Radek Čech, pozwoli lepiej konkurować z samolotami. Lepsze połączenia to też impuls do kontaktów biznesowych między obywatelami krajów Trójmorza.

Po dokonaniu inwestycji, podróż z Warszawy do Wilna ma skrócić się z 9 godz. do 4 godz. Z polskiej stolicy do Ostrawy – z 4,5 godz. do niecałych 2 godz., do Budapesztu – z 11,5 godz. do 5,5 godz. Bezpośrednie połączenie Warszawa – Ryga, którego obecnie brakuje w rozkładzie, ma zapewnić dojazd między miastami w 5 godz.

Inwestycje sprawią ponadto, że podróż z Pragi do Wiednia i Bratysławy potrwa ok. 2 godz., a nie 4,5 godz. Z czeskiej stolicy do Budapesztu czas przejazdu ma się skrócić o połowę – z 7 godz. do 3,5 godz. Z Wilna do Tallina Koleją Dużych Prędkości podróżni dotrą natomiast w ok. 3,5 godz., czyli o 4,5 godz. szybciej niż teraz, a do Rygi – w niecałe 2 godz., zamiast w ponad 4 godz.

Koszyści z KDP dla krajów regionu Trójmorza

Wzrost popularności komunikacji zbiorowej może – oprócz ograniczenia emisji spalin – ograniczyć też ruch na drogach. To ma zmniejszyć liczbę wypadków samochodowych. „Korzyści” z tego oszacowano na 25 mld euro.

Na 23 mld euro wyliczono „pozostałe korzyści”, takie jak oszczędności pasażerów, korzyści z transportu towarowego. Steer w konkretnych kwotach nie podał, jak KDP wpłynie na PKB krajów Trójmorza, czy też rynek pracy. Wiadomo tyle, że pozytywnie.

Jeśli chcesz być na bieżąco z najnowszymi wydarzeniami ekonomicznymi i biznesowymi, skorzystaj z naszego Chatbota, klikając tutaj.

Oceń jakość naszego artykułu:

Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.


Źródło