Biznes

Koniec koncesji na autostradzie A4. Co czeka kierowców?

  • 9 października, 2023
  • 3 min read
Koniec koncesji na autostradzie A4. Co czeka kierowców?



  • W 2027 r. wygaśnie koncesja, dzięki której Stalexport utrzymuje i zarządza autostradą A4 pomiędzy Katowicami i Krakowem

  • Nowym zarządcą zostanie Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, która już teraz zapowiada szereg prac na tym odcinku autostrady

  • Planowane prace mają poprawić przepustowość trasy oraz zwiększyć komfort podróży

Już niemal 30 lat firma Stalexport i jej podmiot zależny — obecnie jest to Stalexport Autostrada Małopolska — utrzymuje i zarządza 61-kilometrowym odcinkiem autostrady A4 z Katowic do Krakowa. Trasę wybudowano w latach 1976-1991, natomiast w 1997 r., na mocy koncesji, przekazano ją Stalexportowi. Już za niecałe cztery lata ta koncesja wygaśnie, a od 2027 r. za utrzymanie oraz zarządzanie tym fragmentem autostrady będzie odpowiadała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA).

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo:

Autostrada A4 — będą dodatkowe pasy ruchu

Warto przeczytać!  NVIDIA opublikowała wyniki finansowe za drugi kwartał roku fiskalnego 2024 - akcelerator H100 bije rekordy popularności

Głównym zadaniem, z którym przyjdzie się zmierzyć GDDKiA, będzie poprawa przepustowości. Generalna dyrekcja zwraca uwagę, że już teraz każdego dnia odcinkiem autostrady A4 pomiędzy Katowicami i Krakowem porusza się od 41 tys. do nawet 75 tys. pojazdów i wartość ta ciągle rośnie.

Mapa — rozbudowa autostrady A4 Murckowska — Byczyna, Byczyna — Balice I

Foto: GDDKiA


Mapa — rozbudowa autostrady A4 Murckowska — Byczyna, Byczyna — Balice I

GDDKiA już teraz szykuje się do przyszłej rozbudowy „A-czwórki” o dodatkowy pas ruchu w obu kierunkach. Podpisany przez ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka Program Inwestycji zapewnia środki na przygotowanie dokumentacji rozbudowy.

W przyszłości planowane jest jednak więcej zadań. Mowa m.in. o przebudowie węzłów i obiektów inżynierskich oraz budowie lub rozbudowie miejsc obsługi podróżnych (MOP). Ponadto plany przewidują rozbiórkę infrastruktury do poboru opłat.

Warto przeczytać!  Nie tylko Lidl i Biedronka. Rewolucja na parkingach przy marketach

Autostrada A4 od węzła Murckowska do węzła Byczyna

„Prace przygotowawcze do rozbudowy odcinka o długości 25,2 km zaplanowano na lata 2024-2028” — informuje GDDKiA. W ramach inwestycji dobudowany zostanie trzeci lub nawet czwarty pas, a także zostaną przebudowane lub rozbudowane cztery węzły drogowe: Mysłowice, Brzęczkowice, Jeleń, Byczyna. Ponadto plany przewidują przebudowę 36 obiektów inżynierskich i budowę ośmiu, a także budowę MOP Giszowiec/Janów.

Autostrada A4 Kraków - Katowice

Foto: GDDKiA


Autostrada A4 Kraków – Katowice

Autostrada A4 od węzła Byczyna

do węzła Balice I

W ramach inwestycji także na tym odcinku (34,5 km długości) dobudowany zostanie trzeci lub czwarty pas. Oprócz tego planowana jest przebudowa lub rozbudowa trzech węzłów drogowych, tj. Balin, Chrzanów i Rudno, przebudowa 42 obiektów inżynierskich, a także rozbudowa MOP Aleksandrowice/Morawica oraz Rudno/Grojec. Prace przygotowawcze niezbędne do wdrożenia planów w życie przewidziano na lata 2024-2029.

Warto przeczytać!  Skoda z napędem 4x4. Sprawdziłem, co to daje i czy warto "przepłacić"


Źródło