Rozrywka

Kontrowersje i frywolność stały się znakiem rozpoznawczym pierwszego dnia Paryskiego Tygodnia Mody

  • 23 stycznia, 2023
  • 6 min read


PARIS (AP) — pionierska czarnoskóra performerka Josephine Baker — która wyjechała ze Stanów Zjednoczonych, by znaleźć światową sławę w Paryżu w latach dwudziestych XX wieku — była muzą Diora dla oldschoolowej wiosennej kolekcji archetypowego klasycyzmu.

Dzięki swoim pieszczącym aksamitom i jedwabiom, haftom, cekinom i maleńkim srebrnym ćwiekom projektantka Maria Grazia Chiuri może nie wymyśliła koła na nowo, ale z pewnością pięknie je upiększyła pierwszego dnia paryskiego Tygodnia Mody.

Jednak pierwszy dzień imprezy nie obył się bez kontrowersji po tym, jak Dior został skrytykowany za zaproszenie rosyjskiego influencera objętego sankcjami przez Ukrainę. Co więcej, Schiaparelli był przedmiotem internetowego gniewu za upiększanie polowania na trofea po przedstawieniu fałszywej głowy lwa.

Oto kilka atrakcji pierwszego dnia wiosenno-letnich pokazów haute couture:

PIEKARNIA DIORA

W pachnących perfumami wnętrzach aneksu w ogrodach Rodin Museum znajdowały się gigantyczne obrazy wykonane przez afroamerykańską artystkę Mickalene Thomas z Josephine Bake obok innych czarnoskórych kobiet-ikon.

Surowe fotografie tableaux dokumentowały niezwykłe życie Baker i jej liczne role: jako członkini francuskiego ruchu oporu, działaczka na rzecz praw obywatelskich i humanistka, a także tancerka i performerka.

Goście zajęli swoje miejsca zaciekawieni i podekscytowani.

Według Diora, seria płaszczy, stylów szlafroków, przedstawiała „przytulną, intymną garderobę, która poprzedza wejście (Bakera) na scenę”. W kategoriach mody były niezaprzeczalnie piękne, choć nieco powściągliwe. Pierwszy był z jedwabnego aksamitu; jej klapy z czarnego diamentu wisiały z dramatyczną wagą. Był noszony na delikatnie marszczonym satynowym stroju kąpielowym w stylu lat 50. W innym miejscu przypominająca dzianinę siateczka wykonana z jedwabiu i stalowych koralików tworzy elegancki styl vintage na jednym zestawie, jednocześnie przywołując cichą kobiecą moc. Był noszony na lśniącym, gniecionym aksamitnym wieczorowym szlafroku, aby sugerować intymność.

Warto przeczytać!  Horoskop na niedzielę 23 czerwca 2024 r

Później Chiuri lekko rozpuściła włosy i założyła grzywkę. Okres rozkwitu Baker został przywołany w stalowej spódnicy z siateczki obszytej błyszczącymi frędzlami.

Chociaż temat wywołał oczekiwanie, że same ubrania Diora mogą oferować mocną eksplorację rasizmu lub bycia Afroamerykaninem, sama kolekcja pozostała bardzo paryska. To był tylko zawoalowany hołd dla czarnej pionierki, która przez całe życie walczyła z rasą, płcią i narodowością.

Biorąc to pod uwagę, to było godne podziwu, jak wiele kolorowych modelek pojawiło się na pokazie – w ponad połowie z 60 zestawów – zwłaszcza ze względu na fakt, że Tydzień Mody w Paryżu i cała branża luksusowa zmagały się z uporczywymi oskarżeniami o bycie białymi. -centryczny.

MAISIE WILLIAMS GRA SIOSTRĘ DIORA

Gwiazda „Gry o tron”, Maisie Williams, wyglądała doskonale, pozując na tle zdjęć gwiazd, takich jak Earth Kitt, Nina Simone i Baker z fryzurą pixie i gorsetem Diora do błysków obiektywów fotografów.

Williams nazwała przyjście na pokaz „jakim marzeniem”, po części dlatego, że właśnie zagrała siostrę Diora, Catherine Dior, w bardzo oczekiwanym serialu Apple TV „The New Look” – który koncentruje się na zaciekłej rywalizacji między projektantem mody a Gabrielle „Coco” Chanel.

Williams, która zyskała sławę grając zadziorną Aryę Stark, powiedziała Associated Press, że „uważam, że kobieta Dior jest czymś, do czego naprawdę można aspirować”, nazywając ubrania „potężnymi” dla kobiet.

Warto przeczytać!  Międzynarodowe nagrody Emmy 2023: Shefali Shah tęskni za najlepszą aktorką za Karlą Souzą | Seria internetowa

„Kobiety, które uwielbiam grać, mają cechy, które do siebie pasują” – powiedziała.

SANKCJONOWANA ROSYJSKA INFLUENCERKA ZAPROSZONA

Dior wywołał krytykę w Internecie za zaproszenie na paryski pokaz mody prezenterce rosyjskiej telewizji, Janie Rudkowskiej, która 15 stycznia została ukarana przez prezydenta Ukrainy Wołodymyra Zełenskiego za jej powiązania z prezydentem Rosji Władimirem Putinem. Inne domy podobno odmówiły wpuszczenia Rudkowskiej, która jest influencerką, do swoich programów.

Rudkovskaya zamieściła na Instagramie zdjęcie swojego zaproszenia Dior couture. Niektórzy dziennikarze pytali, ilu „innych sankcjonowanych Rosjan uczestniczy w Paris Haute Couture?”

SCHIAPARELLI ROBI SURREALNE ZWROTY

Wspaniała frywolność, przesadne sylwetki i surrealistyczne podejście do klasyki nawiązującej do lat 30. XX wieku, kiedy założycielka domu mody Elsa Schiaparelli rozkwitła.

W takim nastroju był pierwszy wiosenno-letni pokaz mody w tym sezonie – a co za początek! – ze swoimi złotymi wiązaniami, misternymi zdobieniami i apelem VIP-ów z pierwszych rzędów wewnątrz wyniosłego, pozłacanego atrium Petit Palais.

Projektant Daniel Roseberry był w poniedziałek w szczytowej formie – łącząc klasyczne style i nadając im nieoczekiwane zwroty akcji. Ciemny smoking ze sztywnymi oversizowymi ramionami został przekształcony w minimalistyczny, kosmiczny kombinezon.

Gorset z brązu, ponownie wyobrażony jako gigantyczna muszla ostrygi, unosił się jak wachlarz, który zasłaniał twarz modelki. Jego niesamowite perłowe ozdoby zostały oddane w organicznych, skrystalizowanych warstwach, ukazując zręczność domowego atelier.

Niezliczone zdobione bombki — przypominające niemal mokre perły — spływały organicznie z nadmuchanego bolerka, które pięknie podkreślało sylwetkę i być może należało do jakiejś podwodnej księżniczki.

Warto przeczytać!  Tokyo Vice odwołany przy Max

Jednak kolekcja była również wyrazem szacunku dla założyciela domu, którego wyjątkowa frywolność oczarowała publiczność na całym świecie. Olbrzymia głowa lwa – pełna kłów i krzaczastej grzywy – modelowana przez Irinę Shayk dodała kęs tej kolekcji. Był to pomysłowy ukłon w stronę surrealizmu, ale także stwierdzenie absurdalności wykorzystania futra.

Kylie Jenner, która siedziała w pierwszym rzędzie w Schiaparelli, również ubrana w trójwymiarową głowę lwa i złotą torebkę z wężowej skóry, została później skrytykowana w Internecie wśród oskarżeń o gloryfikowanie okrucieństwa wobec zwierząt.

IRIS VAN HERPEN PRZECHODZI NA CYFRĘ

Na przekór Paryskiemu Tygodniu Mody, który odwraca się od technologii cyfrowej, Dutch Wunderkind powiedziała o swojej najnowszej ofercie couture, że „z dumą ogłasza, że… zamiast tradycyjnego pokazu na wybiegu, marka pokazuje cyfrową prezentację, która dla większej swobody twórczej i opowiadania historii”.

Osobista prezentacja towarzyszyła filmowi z kolekcji „Carte Blanche”, w którym współpracowała z francuską artystką Julie Gautier – badając, w jaki sposób kobiece piękno może być wykorzystywane jako forma kontroli.

Wiotka czerwona sukienka, z ścięgnami odsłaniającymi cale ciała, przypominała jadowite morskie stworzenie, a zazębiające się kręgi przywodziły na myśl kolczasty, ale cenny koral. Falujące, niebieskie i srebrne fragmenty hojnej tkaniny na sukni płynęły jak podwodna hojność – nawiązując do charakterystycznej organicznej inspiracji wielokrotnie nagradzanej projektantki, która projektowała dla takich artystów jak Bjork.


Źródło