Korea: dwumiejscowy myśliwiec przyszłości oblatany
![Korea: dwumiejscowy myśliwiec przyszłości oblatany](https://oen.pl/wp-content/uploads/2023/02/zrzut-ekranu-2023-02-20-o-12.23.kcux_-770x470.png)
![](https://oen.pl/wp-content/uploads/2023/02/Korea-dwumiejscowy-mysliwiec-przyszlosci-oblatany.png)
Fot. KAI
Media południowokoreańskie poinformowały o oblocie czwartego z sześciu prototypów samolotu wielozadaniowego generacji 4+, KF-21 Boramae, który jest efektem prowadzonego od lat programu KF-X. Oblot tej maszyny jest o tyle interesujący, że to jedyny z sześciu prototypów, który jest maszyną dwumiejscową.
Oblot dwumiejscowego samolotu nastąpił siedem miesięcy po oblocie pierwszego, jednomiejscowego prototypu KF-21. Start samolotu nastąpił z bazy Sacheon na południu kraju, a lot trwał 34 minuty. Czwarty prototyp ma być testowany aż do roku 2026, i ma być na nim testowane działanie docelowego radiolokatora dla KF-21 z aktywnie elektronicznie sterowanym szykiem antenowym. Testy obejmą także zachowanie się samolotu o nieco zmienione aerodynamice w porównaniu z wersją jednomiejscową. Jeszcze w pierwszej połowie tego roku mają wzbić się w powietrze ostatnie – piąty i szósty – prototyp Boramae.
Wersja dwumiejscowa powstała głównie z myślą o szkoleniu pilotów, a nie o tworzeniu wersji z dwuosobową załogą bojową – pilotem i operatorem uzbrojenia. Jest to o tyle znamienne, że np. Amerykanie w służącym już od lat samolocie F-35, nie przewidzieli jego wersji dwumiejscowej. Założono bowiem, że Lightning II będzie dysponował tak zaawansowanym zapleczem symulatorowym, że wersja dwumiejscowa do szkolenia nie będzie potrzebna.
Dziś, 20 lutego, Koreańska agencja DAPA poinformowała, że pierwszy lot prototypu KF-21 Boramae nr 004 zakończył się sukcesem.
Nr 004 to dwumiejscowy prototyp, który zostanie wykorzystany do przetestowania działania radaru AESA i różnicy w stosunku do jednomiejscowego KF-21. pic.twitter.com/RWonRDWjbB
— Hyunmin Park (@HyunminPppp) February 20, 2023
Współczesne technologie jeżeli chodzi o fuzję informacji z sensorów i komputery pokładowe eliminują jednak potrzebę przenoszenia przez samoloty bojowe drugiego członka załogi.
Myśliwiec KF-21 Boramae powstaje jako masowy myśliwiec dla Republiki Korei, a także propozycja na rynek eksportowy. Maszyna nawet przez samych Koreańczyków nie jest klasyfikowana jako 5. generacja ale generacja 4+ (albo jak chcą niektórzy 4++), w której dla zaoszczędzania kosztów w dużej mierze zrezygnowano z zaawansowanych cech fizycznego stealth (brak wewnętrznej komory uzbrojenia). Dzięki temu Seul liczy na ostateczną cenę jednostkową tych samolotów na poziomie 50-60 mln USD. Samoloty te mają operować u boku kupowanych równolegle dla Sił Powietrznych Republiki Korei F-35A, a także przewidywanych do służby na koreańskich okrętach lotniczych F-35B.
Zgodnie z zakładanym harmonogramem w latach 2026-28 ma powstać 40 KF-21, a w latach 2028-32 – kolejnych 80. Także w 2026 roku jeden z prototypów ma zostać przekazany mniejszościowemu (20%) partnerowi programu czyli Indonezji. Przekazanie to ma się odbyć wraz z niezbędnymi technologiami, które umożliwią montaż dodatkowych maszyn w tym państwie.
Koreańczycy planują powstanie kolejnych wersji Boramae: Block 2 który ma należeć do generacji 5. i przyszłościowe Block 3. Do prac przy tych maszynach poszukują międzynarodowych partnerów, a wśród potencjalnych jest dzisiaj Polska.