„Kręciliśmy ten film dwa razy”: reżyser Wes Ball zdradza, dlaczego tak trudno było nakręcić „Królestwo Planety Małp”
Nie wszystkie obrazy generowane komputerowo (CGI) są sobie równe. Za każde dziesięciolecie Awatar: Droga Wody, istnieje wiele programów telewizyjnych Marvela, w których artyści zajmujący się efektami wizualnymi (VFX) są napięci do granic możliwości, jak Mister Fantastic. Najnowszy dodatek do stale rozwijającej się Planeta małp kanon, Królestwo Planety Małpsiedzi w dawnym obozie, choć reżyser nowego filmu, Wes Ball, przyznaje, że kręcenie filmu o małpach bez żadnych małp było równie wyczerpującym przedsięwzięciem.
„Techniczny aspekt tego filmu był trudniejszy niż wszystko, co robiłem wcześniej” – Ball mówi TechRadar. „Tak naprawdę nigdy nie kręcisz tego filmu; kręcisz tylko fragmenty filmu, które – masz nadzieję – powstaną kilka miesięcy później [and] które, jak masz nadzieję, będą ze sobą współdziałać. Poza tym kręcenie na planie jest naprawdę trudne. Ścigasz się ze światłem słonecznym, ale sprawy nie do końca układają się pomyślnie. Dostaję 10 konfiguracji dziennie zamiast zwykłych 30, ponieważ proces jest bardzo powolny. To było dzikie przeżycie.”
Ball jest najbardziej znany z reżyserii Więzień Labiryntu trylogia – która nie jest całkiem pozbawiona CGI – ale KrólestwoOparcie się na magii postprodukcji okazało się dla filmowca zupełnie inną grą. „To trwa około 30 lub 40 minut Królestwo które są pełne, w 100% CG”, wyjaśnia Ball, „co jest bliższe Awatara sposób robienia rzeczy. To było najtrudniejsze [to shoot]bo nie dało się nic zbudować. Musieliśmy wyjść na scenę moc-cap, a aktorzy udają, że wszystko tam jest – wszyscy razem staramy się to zobaczyć – a potem, po fakcie, musieliśmy boleśnie wymyślić, jak sprawić, by to wszystko wyglądało prawdziwy.
„Ale to jest magiczna sztuczka!” – kontynuuje reżyser, wyraźnie rozkoszując się wyzwaniem, jakim jest nowy styl kręcenia filmów. „Jak połączyć to, co prawdziwe, z tym, co nierealne? Zmusza nas, operatorów, do dokonywania prawdziwych wyborów. Czasami kręcimy w prawdziwych lokalizacjach i całkowicie wszystko zastępujemy. Ale jesteśmy na miejscu, zaczynając od miejsca, które wydaje się realne.”
Królestwo, jeden z najbardziej oczekiwanych nowych filmów 2024 r., był także dla Balla krokiem naprzód pod względem ogromnej liczby ujęć, które musiał wykonać: „Nakręciliśmy film dwa razy – raz z aktorami i raz bez aktorów. Jest to [called] technikę „czystej płyty”. Ale wiąże się to z dużą mocą i elastycznością – możesz łączyć różne ujęcia i różne ujęcia w sposób, którego nie da się zrobić w tradycyjnym filmie aktorskim”.
Witamy w latach 60
Pomimo skoku w czasie i wyraźnego oparcia filmu na najnowocześniejszej technologii mo-cap, Ball wykorzystał 60-letnie obiektywy Panavision z serii C, aby uzyskać w filmie pewną estetykę vintage. Królestwo Planety Małp.
„Nie chcieliśmy wracać do Vancouver, gdzie kręcono zdjęcia do poprzednich trzech filmów” – wyjaśnia reżyser. „Chociaż jest tu piękne, pochmurne światło, jest to ciemny i ponury wygląd. Chcieliśmy wyjść w światło. Królestwo to nowy początek. To nowy dzień dla tych małp, które wkraczają w kolejny rozdział swojego istnienia. Chcieliśmy brzydkiego, ostrego światła słonecznego.
„Używaliśmy obiektywów Panavision C-Series z lat sześćdziesiątych [to achieve that light]i faktycznie użyliśmy także serii T – która jest nowocześniejszym obiektywem anamorficznym – ponieważ film staje się bardziej nowoczesny pod względem historii. Obiektywy się zmieniają, ale wszystkie są anamorficzne, co było dla mnie inne, ponieważ jestem przyzwyczajony do fotografowania obiektywami sferycznymi.
„Większość ludzi nie rozumie, co to oznacza, ale filmy anamorficzne to filmy, na których się wychowałem – wygląd filmów z lat 60., do których przywykłem. To inny tryb kręcenia. Ma to kształt i głębię . Kamery nie są tak aktywne, ale mieliśmy pewność, że możemy pozostać nieruchomi i podziwiać pracę wykonaną przez Wētā FX. [the film’s VFX company] zrobił.”
Jeśli chodzi o to, dlaczego Ball zdecydował się połączyć stare i nowe techniki filmowe, reżyser pragnie podkreślić, że wszystko jest kwestią osobistych preferencji: „To nawet nie jest tak, że obiektywy anamorficzne są lepsze – to był tylko wybór. Estetyka. Soczewki są trochę bardziej nieostre, wszystko wygląda na trochę brudniejsze. To kwestia czysto subiektywna.”
Uczyć się od najlepszych
Zanim zakończymy, Ball uchyla kapelusza przed Jamesem Cameronem, Peterem Jacksonem i Wētą, aby poszli, aby on i inni filmowcy mogli biegać.
„Ostatecznie nie sądzę, że moglibyśmy nakręcić ten film pięć lat temu” – wyjaśnia. „Biorąc pod uwagę ilość postępów, jakie Wētā poczyniła dzięki Jamesowi Cameronowi, popychając ich w nowe granice, sam fakt, że wymyślili te rzeczy – i udowodnili, że może to zadziałać – w Awatara kino [was a big help]. Nawet Władca Pierścieni [was influential]. Musimy wykorzystać całe to doświadczenie, mądrość i rzemiosło. Ogólnie rzecz biorąc, Wētā był odpowiedzialny za niektóre z największych zmian i zysków w świecie efektów wizualnych. To po prostu niesamowite.”
Królestwo planety małp można już oglądać w kinach na całym świecie. To dotrze Disney Plusa w niezapowiedzianym terminie.
Może ci się spodobać również…