Filmy

Kto będzie następnym uczestnikiem Hollywood, pyta Davis Guggenheim

  • 23 kwietnia, 2024
  • 6 min read
Kto będzie następnym uczestnikiem Hollywood, pyta Davis Guggenheim


Uwaga redaktorów: Filmowiec i producent Davis Guggenheim wyreżyserował filmy z 2006 roku Niewygodna prawda z udziałem Ala Gore’a. Film zdobył Oscara i pomógł wypromować zorientowaną na społeczeństwo firmę producencką Jeffa Skolla, znaną wówczas jako Participant Media, a także wzbudził alarm w związku ze zmianami klimatycznymi, które stały się bardziej widoczne od czasu premiery filmu. Oprócz filmów dokumentalnych Participant był także odpowiedzialny za prace nagrodzonych Oscarem dla najlepszego filmu Reflektor I Zielona Książkai Stevena Soderbergha Zakażeniekolejny aktualny temat. Guggenheim jest współzałożycielem Concordia Studio, a ostatnio wyreżyserował i wyprodukował Wciąż: Film Michaela J. FoxaKtóry zdobył cztery nagrody Emmy, w tym dla najlepszego filmu dokumentalnego lub programu specjalnego opartego na literaturze faktu.Jest jedyną osobą, która wyreżyserowała i wyprodukowała trzy różne filmy, które znalazły się na liście 100 najbardziej dochodowych filmów dokumentalnych wszechczasów (Niewygodna prawda, o której może być głośno, I Czekając na Supermana). Tutaj napisał gościnną kolumnę dla Deadline, gdy dowiedział się, że Participant jest zamykany.

***

Dwadzieścia lat temu siedziałem z około setką innych osób w audytorium CAA. Obok mnie siedział Jeff Skoll, który niedawno założył Participant Media i razem oglądaliśmy wykład Ala Gore’a na temat zmian klimatycznych w formie pokazu slajdów.

Gore miał swoje wykresy i wykresy i metodycznie przedstawiał swoje twierdzenia. Po raz pierwszy zobaczyłem tę prezentację kilka tygodni wcześniej i byłem nią zszokowany. Poczułem wagę jego przesłania i pilność, jaka się za nim kryje. Chciałem podzielić się tym ze światem, ale miałem wątpliwości, jak to zrobić. Myślę, że wszyscy byliśmy. Jak do cholery można zamienić pokaz slajdów w film dokumentalny, a co dopiero w rozrywkę?

Warto przeczytać!  Porównanie „The Bikeriders” z prawdziwą historią, na której jest oparty

Po wykładzie grupa z nas poszła na górę do małej sali konferencyjnej i wszyscy zwróciliśmy się do Jeffa.

Nie mrugnął. „Nie możemy marnować więcej czasu. Nie czekaj na prawników i umowy. Zacznij jutro.”

Nasza piątka — Laurie David i Lawrence Bender, które przyniosły nam projekt, oraz Leslie Chilcott, Scott Burns i ja — wkroczyliśmy do akcji. Sześć miesięcy później film pt. Niewygodna prawda, był w Sundance. Wątpliwości nie ustały. Po obejrzeniu filmu szef dużego studia powiedział: „Nie oszukujcie się. Nikt nie zapłaci opiekunce, która pójdzie obejrzeć ten film w kinie.

Wyraził powszechną mądrość. Ale mylił się.

Jeff widział coś, co nawet ci z nas, którzy to zrobili Niewygodna prawda nie mógł – że dolary i centy wydane na film to tylko część rachunku. Że film mógłby grunt. Że odpowiedni film we właściwym momencie może zrobić wrażenie.

(LR) Jeff Skoll i Al Gore na premierze filmu „Niewygodna kontynuacja: Truth to Power” na Sundance w 2017 r.

Gustavo Caballero/Getty Images dla mediów uczestniczących i Paramount Pictures

Zatem Jeff, podobnie jak wielu bohaterów filmów, które uwielbiał, dokonał odważnego wyboru. Dokonując tego wyboru, pomógł dotrzeć z pilnym przesłaniem Ala Gore’a do milionów ludzi na całym świecie i poruszył igłę nie tylko pod względem świadomości, ale także polityki. Zmienił dyskusję na temat zmian klimatycznych. Zmienił dziedzinę filmu dokumentalnego. I zmienił biznes filmowy.

Warto przeczytać!  ŁAMANIE: Slaughter Sinema 2 zapowiedziana na Halloween Horror Nights 33

W tym tygodniu, odkąd Participant ogłosił, że zamyka swoje drzwi, otrzymałem sto SMS-ów od znajomych i współpracowników opłakujących koniec działalności firmy. Pojawił się także nieunikniony pośmiertny komentarz na temat tego, czy 20-letnie przedsięwzięcie Jeffa Skolla było tego warte. Spójrz na księgę, mówią krytycy. Uczestnik nigdy nie zarobił ani grosza.

Sugeruje to, że Jeff był kolejnym frajerem oszukanym przez hollywoodzkich szarlatanów. Ale każdy, kto pracował z Jeffem, powie ci, że wiedział dokładnie, co robi. Czy cynicy byliby szczęśliwsi, gdyby Jeff zaparkował swoje pieniądze w miejscu, w którym mogliby je po cichu gromadzić?

Ci, którzy patrzą tylko na wyniki finansowe Uczestnika, tracą szerszy obraz. Czasami, gdy myślisz tylko o tym, co możesz zmierzyć, pomijasz to, co naprawdę ma znaczenie.

Jeff dokonał tej inwestycji z szeroko otwartymi oczami. A ci, którzy patrzą tylko na wyniki finansowe Uczestnika, tracą szerszy obraz. Czasami, gdy myślisz tylko o tym, co możesz zmierzyć, pomijasz to, co naprawdę ma znaczenie.

Aby rzetelnie ocenić dorobek firmy, trzeba przypomnieć sobie rynek filmów dokumentalnych z dawnych czasów Niewygodna prawda. Byłem wtedy początkującym reżyserem i popadałem w ruinę. Zaledwie kilka miesięcy wcześniej zaproponowałem PBS inny projekt i nigdy nawet nie otrzymałem odpowiedzi. To był pocałunek śmierci. Była PBS, było HBO i to wszystko, jeśli chodzi o pracę dokumentalną.

Obejrzyj teraz filmy dokumentalne.

Zobacz wszystkie filmy, których premiery odbywają się co roku w Sundance, Telluride i Toronto. Zapoznaj się z szeroką gamą filmów dokumentalnych dostępnych na wszystkich platformach streamingowych. Nawet przy obecnych ograniczeniach na rynku trudno przecenić ekspansję opowiadania historii literatury faktu – nie tylko w rosnącej sieci twórców filmowych tworzących te dzieła, ale także wśród publiczności głodnej więcej.

Warto przeczytać!  Recenzja „Hit Mana”: Seksowny kapar Richarda Linklatera to zabawa, której nie można się oprzeć

To jest branża, którą uprawia Uczestnik. To jest świat, który Jeff pomógł stworzyć.

Oczywiście nie zrobił tego sam. Miał na tyle zdrowego rozsądku, że zatrudniał i wzmacniał pozycję najlepszych dyrektorów kreatywnych, w tym Diane Weyermann, która była orędowniczką filmów dokumentalnych takich jak Obywatel czwarty I Fabryka Amerykańskai Jonathan King po stronie fabularnej, który zlecił Reflektor I Romowie.

Uczestnik stał się także drogowskazem dla dziesiątek filmowców, którzy podobnie jak ja kierowali się prostą ideą Jeffa – że opowiadanie historii może kształtować sposób, w jaki postrzegamy świat.

Uczestnikka realizowała filmy o prawach kobiet, prawach pracowniczych, edukacji publicznej, dziennikarstwie i niesprawiedliwości rasowej. Zdobyli każdą nagrodę, jaką można wymienić, nie tylko w dziedzinie dokumentów, ale także w dziedzinie fikcji. Niektóre filmy nie działały. Niektóre były świetne, ale nigdy nie znalazły domu na rynku. Jeffowi to nie przeszkadzało. Pogodził się ze stratą finansową w pogoni za czymś bardziej nieuchwytnym, ale moim zdaniem ważniejszym.

W Hollywood panuje obecnie kryzys z powodu kaca po pandemii i cienia strajku. Ale patrzę w przeszłość i widzę, że zwrot z 20-letniej inwestycji Jeffa w Participant zwraca się w piękny i niezmierzony sposób.

Mimo to nieobecność Uczestnika rodzi dla nas wszystkich pytania w przyszłości – kto wystąpi w roli kolejnego orędownika historii, które nie pasują do obecnego modelu biznesowego lub przyjętej powszechnej opinii? Kto stworzy następny Dobranoc i powodzeniaNastępny RGBNastępny Obywatel czwarty Lub Romowie? A jak będzie wyglądać Hollywood, jeśli nikt tego nie zrobi?


Źródło