Łazik Curiosity Mars NASA otrzymuje poważną aktualizację oprogramowania
Aktualizacja przynosi mnóstwo ulepszeń, z których najważniejsze to nowe możliwości jazdy.
Trwająca od lat duża aktualizacja oprogramowania, która została zainstalowana w łaziku Curiosity NASA, umożliwi marsjańskiemu robotowi szybszą jazdę i zmniejszy zużycie kół. To tylko dwie z około 180 zmian wprowadzonych podczas aktualizacji, które wymagały od zespołu wstrzymania operacji naukowych i obrazowania Curiosity między 3 a 7 kwietnia.
„Oprogramowanie do lotu jest niezbędne dla naszej misji, więc jest to wielka sprawa dla naszego zespołu” – powiedziała kierownik projektu Curiosity, Kathya Zamora-Garcia z Laboratorium Napędu Odrzutowego NASA w Południowej Kalifornii. „To jest duża aktualizacja oprogramowania i musieliśmy się upewnić, że zrobiliśmy to dobrze”.
Planowanie tej aktualizacji sięga 2016 roku, kiedy to Curiosity po raz ostatni otrzymało przegląd oprogramowania. Niektóre zmiany tym razem są tak małe, jak wprowadzenie poprawek do wiadomości, które łazik wysyła z powrotem do kontrolerów misji na Ziemi. Inne upraszczają kod komputerowy, który został zmieniony przez wiele poprawek od czasu wylądowania Curiosity w 2012 roku. Największe zmiany pomogą w wydajniejszym działaniu Curiosity przez nadchodzące lata.
Łazik może teraz robić więcej tego, co zespół nazywa „myśleniem podczas jazdy” – coś, co najnowszy łazik marsjański NASA, Perseverance, może wykonywać w bardziej zaawansowany sposób, aby poruszać się po skałach i piaskowych pułapkach. Kiedy Perseverance jedzie, nieustannie robi zdjęcia terenu przed nami, przetwarzając je za pomocą dedykowanego komputera, dzięki czemu może autonomicznie nawigować podczas jednej ciągłej jazdy.
Curiosity nie ma dedykowanego komputera do tego celu. Zamiast tego jedzie segmentami, zatrzymując się, aby przetworzyć obrazy terenu po każdym segmencie. Oznacza to, że musi on wielokrotnie ruszać i zatrzymywać się podczas długiej jazdy. Nowe oprogramowanie pomoże czcigodnemu łazikowi szybciej przetwarzać obrazy, pozwalając mu spędzać więcej czasu w ruchu.
„To nie pozwoli Curiosity jechać tak szybko, jak Perseverance, ale zamiast zatrzymywać się na pełną minutę po segmencie jazdy, zatrzymujemy się tylko na chwilę lub dwie”, powiedział Jonathan Denison z JPL, szef zespołu inżynierii operacyjnej Curiosity. „Krótsze spędzanie czasu na biegu jałowym między segmentami napędu oznacza również, że każdego dnia zużywamy mniej energii. I chociaż mamy już prawie 11 lat, wciąż wdrażamy nowe pomysły, aby wykorzystać więcej dostępnej energii do działań naukowych”.
Zużycie kół
Zespół chce również utrzymać w dobrym stanie aluminiowe koła Curiosity, które zaczęły wykazywać oznaki pęknięć bieżnika w 2013 roku. Kiedy inżynierowie zdali sobie sprawę, że ostre kamienie odpryskują bieżniki, opracowali algorytm poprawiający przyczepność i zmniejszający zużycie kół przez dostosowując prędkość łazika w zależności od skał, po których się toczy.
Nowe oprogramowanie idzie dalej, wprowadzając dwa nowe polecenia dotyczące poruszania się, które ograniczają konieczność kierowania Curiosity podczas jazdy po łuku w kierunku określonego punktu nawigacyjnego. Przy mniejszym zapotrzebowaniu na kierowanie zespół może szybciej osiągnąć cel jazdy i zmniejszyć zużycie, które nieodłącznie wiąże się z kierowaniem.
„Ta umiejętność została wymyślona podczas dni Spirit i Opportunity” – powiedział Denison. „To było„ miło mieć ”, którego postanowili nie wdrażać”.
Ogólnie rzecz biorąc, nowe oprogramowanie usprawni pracę ludzkich kierowców Curiosity, którzy muszą pisać złożone plany zawierające setki poleceń. Aktualizacja oprogramowania umożliwi im również łatwiejsze niż w przeszłości przesyłanie poprawek oprogramowania. Pomoże też inżynierom efektywniej planować ruchy ramienia robota Curiosity i dokładniej kierować jego „głową” na maszt.
Jak w przypadku każdej większej aktualizacji oprogramowania, odczuwam ulgę, widząc, że działa zgodnie z założeniami, powiedział Denison.
„Pomysł naciśnięcia przycisku instalacji był trochę przerażający” – dodał. „Pomimo wszystkich naszych testów nigdy nie wiemy dokładnie, co się stanie, dopóki oprogramowanie nie będzie dostępne”.