Filmy

Letni box office nadrabia zaległości po trudnym początku roku

  • 25 maja, 2024
  • 6 min read
Letni box office nadrabia zaległości po trudnym początku roku



Nowy Jork
CNN

Letni box office rozpoczął się spokojnie.

Według danych Comscore zeszłego lata hity kinowe „Barbie” i „Oppenheimer” przyniosły łącznie prawie miliard dolarów do krajowego box-office. Jednak w tym roku studia stawiają na szeroką gamę sequeli i prequeli średniej półki, a także familijne filmy animowane, które wypełnią lukę w kształcie Barbenheimera, w tym „Furiosa: A Mad Max Saga”, „Bad Boys: Ride” albo zgiń” i „Inside Out 2”.

W połączeniu z opóźnieniami w produkcji – wstrząsami wtórnymi po wielomiesięcznych strajkach Gildii Scenarzystów i strajkami SAG-AFTRA, które wciąż odbijają się echem w studiach – sezon, który w przeszłości przyciągał największą publiczność kinową, rozpoczyna się ostro, co może zaszkodzić suma sprzedaży biletów w 2024 r.

„Lato to najważniejszy sezon kinowy w roku, generujący średnio prawie 40% całkowitych rocznych przychodów krajowych, więc lato mija i cały rok” – powiedział CNN Paul Dergarabedian, starszy analityk ds. mediów w Comscore.

„O ile nie wystąpią jakieś poważniejsze wyniki, wygląda na to, że tego lata przychody ze sprzedaży biletów w okresie od maja do sierpnia ubiegłego roku spadną o 20–25%” – powiedział analityk Shawn Robbins, założyciel i właściciel Box Office Theory.

Według danych Comscore do 2020 r. okres między weekendem z okazji Dnia Pamięci a poniedziałkiem Święta Pracy przyniesie dochody krajowe o wartości ponad 4 miliardów dolarów. Lato 2023 r. było pierwszym po pandemii latem o wartości 4 miliardów dolarów.

Napędzany sukcesem „Sound of Freedom”, „Oppenheimer,” i rekordowy weekend otwarcia „Barbie” o wartości 155 milionów dolarów, latem 2023 r., przyniosły dochody w wysokości 4,09 miliarda dolarów, co stanowi wzrost o 19,2% w porównaniu z rokiem poprzednim.

Warto przeczytać!  Jerry Seinfeld reżyseruje film biograficzny o Pop-Tart

Dystrybucją „Barbie” zajmowała się firma Warner Bros., której właścicielem jest Warner Bros. Discovery, spółka-matka CNN.

Weekend otwarcia przekraczający 100 milionów dolarów zazwyczaj można zobaczyć wyłącznie w filmach akcji opartych na własności intelektualnej, takich jak Gwiezdne Wojny i filmy o superbohaterach, a także w animowanych serialach familijnych, takich jak „Iniemamocni 2” i „Gdzie jest Dory”. W tym roku żaden film nie przekroczył tego progu.

„Pomijając film Marvela, który zapewni weekend otwarcia wart ponad 100 milionów dolarów, aby nabrać dynamiki, tegoroczne lato będzie musiało nadrobić zaległości w czerwcu i lipcu” – powiedział Dergarabedian, dodając, że tegoroczne lato było jak dotąd „późnym okresem rozkwitu”. .”

Dwa filmy, które według analityków mogą tego lata przekroczyć próg 100 milionów dolarów, to „Deadpool i Wolverine” oraz „Inside Out 2”, oba dystrybuowane przez Walt Disney Studios.

Według Daniela Lorii, dyrektora redakcyjnego Box Office Pro, który zbiera dane dotyczące sprzedaży i czas na przedstawienieS dane z tysięcy kin w całych Stanach Zjednoczonych. (Należąca do Disneya firma 20th Century Entertainment wypuściła w kwietniu swój pierwszy film w tym roku „The First Omen”).

„Nie przychodzi mi na myśl żaden inny rok, w którym tak istotne dla tej branży studio nie przesiedziby całej pierwszej połowy” – Loria powiedziała CNN, dodając, że jest to w dużej mierze spowodowane opóźnieniami w produkcji i przesunięciami w harmonogramie spowodowanymi miesiącami. w tę i z powrotem pomiędzy studiami, Writers Guild of America i SAG-AFTRA, związkiem aktorów. „Mamy tendencję do przeceniania wpływu strajków robotniczych w Hollywood w 2023 r. na sprzedaż biletów, ale trudno tego nie przytoczyć, patrząc na liczbę premier, które z największych studiów trafiły do ​​kin w pierwszej połowie roku”.

Warto przeczytać!  Nasza recenzja Living World – pokaz przyrody Cate Blanchett to rzadki promyk nadziei | film dokumentalny

Disney nie odpowiedział na prośbę CNN o komentarz.

Loria podkreśliła również, że letnia oferta Disneya, zarówno z oddziałów Pixar, jak i Marvel, będzie miała kluczowe znaczenie dla ogólnych wyników kasowych w 2024 roku.

Według danych przedsprzedażowych Box Office Pro premiera „Inside Out 2” będzie wynosić od 80 do 100 milionów dolarów. Oferta Pixara w ostatnich latach spadła; „Lightyear” z 2022 r. zadebiutował w kraju z ceną 50,5 mln dolarów, a „Elemental” z 2023 r. zarobił w weekend otwarcia 29,6 mln dolarów.

Tymczasem oczekuje się, że „Deadpool i Wolverine”, jedyna tegoroczna premiera Marvela, ożywi entuzjazm publiczności po rozczarowaniu „The Marvels” w listopadzie zeszłego roku, który w weekend otwarcia wyniósł 47 milionów dolarów.

W zeszłym tygodniu sprzedawca biletów Fandango ogłosił, że „Deadpool i Wolverine” pobili ustanowiony w 2024 r. rekord firmy w zakresie najlepszej przedsprzedaży biletów w pierwszym dniu, pokonując „Dune: Część druga”. Film miał także najlepszy pierwszy dzień sprzedaży biletów dla filmu z kategorią R w 24-letniej historii Fandango, jak spółka powiedziała CNN.

„Deadpool i Wolverine ma potencjał, aby stać się drugim filmem (po „Spiderman: No Way Home” z 2021 r.), który w epoce po pandemii zarobi 200 milionów dolarów w weekend otwarcia” – powiedziała Loria. „Do premiery pozostały jeszcze dwa miesiące, ale jeśli przedsprzedaż i świadomość utrzymają się w tym tempie, wierzymy, że otwarcie filmu może wynieść od 170 do 210 milionów dolarów”.

Warto przeczytać!  „To rola, której nie przewidzisz”

„Despicable Me 4” i „Inside Out 2” „wyglądają szczególnie dobrze, a „Deadpool i Wolverine” z pewnością będą najpopularniejszym filmem tego lata” – powiedział Dergarabedian.

Eksperci branżowi są zgodni, że sprzedaż biletów w 2024 r. jest jak dotąd powolna, należy jednak mieć nadzieję, że sprzedaż biletów odbije się do końca roku i w kolejnych latach.

„Przychody ze sprzedaży biletów spadły głównie z powodu znacznych różnic między bardzo atrakcyjnymi premierami w pierwszej połowie roku” – powiedział Robbins. „Taki jest status quo w epoce po pandemii z wielu powodów, w większości niezależnych od ekspozycji teatralnej. Branża miała tylko krótki okres między skutkami opóźnień w produkcji Covid, a następnie strajkami scenarzystów i aktorów w zeszłym roku.

Robbins dodał, że w drugiej połowie roku jest jeszcze czas na mocne tytuły, które wypełnią tę lukę, w tym wrześniowe „Sok z żuka” i „Transformers One” oraz październikowy „Joker: Folie à Deux”.

„Od czasu pandemii zwyczaje chodzenia do kina drastycznie się zmieniły, ale nadal obserwujemy znaczny entuzjazm, jeśli chodzi o doświadczenia kinowe” – powiedziała Loria. „Dane wyraźnie pokazują, że widzowie nadal mogą wspierać model studia, ale identyfikacja filmów, które staną się hitami kinowymi, jest nadal tak trudna do przewidzenia, jak nigdy dotąd”.

Box Office Pro prognozuje, że przychody ze sprzedaży biletów w 2024 r. wyniosą 8,2 miliarda dolarów, czyli o około 10% mniej niż w zeszłym roku 9 miliardów dolarów. Krajowe zarobki za 2023 rok były najwyższe od czasu pandemii, według Comscore, ale nadal spadła o około 2 miliardy dolarów do rocznej sprzedaży sprzed pandemii.


Źródło