Polska

Liderzy biznesu wzywają polski rząd, aby nie rezygnował z projektu „megalotniska”.

  • 4 maja, 2024
  • 5 min read
Liderzy biznesu wzywają polski rząd, aby nie rezygnował z projektu „megalotniska”.


Grupa czołowych przedstawicieli polskiego biznesu zaapelowała do rządu, aby nie rezygnował z planów poprzedników dotyczących budowy nowego „megalotniska” i węzła komunikacyjnego pod Warszawą. Mówią, że może „stać się wielką siłą napędową polskiej gospodarki”.

Projekt, zwany Centralnym Portem Komunikacyjnym (CPK), był sztandarowym programem byłej rządzącej partii Prawo i Sprawiedliwość (PiS). Objęty w grudniu władzę nowy rząd koalicyjny pod wodzą Donalda Tuska wyraża jednak zastrzeżenia co do realizacji planów.

W tym tygodniu Rada Polskich Globalnych Biznesmenów (RPPG), w skład której wchodzą szefowie wiodących polskich firm, takich jak Synthos, Fakro, Oshee, Maspex i Columbus Energy, opublikowała list otwarty do Tuska w sprawie wsparcia dla CPK.

„Bazując na doświadczeniach biznesowych firm zrzeszonych w RPPG, wierzymy, że projekt CPK ma szansę stać się wielką siłą napędową polskiej gospodarki” – napisali.

„Jego realizacja doprowadzi do wzmocnienia szeregu gałęzi polskiej gospodarki, będąc jednocześnie ważną inwestycją na rzecz zrównoważonego rozwoju opartego na trosce o środowisko, ale także na zwiększenie zamożności Polaków” – kontynuowano w piśmie .

Warto przeczytać!  Dołącz! otwiera pierwszą agencję w ramach programu franczyzowego w Polsce

Liderzy biznesu podkreślali, że CPK nie należy postrzegać jako „przedsięwzięcie polityczne jednego z aktorów polskiej sceny politycznej, ale jako koncepcję proponowaną i analizowaną od wielu lat”.

O ile pomysł budowy nowego, dużego lotniska w Polsce dyskutowany jest od ponad dekady, o tyle pomysł ten rozwinął się w znacznym stopniu dopiero pod rządami PiS, który sprawował władzę w latach 2015–2023. Przewidywał on utworzenie nowego, dużego lotniska przesiadkowego, które byłoby jednym z z największych na świecie, obsługujących do 100 milionów pasażerów rocznie.

W ubiegłym roku zaprezentowano koncepcję projektową CPK zleconą firmom Foster + Partners i Buro Happold. Wkrótce potem na partnerów inwestycyjnych wybrano konsorcjum składające się z francuskich Vinci Airports i australijskiego funduszu IFM Global Infrastructure Fund, które przeznaczyły na projekt 1,8 miliarda euro.

Jednak po zastąpieniu przez rząd Tuska PiS, zwolnieniu szefa CPK, zmianie rady nadzorczej i rozpoczęciu kontroli projektu. Szereg przedstawicieli nowej koalicji rządzącej wyraziło wątpliwości, czy projekt przebiegnie zgodnie z planem.

Tymczasem dzień przed publikacją listu otwartego RPPG w tym tygodniu ogłoszono plany rozbudowy istniejącego, największego warszawskiego lotniska Chopina. Jego przepustowość wzrosłaby z obecnych 20 milionów pasażerów rocznie do 30 milionów w 2029 roku.

Warto przeczytać!  Miesiąc miodowy Polski z Ukrainą dobiegł końca

To skłoniło część działaczy PiS do oskarżenia nowego rządu o skuteczne pokrzyżowanie planów budowy nowego megalotniska. „Projekt CPK został oficjalnie pogrzebany” – napisała wiceprzewodnicząca partii Beata Szydło. „Tuska nie ma tu rozwijać Polski. On jest tutaj, aby obalić Polskę”.

Pełnomocnik rządu ds. CPK Maciej Lasek nazwał jednak takie twierdzenia „świadomą dezinformacją”. W rozmowie z portalem wiadomości finansowych Money.pl powiedział, że „wszystko działa [on CPK] jest nadal w toku”.

W kolejnym wywiadzie dla Rzeczpospolita codziennie Lasek mówił, że „oczywiście zbudujemy CPK… ale nie w sposób planowany przez PiS, który bez odpowiedniego przygotowania i planowania chciał wydać miliardy, powołując się na populistyczne argumenty o [national] godności zamiast konkretnych kalkulacji”.

Wicepremier Krzysztof Gawkowski powiedział dziś Polsat News, że rządowy audyt CPK wciąż trwa i do czasu jego zakończenia „nie można określić, co dalej będzie z tą inwestycją”.

Warto przeczytać!  Walia vs Polska NA ŻYWO! Transmisja finałowego meczu barażowego Euro 2024, składy wyjściowe, kanał telewizyjny

„[We need to] wiedzieć, jak wygląda finansowanie, czy środki są zabezpieczone, gdzie mamy pieniądze, które zostały wydane, jak możemy wykorzystać całą infrastrukturę, czyli kolej połączoną z lotnictwem, aby stworzyć hub w Polsce” – dodał. „Jeśli te liczby będą pozytywne, projekt będzie kontynuowany”.

W piątek za projektem opowiedział się prezydent Andrzej Duda, sojusznik PiS i zwolennik CPK. „Nie słuchajcie tych, którzy naśmiewają się z inwestycji” – ostrzegł. „Nie daj się zwieść temu pomysłowi [the CPK project] można zastąpić kilkoma mniejszymi lotniskami.”

„Dziś trzeba realizować duże inwestycje transportowe, handlowe i turystyczne, abyśmy mogli podróżować z Polski na cały świat, abyśmy nie musieli lecieć do Frankfurtu, Londynu, Paryża czy Amsterdamu, aby przesiąść się na większy samolot i lecieć do inny kontynent” – dodał.


Notatki z Polski są prowadzone przez niewielki zespół redakcyjny i wydawane przez niezależną fundację non-profit, która utrzymuje się z datków naszych czytelników. Bez Waszego wsparcia nie możemy zrobić tego, co robimy.

Źródło zdjęcia głównego: CPK (materiały prasowe)




Źródło