Liderzy biznesu wzywają polski rząd, aby nie rezygnował z projektu „megalotniska”.
![Liderzy biznesu wzywają polski rząd, aby nie rezygnował z projektu „megalotniska”.](https://oen.pl/wp-content/uploads/2024/05/getCroppedImage-1-770x470.jpeg)
Grupa czołowych przedstawicieli polskiego biznesu zaapelowała do rządu, aby nie rezygnował z planów poprzedników dotyczących budowy nowego „megalotniska” i węzła komunikacyjnego pod Warszawą. Mówią, że może „stać się wielką siłą napędową polskiej gospodarki”.
Projekt, zwany Centralnym Portem Komunikacyjnym (CPK), był sztandarowym programem byłej rządzącej partii Prawo i Sprawiedliwość (PiS). Objęty w grudniu władzę nowy rząd koalicyjny pod wodzą Donalda Tuska wyraża jednak zastrzeżenia co do realizacji planów.
Plany budowy nowego „megalotniska” w Polsce, sztandarowego projektu byłej partii rządzącej, zostały przez nowy rząd wstrzymane.@jacek_plaza analizuje argumenty gospodarcze i polityczne towarzyszące projektowi oraz to, czy zostanie on zrealizowany
— Notatki z Polski 🇵🇱 (@notesfrompoland) 12 lutego 2024 r
W tym tygodniu Rada Polskich Globalnych Biznesmenów (RPPG), w skład której wchodzą szefowie wiodących polskich firm, takich jak Synthos, Fakro, Oshee, Maspex i Columbus Energy, opublikowała list otwarty do Tuska w sprawie wsparcia dla CPK.
„Bazując na doświadczeniach biznesowych firm zrzeszonych w RPPG, wierzymy, że projekt CPK ma szansę stać się wielką siłą napędową polskiej gospodarki” – napisali.
„Jego realizacja doprowadzi do wzmocnienia szeregu gałęzi polskiej gospodarki, będąc jednocześnie ważną inwestycją na rzecz zrównoważonego rozwoju opartego na trosce o środowisko, ale także na zwiększenie zamożności Polaków” – kontynuowano w piśmie .
Liderzy biznesu podkreślali, że CPK nie należy postrzegać jako „przedsięwzięcie polityczne jednego z aktorów polskiej sceny politycznej, ale jako koncepcję proponowaną i analizowaną od wielu lat”.
O ile pomysł budowy nowego, dużego lotniska w Polsce dyskutowany jest od ponad dekady, o tyle pomysł ten rozwinął się w znacznym stopniu dopiero pod rządami PiS, który sprawował władzę w latach 2015–2023. Przewidywał on utworzenie nowego, dużego lotniska przesiadkowego, które byłoby jednym z z największych na świecie, obsługujących do 100 milionów pasażerów rocznie.
W ubiegłym roku zaprezentowano koncepcję projektową CPK zleconą firmom Foster + Partners i Buro Happold. Wkrótce potem na partnerów inwestycyjnych wybrano konsorcjum składające się z francuskich Vinci Airports i australijskiego funduszu IFM Global Infrastructure Fund, które przeznaczyły na projekt 1,8 miliarda euro.
Jednak po zastąpieniu przez rząd Tuska PiS, zwolnieniu szefa CPK, zmianie rady nadzorczej i rozpoczęciu kontroli projektu. Szereg przedstawicieli nowej koalicji rządzącej wyraziło wątpliwości, czy projekt przebiegnie zgodnie z planem.
Szef planowanego nowego „megalotniska” i węzła komunikacyjnego w centralnej Polsce – sztandarowego projektu byłego rządu PiS – został zwolniony, a nowy rząd rozpoczął kontrolę planów
— Notatki z Polski 🇵🇱 (@notesfrompoland) 22 stycznia 2024 r
Tymczasem dzień przed publikacją listu otwartego RPPG w tym tygodniu ogłoszono plany rozbudowy istniejącego, największego warszawskiego lotniska Chopina. Jego przepustowość wzrosłaby z obecnych 20 milionów pasażerów rocznie do 30 milionów w 2029 roku.
To skłoniło część działaczy PiS do oskarżenia nowego rządu o skuteczne pokrzyżowanie planów budowy nowego megalotniska. „Projekt CPK został oficjalnie pogrzebany” – napisała wiceprzewodnicząca partii Beata Szydło. „Tuska nie ma tu rozwijać Polski. On jest tutaj, aby obalić Polskę”.
Pełnomocnik rządu ds. CPK Maciej Lasek nazwał jednak takie twierdzenia „świadomą dezinformacją”. W rozmowie z portalem wiadomości finansowych Money.pl powiedział, że „wszystko działa [on CPK] jest nadal w toku”.
W kolejnym wywiadzie dla Rzeczpospolita codziennie Lasek mówił, że „oczywiście zbudujemy CPK… ale nie w sposób planowany przez PiS, który bez odpowiedniego przygotowania i planowania chciał wydać miliardy, powołując się na populistyczne argumenty o [national] godności zamiast konkretnych kalkulacji”.
Projekt budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego nie zostanie wygaszony. Ale nierealne jest, aby #lotnisko — czyli pierwszy element tego narzędzia komunikacyjnego ruszył w 2028 roku#CPK #MaciejLasek
Kliknij na zdjęcie, aby zobaczyć więcej🔽
— Rzeczpospolita Biznes (@RPEkonomia) 17 kwietnia 2024 r
Wicepremier Krzysztof Gawkowski powiedział dziś Polsat News, że rządowy audyt CPK wciąż trwa i do czasu jego zakończenia „nie można określić, co dalej będzie z tą inwestycją”.
„[We need to] wiedzieć, jak wygląda finansowanie, czy środki są zabezpieczone, gdzie mamy pieniądze, które zostały wydane, jak możemy wykorzystać całą infrastrukturę, czyli kolej połączoną z lotnictwem, aby stworzyć hub w Polsce” – dodał. „Jeśli te liczby będą pozytywne, projekt będzie kontynuowany”.
W piątek za projektem opowiedział się prezydent Andrzej Duda, sojusznik PiS i zwolennik CPK. „Nie słuchajcie tych, którzy naśmiewają się z inwestycji” – ostrzegł. „Nie daj się zwieść temu pomysłowi [the CPK project] można zastąpić kilkoma mniejszymi lotniskami.”
„Dziś trzeba realizować duże inwestycje transportowe, handlowe i turystyczne, abyśmy mogli podróżować z Polski na cały świat, abyśmy nie musieli lecieć do Frankfurtu, Londynu, Paryża czy Amsterdamu, aby przesiąść się na większy samolot i lecieć do inny kontynent” – dodał.
Prezydent @AndrzejDuda o dużych inwestycjach ⤵️ pic.twitter.com/IoqVsS7NYb
— Kancelaria Prezydenta (@prezydentpl) 3 maja 2024 r
Notatki z Polski są prowadzone przez niewielki zespół redakcyjny i wydawane przez niezależną fundację non-profit, która utrzymuje się z datków naszych czytelników. Bez Waszego wsparcia nie możemy zrobić tego, co robimy.
Źródło zdjęcia głównego: CPK (materiały prasowe)
![](https://oen.pl/wp-content/uploads/2024/03/Najdluzszy-tunel-w-Polsce-ktory-skroci-czas-podrozy-pociagiem-z.jpg)
![](https://oen.pl/wp-content/uploads/2024/03/Najdluzszy-tunel-w-Polsce-ktory-skroci-czas-podrozy-pociagiem-z.jpg)
Daniel Tilles jest redaktorem naczelnym Notatki z Polski. Pisał o sprawach polskich w wielu publikacjach, m.in Polityka zagraniczna, POLITYKA Europa, EUobserver I Dziennik Gazeta Prawna.