Likier przed piwem: Napoje spirytusowe biją napary w nowych danych rynkowych
LOUISVILLE, Ky. (AP) — Producenci napojów spirytusowych mają nowe prawa do przechwalania się w odwiecznej debacie między whisky a barem piwnym. Nowe dane pokazują, że napoje spirytusowe przewyższają piwo w USA
LOUISVILLE, Ky. (AP) — Producenci napojów spirytusowych mają nowe prawa do przechwalania się w odwiecznej debacie między whisky a barem piwnym.
Nowe dane pokazują, że napoje spirytusowe prześcignęły piwo pod względem udziału w rynku amerykańskim, w oparciu o przychody dostawców, ogłosiła w czwartek grupa przemysłu spirytusowego.
Awans producentów spirytusu był częściowo napędzany przez odradzającą się kulturę koktajli — w tym rosnącą popularność mikstur gotowych do spożycia — jak również silny wzrost w segmencie tequili i amerykańskiej whisky, Rada ds. Stany Zjednoczone powiedziały.
W 2022 roku napoje spirytusowe zdobyły udział w rynku po raz 13. z rzędu na bardzo konkurencyjnym rynku napojów alkoholowych w USA, ponieważ sprzedaż u dostawców osiągnęła 42,1%, podała rada.
Po latach stałego wzrostu po raz pierwszy przychody dostawców spirytusu przewyższyły piwo – ale ledwo, jak twierdzi grupa branży spirytusowej. Piwo ma 41,9% udziału w rynku.
„Pomimo trudnej gospodarki konsumenci nadal cieszyli się alkoholami premium i wybornymi koktajlami w 2022 roku” – powiedział Chris Swonger, prezes i dyrektor generalny Distilled Spirits Council.
Grupa podała, że ogólna sprzedaż dostawców spirytusu w USA wzrosła o 5,1% w 2022 r. do rekordowego poziomu 37,6 mld USD. Wolumeny wzrosły o 4,8% do 305 milionów 9-litrowych skrzynek.
Pozornie niewzruszony Brian Crawford, prezes i dyrektor generalny Beer Institute, podkreślił, że piwo „pozostaje numerem jeden w Ameryce wśród napojów alkoholowych”.
„Ciekawe jest słyszeć, jak firmy alkoholowe przechwalają się, że zarabiają pieniądze z rąk do rąk, a jednocześnie polują między stanami na więcej ulg podatkowych od stanowych organów ustawodawczych” – powiedział Crawford w oświadczeniu.
Benj Steinman, prezes Beer Marketer’s Insights, wiodącej publikacji poświęconej branży piwowarskiej, powiedział, że branża piwowarska odnotowała bezprecedensowy wzrost w latach 70., rosnąc w tempie 4% rocznie. Jeszcze w 2000 roku udział piwa w rynku alkoholi wynosił 58%.
W ciągu ostatnich kilku dekad wzrost piwa był zasadniczo płaski. Tymczasem duchy rozkwitły, zwłaszcza w ciągu ostatnich dwóch dekad.
„Myślę, że w tych sprawach jest długi łuk” — powiedział Steinman.
Steinman i Bart Watson, główny ekonomista Brewers Association, grupy handlowej branży piwa rzemieślniczego, zgodzili się, że istnieje kilka powodów przejścia na alkohole.
„Niektóre z nich to po prostu młodsze pokolenie, które nadchodzi, szukając dużej różnorodności” – powiedział Steinman. „Czasami lubią duchy. Kultura koktajli to inna sprawa.
Watson przytoczył dane, z których wynika, że w ostatnich dziesięcioleciach alkohol stał się o 20% tańszy w stosunku do piwa.
„Cena jest szczególnie dużą częścią historii” – powiedział.
Kolejnym czynnikiem jest reklama i marketing. Watson zwrócił uwagę na sukces alkoholi w ich docieraniu do kobiet. Steinman powiedział, że alkohole destylowane reklamują się teraz swobodnie, czego nie robili pokolenia temu.
„Zwiększyli swoją dostępność. Zwiększyli swoje możliwości reklamowania się. Odnieśli wiele zwycięstw legislacyjnych i politycznych, które umożliwiły rozwój spirytusu destylowanego” – powiedział Steinman.
Dla producentów spirytusu osiągnięcie kamienia milowego udziału w rynku było warte wzniesienia toastu.
W Baltimore Spirits Company w Maryland główny destylarnia i kierownik baru koktajlowego powiedzieli, że są zadowoleni ze wzrostu spożycia napojów spirytusowych.
Eli Breitburg-Smith, główny destylator i współzałożyciel, powiedział, że założyciele destylarni dostrzegli miejsce na rynku do produkcji whisky żytniej, ponieważ popyt konsumentów rośnie.
„Widzieliśmy, że będzie rosnąć” – powiedział. „Nie wiem, czy myśleliśmy, że będzie to wyprzedzanie piwa lub czegoś w tym stylu, ale czuliśmy, że jest dobre miejsce w rynek nowej whisky, oryginalnej whisky i ludzi, którzy… tworzyli wyjątkowy produkt”.
Gregory Mergner, dyrektor generalny galerii koktajli destylarni, powiedział, że nie spodziewa się alkoholi rywalizujących lub przewyższających piwo o udział w rynku.
„Tak wszechobecny jak piwo. Nie sądzę, żeby ktokolwiek mógł przewidzieć, że whisky go wyprzedzi” – powiedział.
Rozwój sektora spirytusowego zbiegł się w czasie z rosnącym zapotrzebowaniem na produkty z najwyższej półki, super-premium.
Ten trend w kierunku premiumizacji ogólnie zwolnił w 2022 r. Ale pozostał silny ze względu na wzrost w kategoriach tequili / mezcal i amerykańskiej whisky, powiedziała Rada Destylowanych Alkoholi.
Ponad 60% całkowitych przychodów sektora spirytusowego w USA w zeszłym roku pochodziło ze sprzedaży alkoholi z wyższej półki i super premium, głównie tequili i amerykańskiej whisky, powiedziała Christine LoCascio, szefowa grupy ds. polityki publicznej i strategii. Te produkty z najwyższej półki osiągają najwyższe ceny.
„Podczas gdy wielu konsumentów odczuwa szczyptę inflacji i zmniejszonych dochodów do dyspozycji, nadal są chętni do zakupu tej specjalnej butelki spirytusu, decydując się popijać trochę luksusu i pić lepiej, a nie więcej” – powiedział LoCascio.
W sektorze spirytusowym wódka utrzymała swój status największego producenta przychodów na poziomie 7,2 miliarda dolarów, chociaż sprzedaż w 2022 roku była płaska, podała grupa.
W kategorii tequili/mezcalu sprzedaż wzrosła o 17,2%, czyli o 886 milionów dolarów, do łącznej kwoty 6 miliardów dolarów.
Sprzedaż amerykańskiej whisky wzrosła o 10,5%, czyli 483 mln USD, do 5,1 mld USD. Kategoria whisky amerykańska obejmuje bourbon, whisky Tennessee i whisky żytnia.
Sprzedaż brandy i koniaków spadła o 12,3%, a przychody wyniosły łącznie 3,1 miliarda dolarów.
Zdecydowanym liderem najszybciej rozwijającej się kategorii napojów spirytusowych były koktajle premiksowe.
Sprzedaż gotowych koktajli, w tym gotowych do spożycia produktów spirytusowych, wzrosła o 35,8%, czyli 588 mln USD, do 2,2 mld USD, podała rada.
Tymczasem wielkość sprzedaży napojów spirytusowych w restauracjach i barach — zwana sprzedażą lokalną — nadal odbudowywała się po przestojach spowodowanych pandemią, ale pozostała o 5% niższa niż w 2019 r., podała rada. Sprzedaż ta stanowi około 20% rynku amerykańskiego.
Wielkość sprzedaży poza lokalem w sklepach monopolowych i innych punktach sprzedaży detalicznej pozostała stabilna w 2021 i 2022 r., po gwałtownym wzroście podczas ograniczeń związanych z pandemią w 2020 r.
Tymczasem na rynku alkoholowym szykuje się strategia crossover.
Steinman powiedział, że nawet wielcy gracze w branży piwnej „grają na wszystkich tych różnych arenach wzrostu, w tym w alkoholach”.
Molson Coors zmienił nazwę w 2019 roku, przechodząc z Molson Coors Brewing Co. na Molson Coors Beverage Co. Watson zauważył, że nr 2 gotowy do spożycia alkohol w puszkach, Cutwater, jest wytwarzany przez Anheuser-Busch InBev.
Dla producentów piwa odwrócenie rankingów udziału w rynku nie jest powodem do płaczu.
Watson ostrzegł, że trend udziału w rynku może się odwrócić, nazywając to „prawdopodobnie w pewnym momencie, gdy piwo ponownie wzrośnie kosztem innych segmentów”.
___
Salter zgłosił się z St. Louis. Fotoreporter Associated Press Julio Cortez z Baltimore przyczynił się do powstania tego raportu.
Bruce Schreiner i Jim Salter, Associated Press