LinkedIn kończy 20 lat. Kolejny ruch w karierze: duży impuls AI
![LinkedIn kończy 20 lat. Kolejny ruch w karierze: duży impuls AI](https://oen.pl/wp-content/uploads/2023/05/050423-business-linkedin-20-years-ai-770x470.jpg)
W 2009 roku LinkedIn nowy szef inżynierii, David Henke, po raz pierwszy zebrał pełną załogę programistów i menedżerów i zadał trudne pytania. – Co, do cholery, jest z wami nie tak? było oczyszczonym sednem tego. Szybko rozwijająca się profesjonalna sieć społecznościowa miała około 50 milionów użytkowników, ale w każde czwartkowe popołudnie była całkowicie niedostępna, ponieważ inżynierowie wprowadzali nowe funkcje i naprawiali błędy. Osoby poszukujące pracy nie mogły przeglądać ofert pracy. Rekruterzy płacący za przeszukiwanie strony internetowej w poszukiwaniu kandydatów byli zmuszeni do kręcenia kciukami. Kliknięcie profilu wywołałoby „kreatora [in]”, wesoła, dzierżąca laskę maskotka, podobna do słynnego „nieudanego wieloryba” z Twittera.
Henke nie był rozbawiony. Tygodniowe przestoje, które obejmowały szczęśliwą godzinę biurową, aby naoliwić długą nocną pracę, wynikały z niechlujnie zbudowanej technologii LinkedIn. To była standardowa praktyka w startupach, ale sieć była teraz na tyle duża i ważna, że zawodność groziła zahamowaniem jej wzrostu i odstraszeniem klientów, pomyślał Henke. To mogłoby zdławić zdrowy biznes, który wcześnie szukał zysków, aby pozyskać inwestorów venture capital, którzy wciąż byli przerażeni krachami dotcomów.
W ciągu następnych kilku tygodni kodowania przez całą dobę zespół inżynierów przebudował technologię LinkedIn od podstaw, znacznie skracając przestoje. Weterani firmy wspominają ten projekt jako jeden z najważniejszych w 20-letniej historii firmy. Bez skupienia się na „uruchamianiu witryny” LinkedIn mógłby mieć trudności, by stać się gigantem, jakim jest dzisiaj, mówi Deep Nishar, szef produktu w latach 2009-2014. „Sukces zdecydowanie ma podłoże w technologiach, w które zainwestowaliśmy w tamtym czasie ” on mówi.
Uruchomiony 5 maja 2003 r. LinkedIn będzie pierwszym z szeregu gigantów mediów społecznościowych, którzy zrodzili się ze zdobyczy krachu technologicznego z początku XXI wieku i wyszli z nastolatków, a Facebook, YouTube, Reddit i Twitter również będą obchodzić 20. kolejne trzy lata. Chociaż ci obecni operatorzy udowodnili, że przeżyli, kłopoty na Twitterze pod rządami Elona Muska i wzrost liczby pretendentów, takich jak TikTok i Bluesky, sprawiają, że media społecznościowe wydają się bardziej konkurencyjne niż przez lata.
Spoglądając wstecz na dojrzewanie LinkedIn, kilku obecnych i byłych dyrektorów przypomniało sobie kilka decydujących momentów dla WIRED. Rozmawiali także o przygotowaniach LinkedIn do przetrwania kolejnych 20 lat poprzez integrację „drugich pilotów” AI, jak Microsoft lubi opisywać wirtualnych asystentów, i pomoc w uczynieniu zatrudniania bardziej sprawiedliwym.
LinkedIn wyłonił się z niewielkiej grupy menedżerów produktów i inżynierów z Doliny Krzemowej, w tym założyciela i dyrektora generalnego Reida Hoffmana, którzy chcieli znaleźć sposób na śledzenie ich powiązań w społeczności start-upów, aby znaleźć najlepsze miejsca do pracy i zabrać ze sobą przyjaciół. Hoffman, który później został prezesem, odszedł, aby skupić się na inwestowaniu po tym, jak Microsoft kupił usługę za 26 miliardów dolarów w 2016 roku.
Obecnie LinkedIn ma ponad 930 milionów użytkowników. Jej przychody wzrosły o 34 procent do prawie 14 miliardów dolarów w roku zakończonym 30 czerwca ubiegłego roku – jest to znacznie mniejsza firma niż Meta, której roczne przychody wyniosły prawie 117 miliardów dolarów w zeszłym roku, ale ma prawie monopol na swoją biznesową bazę użytkowników.
Nigdy więcej Scrappy’ego
W 2009 roku Henke dołączył do LinkedIn jako szef inżynierii z Yahoo. Ówczesny dyrektor finansowy LinkedIn, Steve Sordello, przez cztery godziny przedstawiał Henke potencjalny wzrost przychodów ze skutecznej digitalizacji życiorysów i przyjaźni w miejscu pracy oraz brak prawdziwej konkurencji. „Otworzył księgi” — mówi Henke.
LinkedIn zaczął sprzedawać usługi premium, takie jak skuteczniejsze wyszukiwanie profili użytkowników, rekruterom, badaczom i firmom znacznie wcześniej niż inne sieci społecznościowe, takie jak Facebook, które wprowadziły reklamy lub subskrypcje. To zadziałało, ale Henke odkrył, że złe praktyki inżynierskie jątrzyły się po drodze, a niegdyś nowoczesna technologia stała się staromodna.