Łódź

Łódź. Twórczość Krystiana Lupy na finał XXIX Festiwalu Sztuk Przyjemnych i Nieprzyjemnych

  • 1 kwietnia, 2023
  • 3 min read
Łódź. Twórczość Krystiana Lupy na finał XXIX Festiwalu Sztuk Przyjemnych i Nieprzyjemnych


Twórczości Krystiana Lupy poświęcony będzie finał XXIX Międzynarodowego Festiwalu Sztuk Przyjemnych i Nieprzyjemnych. Po 20 latach na scenie Teatru Powszechnego w Łodzi wystawione zostanie „Rodzeństwo” w jego reżyserii. W niedzielę – premiera monografii poświęconej artyście.


Krystian Lupa na widowni Teatru Powszechnego w Łodzi – prapremiera „Imagine”, fot. Maciej Zakrzewski / mat. teatru

Sobota i niedziela to ostatnie dni XXIX Międzynarodowego Festiwalu Sztuk Przyjemnych i Nieprzyjemnych, organizowanego przez Teatr Powszechny w Łodzi. Na finał zaplanowano „Rodzeństwo” Thomasa Bernharda w reżyserii Krystiana Lupy – spektakl powraca do Łodzi po niemal dwóch dekadach. W niedzielę odbędzie się premiera książki wydanej przez Teatr Powszechny w Łodzi – „Krystian Lupa. Artysta. Wizjoner”.

Premiera „Rodzeństwa” odbyła się w 1996 roku w Narodowym Starym Teatrze im. Heleny Modrzejewskiej w Krakowie. W 2004 roku spektakl był prezentowany na X Festiwalu w łódzkim Powszechnym. Wtedy łódzka publiczność po raz pierwszy spotkała się z teatrem Krystiana Lupy.

„Upływ czasu rzuca nowe światło na arcymistrzowski spektakl i wybitne aktorstwo. Pokazuje, jak spektakle Krystiana Lupy pulsują i dojrzewają. Dla aktorów ponowne spotkania z +Rodzeństwem+ Bernharda to wyzwania, a każda kolejna prezentacja ma energię premiery. Publiczność przekona się, jakie dodatkowe piętra znaczeń przynosi dystans czasowy od premiery – podkreśliła dyrektorka Powszechnego i dyrektorka artystyczna Festiwalu Ewa Pilawska.

Warto przeczytać!  EpiskopatNews - profil na Twitterze. Najnowsze tweety z 24.01.2023

Uznawany za jednego z najwybitniejszych pisarzy Austrii i całego niemieckiego obszaru językowego w XX wieku Bernhard krytykował Austriaków m.in. na hipokryzję i historyczną amnezję, pozwalającą na wyparcie nazistowskiego okresu w dziejach ich narodu. W „Rodzeństwie” powracają motywy charakterystyczne dla jego twórczości: obłęd, twórcza niemożność, przytłaczająca pustka, duchowe kalectwo, traumatyczne relacje rodzinne.

Spektakl wyreżyserowany przez Krystiana Lupę będzie prezentowany w Łodzi dwukrotnie – w sobotę i niedzielę.


fot. mat. teatru

Również w niedzielę, na Małej Scenie Powszechnego, odbędzie się premiera książki „Krystian Lupa. Artysta. Wizjoner”, połączona ze spotkaniem z reżyserem oraz z aktorami występującymi w „Rodzeństwie” – Piotrem Skibą, Agnieszką Mandat i Małgorzatą Hajewską Krzysztofik.

„Gdyby zapytano mnie o największego reżysera teatralnego tworzącego w Polsce, odpowiedziałabym bez wahania: Krystian Lupa. Każdy jego spektakl zapada w nas głęboko. Nie daje o sobie zapomnieć, uwiera nas, zostaje w głowie i w ciele. Lupa to artysta-wizjoner, którego nie interesują bezpieczne, pozorne opowieści. Zabiera nam poczucie komfortu i stawia fundamentalne pytania. Co zrobiliśmy z tym światem? Co zrobiliśmy ze sobą? Czy potrafimy spojrzeć na siebie w lustrze?” – napisała we wstępie do książki Pilawska, która jest pomysłodawczynią wydawnictwa.

Warto przeczytać!  Kolejki NFZ na tomografię komputerową w woj. łódzkim. Terminy aktualne na 12.03.2023

Pilawska zaznaczyła też, że organizując Festiwal Sztuk Przyjemnych i Nieprzyjemnych, dążyła do umocnienia pozycji tego wydarzenia na tyle, aby móc prezentować teatr Lupy w Łodzi.

„Pokazaliśmy 9 spektakli – w tym +Wymazywanie+. Podczas kolejnych edycji oglądaliśmy kolejne tytuły, odbywały się wystawy, dyskusje, spotkania. Mam poczucie, że Krystian znalazł na naszym Festiwalu swoje miejsce, a nasza publiczność zawsze oczekiwała na konfrontacje z jego teatrem. Pozwalaliśmy się hipnotyzować, wchodząc w niepowtarzalną (nie)rzeczywistość teatru. Refleksje i doświadczenia z tych teatralnych rozmów nosimy w sobie do dzisiaj” – podkreśliła Pilawska.

Dyrektorka Powszechnego przypomniała, że ukoronowaniem obecności teatru Krystiana Lupy w Łodzi była ubiegłoroczna światowa prapremiera „Imagine”, która odbyła się w ramach Festiwalu (spektakl jest koprodukcją łódzkiego i warszawskiego Teatru Powszechnego).


Źródło