Świat

Lot Singapore Airlines: 1 osoba nie żyje, dziesiątki rannych w wyniku silnych turbulencji

  • 22 maja, 2024
  • 5 min read
Lot Singapore Airlines: 1 osoba nie żyje, dziesiątki rannych w wyniku silnych turbulencji


BANGKOK (AP) – Samolot linii Singapore Airlines wpadł w poważne turbulencje nad Oceanem Indyjskim i spadł na wysokość około 1800 metrów w ciągu około trzech minut – poinformował przewoźnik we wtorek. Zginął Brytyjczyk, a władze podały, że dziesiątki pasażerów zostało rannych, niektórzy ciężko.

Urzędnik lotniska powiedział, że 73-letni mężczyzna mógł mieć zawał serca, choć nie zostało to potwierdzone. Jego nazwisko nie zostało od razu ujawnione.

Samolot Boeing 777 lecący z londyńskiego lotniska Heathrow do Singapuru z 211 pasażerami i 18 członkami załogi na pokładzie został przekierowany i wylądował podczas sztormowej pogody w Bangkoku.

Brytyjski pasażer Andrew Davies powiedział Sky News, że znak „zapiąć pasy” był podświetlony, ale członkowie załogi nie mieli czasu zająć swoich miejsc.

„Każdy członek personelu pokładowego, którego widziałem, został w ten czy inny sposób ranny, być może z rozcięciem na głowie” – powiedział Davies. „Jeden miał problemy z plecami i wyraźnie go bolało”.

Dzafran Azmir, 28-letni student lotu, powiedział ABC News: „Niektórzy ludzie uderzali głowami o kabiny bagażowe nad głowami i wgniatali je. Uderzyli w miejsca, w których znajdują się światła i maski, i przedarli się przez nie.”

Kittipong Kittikachorn, dyrektor generalny lotniska Suvarnabhumi, powiedział na konferencji prasowej, że nagłe opadanie nastąpiło w czasie, gdy pasażerowie otrzymywali jedzenie.

Warto przeczytać!  Atak w Moskwie: Rosyjski sąd oskarża czterech mężczyzn o akt terroryzmu

Powiedział, że siedmiu pasażerów zostało poważnie rannych, a 23 pasażerów i dziewięciu członków załogi odniosło umiarkowane obrażenia. Szesnastu z mniej poważnymi obrażeniami otrzymało pomoc szpitalną, a 14 udzielono pomocy na lotnisku. Powiedział, że wygląda na to, że Brytyjczyk miał zawał serca, ale władze medyczne muszą to potwierdzić.

Z późniejszego oświadczenia szpitala Samitivej Srinakarin wynika, że ​​udzielono tam pomocy 71 osobom, w tym sześć zostało ciężko rannych. Nie było dostępnego wyjaśnienia rozbieżności.

Dane śledzenia zebrane przez FlightRadar24 i przeanalizowane przez The Associated Press pokazują, że lot SQ321 Singapore Airlines leciał na wysokości 37 000 stóp (11 300 metrów).

Według danych, w pewnym momencie Boeing 777-300ER nagle i gwałtownie opadł na wysokość 9400 metrów (31 000 stóp) w ciągu około trzech minut. Następnie samolot pozostawał na wysokości 9400 metrów przez niecałe 10 minut, po czym niecałe pół godziny później zawrócił i wylądował w Bangkoku.

Do ostrego opadania doszło, gdy lot odbywał się nad Morzem Andamańskim, w pobliżu Birmy. Samolot wysłał wówczas „kod skrzekliwy” o wartości 7700, będący międzynarodowym sygnałem alarmowym.

Szczegóły pogody nie były od razu dostępne.

Warto przeczytać!  Maduro z Wenezueli unika presji USA, by wygrzewać się w regionalnym świetle reflektorów

Większość ludzi kojarzy turbulencje z silnymi burzami, ale najniebezpieczniejszym typem są tak zwane turbulencje czystego powietrza. Uskok wiatru może wystąpić w delikatnych chmurach cirrus lub nawet w czystym powietrzu w pobliżu burz, ponieważ różnice temperatur i ciśnienia tworzą potężne prądy szybko poruszającego się powietrza.

Problem turbulencji uwydatniono w grudniu, kiedy łącznie 41 osób podróżujących dwoma oddzielnymi lotami w Stanach Zjednoczonych zostało rannych lub otrzymało pomoc medyczną przez dwa kolejne dni.

Według raportu amerykańskiej Krajowej Rady Bezpieczeństwa Transportu z 2021 r. turbulencje były przyczyną 37,6% wszystkich wypadków większych komercyjnych linii lotniczych w latach 2009–2018. Federalna Administracja Lotnicza, inna agencja rządowa USA, podała po grudniowych incydentach, że doszło do 146 poważnych wypadków obrażeń spowodowanych turbulencjami w latach 2009–2021.

NTSB poinformowała, że ​​wysyła zespół, który ma wesprzeć dochodzenie Singapuru w sprawie wypadku.

Boeing złożył kondolencje rodzinie zmarłego i zapewnił, że jest w kontakcie z Singapore Airlines „i jest gotowy ich wesprzeć”. Szerokokadłubowy Boeing 777 to koń pociągowy przemysłu lotniczego, wykorzystywany głównie do lotów długodystansowych przez linie lotnicze na całym świecie. Wariant 777-300ER dwusilnikowego, dwunawowego samolotu jest większy i może przewozić więcej pasażerów niż wcześniejsze modele.

Singapore Airlines, flagowy przewoźnik tego miasta-państwa, obsługuje 22 samoloty w ramach swojej floty składającej się z ponad 140 samolotów. Spółka dominująca linii lotniczych jest w większości własnością singapurskiego rządowego konglomeratu inwestycyjnego Temasek i obsługuje także tanie linie lotnicze Scoot.

Warto przeczytać!  Senegalczyk ostrzegł przed przemocą z użyciem broni w dniu, w którym został zastrzelony podczas zamieszek

Minister transportu Tajlandii Suriya Jungrungruangkit powiedziała, że ​​Singapur wysyła kolejny samolot, aby przetransportował tych, którzy mogą podróżować. Do Bangkoku dotarł we wtorek wieczorem.

Minister transportu Singapuru Chee Hong Tat w poście na Facebooku stwierdził, że jego ministerstwo i Ministerstwo Spraw Zagranicznych Singapuru, a także Urząd Lotnictwa Cywilnego i urzędnicy lotniska Changi wraz z personelem linii lotniczych „zapewniają wsparcie pasażerom dotkniętym katastrofą i ich rodzinom”.

Biuro Śledcze Ministerstwa Bezpieczeństwa Transportu poinformowało, że jest w kontakcie ze swoim tajskim odpowiednikiem i wyśle ​​śledczych do Bangkoku.

Singapore Airlines podały, że narodowości pasażerów to 56 Australijczyków, dwóch Kanadyjczyków, jeden Niemiec, trzech Hindusów, dwóch Indonezyjczyków, jeden z Islandii, czterech z Irlandii, jeden Izraelczyk, 16 Malezyjczyków, dwóch z Birmy, 23 z Nowej Zelandii, pięciu Filipińczyków, 41 z Singapuru, jeden Koreańczyk z południa, dwóch Hiszpanów, 47 z Wielkiej Brytanii i czterech ze Stanów Zjednoczonych.

___

Współautorzy prasy, Eileen Ng z Kuala Lumpur w Malezji i Jon Gambrell z Dubaju w Zjednoczonych Emiratach Arabskich, wnieśli swój wkład w powstanie tego raportu.




Źródło