Lot Singapore Airlines: 1 osoba nie żyje, dziesiątki rannych w wyniku silnych turbulencji
![Lot Singapore Airlines: 1 osoba nie żyje, dziesiątki rannych w wyniku silnych turbulencji](https://oen.pl/wp-content/uploads/2024/05/urlhttps3A2F2Fassets.apnews.com2F332F792Ffdecd3116c7045b31b1a9c58489b2Ff11ce6fd7075439c81391aff8e031cf6-770x470.jpeg)
BANGKOK (AP) – Samolot linii Singapore Airlines wpadł w poważne turbulencje nad Oceanem Indyjskim i spadł na wysokość około 1800 metrów w ciągu około trzech minut – poinformował przewoźnik we wtorek. Zginął Brytyjczyk, a władze podały, że dziesiątki pasażerów zostało rannych, niektórzy ciężko.
Urzędnik lotniska powiedział, że 73-letni mężczyzna mógł mieć zawał serca, choć nie zostało to potwierdzone. Jego nazwisko nie zostało od razu ujawnione.
Samolot Boeing 777 lecący z londyńskiego lotniska Heathrow do Singapuru z 211 pasażerami i 18 członkami załogi na pokładzie został przekierowany i wylądował podczas sztormowej pogody w Bangkoku.
Brytyjski pasażer Andrew Davies powiedział Sky News, że znak „zapiąć pasy” był podświetlony, ale członkowie załogi nie mieli czasu zająć swoich miejsc.
„Każdy członek personelu pokładowego, którego widziałem, został w ten czy inny sposób ranny, być może z rozcięciem na głowie” – powiedział Davies. „Jeden miał problemy z plecami i wyraźnie go bolało”.
Dzafran Azmir, 28-letni student lotu, powiedział ABC News: „Niektórzy ludzie uderzali głowami o kabiny bagażowe nad głowami i wgniatali je. Uderzyli w miejsca, w których znajdują się światła i maski, i przedarli się przez nie.”
Kittipong Kittikachorn, dyrektor generalny lotniska Suvarnabhumi, powiedział na konferencji prasowej, że nagłe opadanie nastąpiło w czasie, gdy pasażerowie otrzymywali jedzenie.
Powiedział, że siedmiu pasażerów zostało poważnie rannych, a 23 pasażerów i dziewięciu członków załogi odniosło umiarkowane obrażenia. Szesnastu z mniej poważnymi obrażeniami otrzymało pomoc szpitalną, a 14 udzielono pomocy na lotnisku. Powiedział, że wygląda na to, że Brytyjczyk miał zawał serca, ale władze medyczne muszą to potwierdzić.
Z późniejszego oświadczenia szpitala Samitivej Srinakarin wynika, że udzielono tam pomocy 71 osobom, w tym sześć zostało ciężko rannych. Nie było dostępnego wyjaśnienia rozbieżności.
Dane śledzenia zebrane przez FlightRadar24 i przeanalizowane przez The Associated Press pokazują, że lot SQ321 Singapore Airlines leciał na wysokości 37 000 stóp (11 300 metrów).
Według danych, w pewnym momencie Boeing 777-300ER nagle i gwałtownie opadł na wysokość 9400 metrów (31 000 stóp) w ciągu około trzech minut. Następnie samolot pozostawał na wysokości 9400 metrów przez niecałe 10 minut, po czym niecałe pół godziny później zawrócił i wylądował w Bangkoku.
Do ostrego opadania doszło, gdy lot odbywał się nad Morzem Andamańskim, w pobliżu Birmy. Samolot wysłał wówczas „kod skrzekliwy” o wartości 7700, będący międzynarodowym sygnałem alarmowym.
Szczegóły pogody nie były od razu dostępne.
Większość ludzi kojarzy turbulencje z silnymi burzami, ale najniebezpieczniejszym typem są tak zwane turbulencje czystego powietrza. Uskok wiatru może wystąpić w delikatnych chmurach cirrus lub nawet w czystym powietrzu w pobliżu burz, ponieważ różnice temperatur i ciśnienia tworzą potężne prądy szybko poruszającego się powietrza.
Problem turbulencji uwydatniono w grudniu, kiedy łącznie 41 osób podróżujących dwoma oddzielnymi lotami w Stanach Zjednoczonych zostało rannych lub otrzymało pomoc medyczną przez dwa kolejne dni.
Według raportu amerykańskiej Krajowej Rady Bezpieczeństwa Transportu z 2021 r. turbulencje były przyczyną 37,6% wszystkich wypadków większych komercyjnych linii lotniczych w latach 2009–2018. Federalna Administracja Lotnicza, inna agencja rządowa USA, podała po grudniowych incydentach, że doszło do 146 poważnych wypadków obrażeń spowodowanych turbulencjami w latach 2009–2021.
NTSB poinformowała, że wysyła zespół, który ma wesprzeć dochodzenie Singapuru w sprawie wypadku.
Boeing złożył kondolencje rodzinie zmarłego i zapewnił, że jest w kontakcie z Singapore Airlines „i jest gotowy ich wesprzeć”. Szerokokadłubowy Boeing 777 to koń pociągowy przemysłu lotniczego, wykorzystywany głównie do lotów długodystansowych przez linie lotnicze na całym świecie. Wariant 777-300ER dwusilnikowego, dwunawowego samolotu jest większy i może przewozić więcej pasażerów niż wcześniejsze modele.
Singapore Airlines, flagowy przewoźnik tego miasta-państwa, obsługuje 22 samoloty w ramach swojej floty składającej się z ponad 140 samolotów. Spółka dominująca linii lotniczych jest w większości własnością singapurskiego rządowego konglomeratu inwestycyjnego Temasek i obsługuje także tanie linie lotnicze Scoot.
Minister transportu Tajlandii Suriya Jungrungruangkit powiedziała, że Singapur wysyła kolejny samolot, aby przetransportował tych, którzy mogą podróżować. Do Bangkoku dotarł we wtorek wieczorem.
Minister transportu Singapuru Chee Hong Tat w poście na Facebooku stwierdził, że jego ministerstwo i Ministerstwo Spraw Zagranicznych Singapuru, a także Urząd Lotnictwa Cywilnego i urzędnicy lotniska Changi wraz z personelem linii lotniczych „zapewniają wsparcie pasażerom dotkniętym katastrofą i ich rodzinom”.
Biuro Śledcze Ministerstwa Bezpieczeństwa Transportu poinformowało, że jest w kontakcie ze swoim tajskim odpowiednikiem i wyśle śledczych do Bangkoku.
Singapore Airlines podały, że narodowości pasażerów to 56 Australijczyków, dwóch Kanadyjczyków, jeden Niemiec, trzech Hindusów, dwóch Indonezyjczyków, jeden z Islandii, czterech z Irlandii, jeden Izraelczyk, 16 Malezyjczyków, dwóch z Birmy, 23 z Nowej Zelandii, pięciu Filipińczyków, 41 z Singapuru, jeden Koreańczyk z południa, dwóch Hiszpanów, 47 z Wielkiej Brytanii i czterech ze Stanów Zjednoczonych.
___
Współautorzy prasy, Eileen Ng z Kuala Lumpur w Malezji i Jon Gambrell z Dubaju w Zjednoczonych Emiratach Arabskich, wnieśli swój wkład w powstanie tego raportu.