Lotniska w Bengaluru i Hyderabad tętnią życiem dzięki małym liniom lotniczym
![Lotniska w Bengaluru i Hyderabad tętnią życiem dzięki małym liniom lotniczym](https://oen.pl/wp-content/uploads/2024/04/INDIA-AVIATION-ECONOMY-3_1714022830408_1714022893538-770x470.jpg)
Zmiana rozkładu zwykle rozpoczyna się od nowych lotów i nowych stacji i tego lata nie było inaczej. Od powrotu połączeń do Nanded, Adampur przez Star Air, powrotu SpiceJet do Pakyong i uruchomienia przez IndiGo lotów do Jagdalpur i Agatti – rynek krajowy tętnił entuzjazmem.
Segment międzynarodowy nie pozostał w tyle – Lufthansa zmodernizowała swoje loty z Monachium do A380, Virgin Atlantic uruchomiła swoje trzecie miasto w Indiach – Bengaluru, a Vistara unowocześniła swoje usługi na Bali.
Dzięki zatwierdzeniu rozkładu lotów obejmującego 125 krajowych lotnisk, to lato będzie prawdopodobnie najlepsze w historii linii lotniczych, pomimo wyzwań, jakie stwarza Vistara. Dane udostępnione przez Cirium, firmę zajmującą się analizą lotnictwa, wyłącznie na potrzeby tego artykułu, przedstawiają rozkłady jazdy dla 116 lotnisk w Indiach.
Przeczytaj także: W górę, w górę i poza domem: W zeszłym roku na prawie wszystkich lotniskach w Indiach wzrosło natężenie ruchu
Lotniska z maksymalną liczbą linii lotniczych
W tym sezonie w Bengaluru i Hyderabadzie usługi krajowe będzie obsługiwać 10 linii lotniczych. Osiem najlepszych linii lotniczych jest obecnych we wszystkich sześciu stacjach metra. Różnica, która dodaje się do Bengaluru i Hyderabad, to loty Star Air i fly91, co daje po 10 lotów w obu przypadkach. Delhi widzi Zooom Air, podczas gdy Star Air leci z Hindon. Bombaj jest obsługiwany przez Star Air. W Kalkucie działa również dziewięć linii lotniczych obsługujących trasy krajowe, a dziewiątą jest IndiaOne air. W Chennai działa tylko 8 linii lotniczych. Guwahati i Jaipur również obsługują osiem linii lotniczych, a Pune dziewięć linii lotniczych.
Spośród 116 lotnisk na 40 działa tylko jedna linia lotnicza. 15 z 40 widzi tylko IndiGo, 13 widzi tylko Alliance Air, po czterech widzi tylko IndiaOne Air, SpiceJet i Star Air.
Przeczytaj także: Spór Malediwy-Indie: Gwałtowny spadek liczby indyjskich turystów przybywających do kraju wyspiarskiego
Najlepsze trasy
Bombaj – Delhi pozostaje czołową trasą w kraju z 388 częstotliwościami tygodniowo, natomiast Delhi – Bombaj będzie oferować 383 częstotliwości tygodniowo. Następnie znajduje się trasa Delhi – Bengaluru – Delhi, na której dostępnych jest 264 rozkładowych częstotliwości w jedną stronę tygodniowo. Następne miejsce zajmuje Mumbai – Bengaluru – Mumbai z 251 częstotliwościami tygodniowo, a następnie Delhi – Hyderabad – Delhi ze 175 częstotliwościami tygodniowo. Delhi – Pune – Delhi zamyka pierwszą piątkę ze 163 częstotliwościami tygodniowo. Spośród 1077 sektorów, które obsługują loty w kraju, tylko 36 sektorów obsługuje ponad 100 lotów tygodniowo. Co ciekawe, takich sektorów jest siedem, w których odbywa się tylko jeden lot tygodniowo.
Przeczytaj także: Air India poleci do Dubaju samolotami Airbus A350
Najlepsze lotniska i połączenia
Ruch krajowy w Indiach może rosnąć, ale sześć największych miast obsługuje 54% jego ruchu. Delhi – największe lotnisko w kraju obsługuje 15% wszystkich odlotów. Bengaluru zbliża się teraz coraz bardziej do Bombaju i niemal łeb w łeb z Bombajem w przypadku lotów krajowych. Istnieje duża szansa, że w okresie letnim Bengaluru obsłuży więcej lotów krajowych niż Bombaj, co przełoży się również na większą liczbę pasażerów.
Delhi obsługuje loty bez przesiadek do 72 lotnisk w kraju, a następnie Bengaluru oferuje loty bez przesiadek do 68 miejsc docelowych w Indiach. Następne miejsce zajmuje Hyderabad z 63 połączeniami, natomiast Mumbai zajmuje czwarte miejsce z 59 kierunkami w Indiach połączonymi bez międzylądowania.
Następne miejsca zajmują Kalkuta i Chennai, które mają po 51 i 41 punktów połączonych.
Istnieje 10 lotnisk połączonych tylko z jednym miejscem docelowym, podczas gdy istnieje 20 lotnisk połączonych tylko z dwoma miejscami docelowymi. Łącznie jest 29 takich lotnisk, które są połączone z 10 lub więcej lotniskami w kraju.
Moc IndiGo lub Tata
Wśród 20 największych lotnisk w kraju tylko jedno widzi cztery linie lotnicze z grupy Tata posiadające taką samą przepustowość jak IndiGo. W Bagdogra IndiGo obsługuje 31% wszystkich odlotów, co odpowiada sumie trzech linii lotniczych z grupy Tata działających tam.
Na czternastu z 20 największych lotnisk IndiGo ma ponad 50% udziału w częstotliwościach. W Delhi i Bombaju odsetek ten wynosi odpowiednio 45% i 47%. Biorąc pod uwagę, ile czasu zajmuje AIX Connect (dawniej AirAsia India) połączenie się z Air India Express, skonsolidowana linia lotnicza przejmująca IndiGo jest opóźniona, jeśli nie odroczona. Nawet biorąc pod uwagę wszystkie planowane fuzje, w stajni grupy Tata nadal pozostaną dwie linie lotnicze.
W tej mieszance spojrzenie na Akasa Air pokazuje, że prawdopodobnie straci on pozycję w Bengaluru, ale linia lotnicza zajmuje trzecie miejsce w Ahmadabadzie, a drugie w Pune i Mopa na Goa – co samo w sobie jest osiągnięciem.
Przeczytaj także: Zmiana ruchu lotniczego: Bharat w końcu dogania Indie
Uwaga dotycząca ogona
Odtąd walka pomiędzy grupą IndiGo a grupą Tata będzie coraz lepsza dzięki planowi wprowadzenia obu osób. Uziemienie w IndiGo może być dziełem Boga dla grupy Air India, ale czy Boeing dotrzyma kroku szybkości dostaw MAXów? Czy scenariusz przypominający duopol będzie lepszy dla pasażerów, którzy w przeszłości byli świadkami upadku wielu linii lotniczych, czy będzie gorzki z punktu widzenia kosztów? Odpowiedź leży po drugiej stronie lata.
Ameya Joshi jest analitykiem badań lotniczych.
Bądź na bieżąco z wiadomościami biznesowymi, Gold Rates Today, India News i innymi powiązanymi aktualizacjami na stronie internetowej i w aplikacjach Hindustan Times