Biznes

Lotnisko w Radomiu z tylko jedn± lini±. Podró¿nych garstka, op³acalno¶æ odleg³a. Kl±twa wci±¿ dzia³a

  • 20 maja, 2023
  • 3 min read
Lotnisko w Radomiu z tylko jedn± lini±. Podró¿nych garstka, op³acalno¶æ odleg³a. Kl±twa wci±¿ dzia³a


Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK podczas otwarcia Lotniska Warszawa-Radom szacował, że skorzysta z niego „do 150 tys. pasażerów w pierwszym, niepełnym 2023 roku”. W odpowiedzi na interpelację posłanki Hanna Gill-Piątek wyjaśniał, że według prognoz, żeby lotnisko zaczęło przynosić zysk, musi obsługiwać 80 tysięcy pasażerów rocznie. Według planu powinno zacząć się spłacać od 2028 roku. Trudno będzie jednak spełnić ten cel, jeśli z radomskiego lotniska nie będą korzystać linie lotnicze. Obecnie regularnie lata z niego jedynie LOT. W praktyce przekłada się to na niewielką liczbę podróżnych. Prezes Polskich Portów Lotniczych (PPL) Stanisław Wojtera w piątek w radiowej Trójce poinformował, że „do dziś lotnisko w Radomiu odprawiło 4,5 tysiąca pasażerów„. 

Przypomnijmy, że lotnisko otwarto 27 kwietnia, czyli trzy tygodnie temu. Nawet przy zachowaniu obecnego tempa, port nie ma szans na osiągnięcie pułapu 80 tys. pasażerów.

Zobacz wideo
Joanna Kluzik-Rostkowska: Jestem za lotniskiem w Radomiu. Ma ono jedną szansę na sukces

Lotnisko Radom z jedną regularną linią

– Zdejmujemy z Radomia klątwę, którą na to miasto po czerwcu 1976 r. rzucili komuniści – tak o otwarciu lotniska Warszawa-Radom mówił premier Mateusz Morawiecki. Wygląda jednak na to, że zdejmowaniem klątwy nie są zainteresowani międzynarodowi przewoźnicy. Wiceminister funduszy i polityki regionalnej oraz pełnomocnik rządu ds. CPK Marcin Horała zdradził w odpowiedzi na interpelację, że w sumie prowadzono rozmowy z aż trzydziestoma siedmioma podmiotami, a zgodził się jeden – PLL LOT. Horała tłumaczył, że przewoźnicy obawiają się nowości lotniska. Wolą poczekać jeden sezon, zobaczyć, jak będzie funkcjonować port, ocenią rentowność połączeń i dopiero zdecydują o ewentualnym ich uruchomieniu. Obecnie ze względu na infrastrukturę techniczną lotniska, nie ma też możliwości utworzenia stałej bazy dla przewoźników.

Warto przeczytać!  Kupuj lub sprzedawaj po sondażu wyjściowym: Vaishali Parekh rekomenduje kupno trzech akcji dzisiaj – 3 czerwca

Mateusz Morawiecki

Lotnisko Radom będzie nieopłacalne?

W rozmowie z Gazeta.pl Eryk Kłopotowski, ekspert rynku lotniczego, pilot i publicysta krytykował sens tej inwestycji. – Na lotnisko w Radomiu wydano 120 mln zł. Okazało się, że nie jest zbyt dobrze zaprojektowane, nie udało mu się pozyskać klientów. Można powiedzieć, że było niewypałem. Czy ktoś jednak poniósł odpowiedzialność za podjęcie decyzji o budowie lotniska? Nie. Dziś na lotnisko wydano kolejne 800 mln zł. I podejrzewam, że ponownie nikt nie poniesie odpowiedzialności, jeśli okaże się, że lotnisko nie przyciąga wielu podróżnych – stwierdził ekspert.

Stanisław Wojtera w Polskim Radiu był nieco bardziej optymistyczny. Mówił, że już teraz obsłużono tylko dwa razy mniej podróżnych niż w całym 2016 roku, a Radom na koniec roku powinien być w połowie stawki polskich lotnisk regionalnych. – Wycieczki sprzedają się dobrze. Monitorujemy tę sprzedaż. Nasi partnerzy są zadowoleni. Jestem przekonany, że z roku na rok będą rozszerzać ofertę – zapewniał. Przypomnijmy jednak, że chociażby w zeszłym tygodniu odwołano połączenie z Radomia do Monastyru w Tunezji.   


Źródło