Biznes

Magazyny świecą pustkami, bo Polacy nie chcą pracować na zmiany

  • 29 stycznia, 2024
  • 7 min read
Magazyny świecą pustkami, bo Polacy nie chcą pracować na zmiany


  • Praca pod presją czasu, niechęć to pracy zmianowej, duży zakres obowiązków i nieadekwatne wynagrodzenie oraz niewystarczające kwalifikacje to najczęstsze powody deficytów kadrowych wśród magazynierów – wynika z prognoz Barometru Zawodów na 2024 r.
  • Ta profesja kolejny raz trafiła na listę etatów, w których popyt na kandydatów przewyższy ich podaż.
  • Oferty zatrudnienia w magazynie cieszą się rosnącą popularnością wśród obcokrajowców, również tych z odległych kierunków oraz kobiet, coraz chętniej biorących udział w procesie rekrutacji na magazyniera.

Szacuje się, że w branży transportu i gospodarki magazynowej w naszym kraju zatrudnionych jest ponad pół miliona osób – w 2023 r. było ich w sumie 673,3 tys. (GUS). Wolnych etatów w tym sektorze też nie brakuje – tylko w III kwartale 2023 roku było ich ponad 12 tys. Więcej miejsc do obsadzenia czekało jedynie w 3 innych branżach – przetwórstwie przemysłowym (22,6 tys.), handlu (15 tys.) i budownictwie (13,2 tys.).

Francja pozwoli pracować nielegalnym imigrantom w branżach, w których brakuje rąk do pracy

Zapotrzebowanie było i jest widoczne również w Centralnej Bazie Ofert Pracy. W ciągu ostatnich 30 dni umieszczono tam kilkaset ogłoszeń oferujących etat dla niemal 1000 magazynierów. Co więcej, z analiz Grupy Progres wynika, że na największych portalach z ogłoszeniami o pracę liczba ofert na stanowisko magazyniera opublikowanych w ciągu mijającego miesiąca wahała się od 1 tys. do 2,5 tys. (w zależności od analizowanej strony). Z miesiąca na miesiąc potrzeb rekrutacyjnych związanych z tą profesją może być jeszcze więcej, bo – według raportu firmy doradczej JLL – popyt na powierzchnię magazynową w 2024 r. powinien być większy niż w ubiegłym roku.

Obecnie deficyt magazynierów najbardziej odczuwalny jest dla firm z powiatów takich jak gdański, stargardzki, polkowicki, nowodworski, turecki, grodziski, wrocławski czy koszaliński. Spore problemy z obsadzeniem kadry mają też miasta Gdańsk, Wrocław, Sosnowiec, Koszalin czy Gorzów Wielkopolski. 

Zapotrzebowanie na magazynierów cały czas rośnie. Firmy ratują obcokrajowcy, także kobiety

Na rozwój rynku wskazuje też Grupa Progres. Z jej raportu wynika, że w ubiegłym roku sektor logistyki i magazynów był jednym z wiodących pracodawców wśród 26 branż przeanalizowanych przez ekspertów Grupy. W tej dziedzinie gospodarki tylko od stycznia do sierpnia 2023 r. poszukiwano i zatrudniono najwięcej pracowników tymczasowych (w porównaniu z innymi branżami poddanymi analizie). Sektor wysoko uplasował się także jeśli chodzi o liczbę opublikowanych ogłoszeń w 50 największych portalach rekrutacyjnych w Polsce – pod tym względem zajął 3. miejsce w zestawieniu systemu rekrutacyjnego Element dla Grupy Progres. Średnio w każdym miesiącu ukazywało się 26 287 ofert (styczeń-lipiec 2023). Najwięcej w maju, czerwcu i lipcu.

To będzie dobry rok dla pracujących w transporcie i logistyce

– Zapotrzebowanie na magazynierów, również w tym roku, jest bardzo duże. Tak duże, że nawet jeśli liczba rekrutacji na to stanowisko spadnie, to i tak popyt na kandydatów przewyższy ich podaż – mówi Agnieszka Różańska, regionalny kierownik sprzedaży w Grupie Progres. 

Warto przeczytać!  Dodatek mieszkaniowy 2023 - zasady przyznawania, kryterium dochodowe, wnioski

Jak dodaje, branżę magazynową ratują obcokrajowcy, również z odległych kierunków, coraz częściej zatrudniani w tym sektorze i wskazujący etat magazyniera jako zawód, w którym chcieliby podjąć pracę. Jak wynika z danych MRPiPS, co piąte zezwolenie na pracę wydane cudzoziemcom w 2022 r. dotyczyło etatów w sektorze transportu i gospodarki magazynowej – w sumie było ich 70190. Przyjezdni pochodzą z wielu krajów, również leżących na innych kontynentach. Największą grupę stanowili Ukraińcy (21 650 zezwoleń) i Białorusini (9 968 zezwoleń). Pozostałe kierunki to: Uzbekistan (8 239 zezwoleń), Indie (4 206 zezwoleń), Kirgistan (4 003 zezwolenia), Turcja (3 300 zezwoleń), Kazachstan (2 613 zezwoleń), Filipiny (2 601 zezwoleń), Turkmenistan (1 542 zezwolenia), Nepal (1 486 zezwoleń), Tadżykistan (1 346 zezwoleń), Gruzja (1 250 zezwoleń) i Azerbejdżan (1 238 zezwoleń).

Jak wynika z danych MRPiPS, co piąte zezwolenie na pracę wydane cudzoziemcom w 2022 r. dotyczyło etatów w sektorze transportu i gospodarki magazynowej – w sumie było ich 70190 (fot. Scott Graham/Unsplash)

Jak wynika z danych MRPiPS, co piąte zezwolenie na pracę wydane cudzoziemcom w 2022 r. dotyczyło etatów w sektorze transportu i gospodarki magazynowej – w sumie było ich 70190 (fot. Scott Graham/Unsplash)

– Obserwujemy też rosnącą liczbę kobiet chętnych do pracy tymczasowej w roli magazyniera. Mimo że ta profesja wymaga m.in. obsługi wózka widłowego czy gotowości do pracy na 3 zmiany, a kobiety – z uwagi na obowiązki rodzinne i opiekę nad dzieckiem – nie zawsze mogą przychodzić do firmy np. w nocy. Dużo kobiet pracuje w magazynach m.in. przy kompletowaniu zamówień. Nadal jest ich mniej na stanowiskach magazynierów, które wymagają np. obsługi wózka widłowego, ale to też zaczyna się zmieniać. Obecnie ten typ obowiązków wykonuje ok. 10 proc. pań, większość – 90 proc. to nadal mężczyźni – dodaje Agnieszka Różańska.

Warto przeczytać!  „Goli ki tarah chalega…”: NAJLEPSZE typy inwestora Asa Sanjiva Bhasina na tydzień Holi

Także zastępca dyrektora generalnego Gremi Personal Damian Guzman przyznaje, że cudzoziemcy bardzo często wybierają branżę logistyczną.

– Jedna czwarta zatrudnianych przez nas cudzoziemców pracuje w logistyce. Dostarczamy pracowników dużym pracodawcom, którzy szczególnie dotkliwie odczuwają deficyt pracowników z kwalifikacjami – chodzi o operatorów wózków widłowych. Ten zawód mogą wykonywać jedynie specjaliści posiadający uprawnienia UDT i jest ich tak mało, że musieliśmy otworzyć własną szkołę kształcącą w tym kierunku, żeby móc w pełni odpowiedzieć na zapotrzebowanie rynku pracy – mówi Damian Guzman.

Lokalizacja i warunki pracy ważniejsze niż wynagrodzenia

Jak wynika z Barometru zawodów, praca na zmiany to jeden z głównych powodów deficytu kadrowego wśród magazynierów, wskazywanych bez względu na płeć. Inne z przyczyn to niewystarczające kwalifikacje kandydatów, np. brak wymaganych uprawnień czy doświadczenia, warunki pracy, które nie odpowiadają poszukującym zatrudnienia oraz rozwój branży i zbyt duży przyrost wolnych miejsc pracy, za którym nie nadąża wzrost liczby osób chętnych do jej podjęcia. 

Przeciętne miesięczne wynagrodzenie w sektorze transportu i gospodarki magazynowej w 2023 r. wynosiło 7217,8 zł brutto i było nieco wyższe niż w branży budowlanej (7021,89 zł brutto), przetwórstwa przemysłowego (6974,96 zł brutto) czy handlowej (6830,21 zł brutto). W przypadku magazynierów zarobki bywają niższe od tych przeciętnych wskazywanych przez GUS – wahają się od 4 300 zł brutto do 5 600 zł brutto i uzależnione są m.in. od wykonywanych obowiązków, doświadczenia zawodowego czy miejsca pracy.

ID Logistics wykorzystuje roboty do poprawy jakości i bezpieczeństwa pracy

– Do wynagrodzenia podstawowego magazynierów często doliczane są dodatki np. za pracę w weekendy czy w godzinach nocnych, frekwencję i nadgodziny. Przełożeni przyznają też różnego rodzaju premie – świąteczne czy uznaniowe. Niestety, nawet to może nie zachęcić kandydata, jeśli magazyn będzie znajdował się w sporej odległości od jego domu. Problemy z dojazdem do i z pracy, które pojawiają się np. gdy zatrudnieni w obiektach magazynowych późno kończą zmianę i nie mają dobrego połączenia komunikacyjnego ze swoim domem, a pracodawca nie zapewnia żadnego środka transportu, bardzo często wpływają nie tylko na liczbę kandydatów, ale też rotację już zatrudnionych pracowników – podkreśla Agnieszka Różańska, regionalny kierownik sprzedaży w Grupie Progres.

Warto przeczytać!  Data IPO Polymatech Electronics, recenzja, cena, szczegóły przydziału

To, że lokalizacja i łatwy dojazd do pracy są ważnym czynnikiem podjęcia zatrudnienia, potwierdzają także badania Grupy Progres, z których wynika, że kandydaci coraz bardziej cenią swój czas i nie chcą go tracić np. na dojazdy do pracy. 59 proc. badanych wskazuje lokalizację firmy jako najważniejszy czynnik brany pod uwagę podczas aplikowania na dane stanowisko. Badanie Grupy Progres wykazało też, że praca na zmiany może być powodem porzucenia pracy i przejścia do innej firmy (według osób aktywnych zawodowo).

Interesują Cię biura, biurowce, powierzchnie coworkingowe i biura serwisowane? Zobacz oferty na PropertyStock.pl


Źródło