„Majowy grudzień” opowiada o „ludzkiej transgresji” – ostateczny termin
maj grudzieńFilm Todda Haynesa, który otrzymał ośmiominutową owację na stojąco w Cannes późnym sobotnim wieczorem, jest filmem o transgresji, powiedziała w niedzielę prasie gwiazda Julianne Moore.
Poproszony o wyjaśnienie tytułu, Haynes powiedział, że odnosi się on do angielskiego wyrażenia oznaczającego „związek z różnicą wieku”. Zatrzymał się, zanim zażartował: „We Francji nazywają to Macron”.
Najnowsze gwiazdy Haynesa, Moore (w ramach jej czwartej współpracy z reżyserem), Natalie Portman i Charlie Melton, opowiadają historię aktorki Elizabeth (Portman), która podróżuje do Maine, aby studiować życie prawdziwej kobiety Gracie (w tej roli Moore) ma zagrać w filmie.
Komplikacje w stylu Haynesa wynikają z rozgłosu Gracie, faktu, że była wcześniej więziona za związek z nieletnim partnerem Joe, granym przez Meltona – wykroczenie, o którym wspominał Moore:
„Moja postać to ktoś, kto przekracza granice i jak się do tego odnosimy? Kiedy wiek jest nieodpowiedni? Kiedy ludzie znajdują się w różnych miejscach rozwojowych. To nie jest właściwe i dlaczego mamy wokół tego granice.
„W tym filmie widać wykroczenia Gracie i wszystkich innych. Ten film wydaje się tak niebezpieczny, ponieważ nie wiesz, gdzie są czyjeś granice – to jest przerażające. To właśnie Todd tak pięknie uchwycił”.
POWIĄZANE: Pełna relacja z Festiwalu Filmowego w Cannes
Haynes dodał: „Istnieją problematyczne aspekty dotyczące początku tej relacji, która prowadzi do konfliktu na końcu. A jednak komplikuje to fakt, że ten związek przetrwał. Tak, istnieją różnice wiekowe, są ludzkie wykroczenia, ale są to dla nas okazje do przyjrzenia się sobie i kulturze, w której żyjemy. W niektórych moich filmach ten temat powraca”.
To Portman początkowo wysłał scenariusz Samy’ego Burcha do Haynesa w 2020 roku. Powiedziała prasie: „Wizja ciemnej strony Todda pod tą amerykańską idyllą, którą eksplorował wcześniej, ma zdolność tworzenia napięcia i dramatu za pomocą bardzo subtelnych pociągnięć”.
A Haynes wspominał: „Od razu mnie urzekł powściągliwy sposób obserwowania tej historii. Stworzyło to niepokój i podekscytowanie — komu ufasz, kto jest opłacalny? A to wciąż odkleja się warstwami.
POWIĄZANE: Festiwal Filmowy w Cannes 2023 na zdjęciach
Podobnie jak w przypadku poprzednich prac Haynesa, kobiety są w filmie na pierwszym planie, a Portman skorzystała z okazji, aby zastanowić się nad różnymi sposobami zachowania kobiet, „nawet tutaj, w Cannes… Jak powinniśmy wyglądać, jak my” powinniśmy się nieść. Oczekiwania wobec ciebie są przez cały czas inne”.
Moore poparł to, mówiąc: „Kim jesteśmy zgodnie z kulturą, płcią, rasą… ta koncepcja wolnej woli nie jest prawdziwa. Istnieje zbyt wiele systemów… Kobiety nie są mniejszością, stanowią 50% populacji, więc ważne jest, abyśmy byli tak traktowani”.
Po raz czwarty Haynes zwerbował Moore’a do roli na ekranie. Obaj zostali zapytani o siłę ich współpracy. Pełen wzajemnego uwielbienia Moore wyjaśnił: „Czuję, że rozumiem Todda, rozumiem jego punkt widzenia. Czuję się tak szczęśliwy, że miałem to kreatywne partnerstwo, jest to coś, o czym marzysz jako aktor, jest to niewiarygodne i poruszające dla mnie, jestem dozgonnie wdzięczny”.
W zamian Haynes powiedział: „Uczę się wielu rzeczy, obserwując Julie w każdym filmie, który razem kręcimy. Znając mnie i to, o czym myślę, to niesamowity związek z filmem, zawsze jest coś, czego nie mogę nawet określić w kręceniu w pokoju, co widać w filmie z nią.
Film został nakręcony w zaledwie 23 dni. Moore opisał obsadę jako „wypaloną przez to” podczas doświadczenia, które Portman opisał jako „zabawne, znaczące i szybkie”.