Świat

Malezja bada możliwość grabieży brytyjskich wraków statków z czasów II wojny światowej

  • 30 maja, 2023
  • 5 min read
Malezja bada możliwość grabieży brytyjskich wraków statków z czasów II wojny światowej


Malezyjska agencja ds. egzekwowania prawa morskiego / Facebook

Według doniesień malezyjskich mediów państwowych władze Malezji zatrzymały statek towarowy pływający pod chińską banderą.



CNN

Władze Malezji zatrzymały statek towarowy pływający pod chińską banderą w związku z doniesieniami o wydobyciu wraków statków z II wojny światowej w wyłącznej strefie ekonomicznej Malezji, wynika z raportu państwowej agencji informacyjnej Bernama.

Statek został zatrzymany i wpuszczony na pokład po tym, jak stwierdzono, że nie ma zezwolenia na kotwiczenie na wodach podlegających jurysdykcji Malezji, zgodnie z raportem Bernama, który powołuje się na malezyjską agencję ds. egzekwowania prawa morskiego.

Inspekcja statku „doprowadziła do odkrycia starej stali i łusek armatnich” – czytamy w raporcie.

Według raportu policja, malezyjski Departament Morski i Departament Dziedzictwa Narodowego zbadają, czy łuski pochodzą z II wojny światowej.

Zauważono, że media w całym regionie niedawno doniosły, że „zagraniczny statek ratowniczy prowadził nielegalną operację odzyskiwania stali z brytyjskiego okrętu wojennego, który zatonął” w tym rejonie.

Według Bernamy sprawa była badana na podstawie malezyjskiego rozporządzenia w sprawie żeglugi handlowej, które obejmuje między innymi operacje podwodne.

W okolicy znajdują się wraki dwóch brytyjskich okrętów wojennych, pancernika HMS Prince of Wales i krążownika HMS Repulse, zatopionych w ataku japońskich samolotów bojowych 10 grudnia 1941 r., zaledwie dwa dni po tym, jak Japonia zaatakowała amerykańską bazę morską w Pearl Harbor , Hawaje.

Warto przeczytać!  Orangutan widziany jako pierwszy leczył rany ziołami leczniczymi u dzikich zwierząt | Prymatologia

Malezyjska agencja ds. egzekwowania prawa morskiego / Facebook

Malezyjskie media państwowe podały, że władze badają, czy znalezione na statku pociski pochodzą z II wojny światowej.

Atak dziesiątek japońskich samolotów uzbrojonych w bomby i torpedy spowodował śmierć 842 ludzi. Wraki są klasyfikowane jako groby wojenne zgodnie z prawem brytyjskim.

Doniesienia o rzekomym ratowaniu wraków przyniosły potępienie w Wielkiej Brytanii.

„Jesteśmy zmartwieni i zaniepokojeni widocznym aktem wandalizmu dla osobistych korzyści HMS Prince of Wales i HMS Repulse” – powiedział w oświadczeniu profesor Dominic Tweddle, dyrektor generalny Muzeum Narodowego Królewskiej Marynarki Wojennej.

„Oznaczono je jako groby wojenne. Jesteśmy zaniepokojeni utratą dziedzictwa marynarki wojennej i wpływem, jaki ma to na zrozumienie historii naszej Królewskiej Marynarki Wojennej”

John Bradford, starszy wykładowca w S. Rajaratman School of International Studies w Singapurze, powiedział, że ratownictwo morskie „to sprawa emocjonalna”.

„Dla wielu ludzi bardziej przypomina to okradanie grobów bohaterów narodowych niż odzysk złomu” – powiedział.

Ratowanie wraków zatopionych podczas II wojny światowej wokół Pacyfiku nie jest nowym problemem.

W 2017 roku władze holenderskie, brytyjskie i amerykańskie poinformowały, że okręty wojenne zatopione w bitwie na Morzu Jawajskim podczas II wojny światowej zostały uratowane bez pozwolenia.

Warto przeczytać!  Masowa produkcja MiG-35 z radarem AESA wykrywającym F-22 z odległości 80 mil

Według raportów z 2017 roku zniknęły wszelkie ślady dwóch holenderskich krążowników i dwóch brytyjskich okrętów.

Stal z wraków statków z II wojny światowej może mieć szczególną wartość, ponieważ została wyprodukowana przed pierwszymi wybuchami jądrowymi na Ziemi. Znany jako „stal o niskim tle”, jest potrzebny do niektórych specjalnych instrumentów naukowych, ponieważ nie zawiera śladów opadu jądrowego.

Ale Bradford powiedział, że mogą istnieć inne powody domniemanego grabieży Prince of Wales and the Repulse.

„Fakt, że nienaruszone łuski armaty zostały odzyskane przez władze Malezji sugeruje, że ratownicy nie tylko szukają złomu, ale mogą szukać trofeów o wysokiej wartości odsprzedaży” – powiedział.

Według raportu Biblioteki Pałacu Pokoju w Hadze w Holandii z 2017 r. międzynarodowe prawo dotyczące ratowania zatopionych okrętów wojennych jest niejasne.

„Reżim prawny odnoszący się do wraków okrętów wojennych i statków państwowych pozostaje złożony, podzielony i wymaga poważnego wyjaśnienia” – czytamy w raporcie.

Blake Herzinger, pracownik naukowy z United States Studies Center na Uniwersytecie w Sydney, powiedział, że kraje rejestrujące muszą powstrzymać ratowanie wraków, które są grobami wojennymi.

Warto przeczytać!  Ambasador Izraela przy ONZ w państwach członkowskich: Dzień Unikania Nakby – Wiadomości Izraela

„Ostatecznie państwo bandery jest odpowiedzialne za zapewnienie, aby statki pływające pod jego banderą nie angażowały się w nielegalne działania. A jeśli istnieje taki wzorzec zachowania, podjęcie działań zależy od państwa bandery” – powiedział.

HMS Prince of Wales i HMS Repulse, operujące z Singapuru, zatonęły po zaciekłym ataku lądowych japońskich samolotów bojowych podczas próby konfrontacji z japońską amfibią lądującą na malezyjskim wybrzeżu.

Ich zatonięcie jest uważane za jedną z największych katastrof morskich w historii Royal Navy.

Była to również jedna z pierwszych bitew, która pokazała, że ​​nawet najpotężniejsze współczesne okręty wojenne – Prince of Wales wszedł do służby niecały rok przed zatonięciem – były bezbronne bez wspomagania lotnictwa.

Japońskie samoloty zaatakowały brytyjskie okręty z pasów startowych w całym regionie, podczas gdy nie było brytyjskiej osłony powietrznej dla dwóch okrętów nawodnych, po tym jak lotniskowiec, który miał im towarzyszyć w tak zwanej „Force Z”, osiadł na mieliźnie podczas swojej podróży do Pacyfiku.


Źródło