Rozrywka

Martin Mull, aktor komediowy, który zyskał sławę dzięki „Mary Hartman”, umiera w wieku 80 lat

  • 29 czerwca, 2024
  • 5 min read
Martin Mull, aktor komediowy, który zyskał sławę dzięki „Mary Hartman”, umiera w wieku 80 lat


Martin Mull, aktor komediowy, muzyk i artysta, który zyskał powszechną uwagę w latach 70. dzięki programom telewizyjnym takim jak „Mary Hartman, Mary Hartman” i „Fernwood 2-Night” i pozostał aktywny w telewizji i filmie przez następne pół wieku, zmarł w czwartek w swoim domu w Los Angeles. Miał 80 lat.

Jego żona, Wendy Mull, potwierdziła śmierć. Nie podano przyczyny.

Pan Mull, absolwent Rhode Island School of Design, wkroczył do show-biznesu, nagrywając jako piosenkarz i autor tekstów piosenek z satyrycznym zacięciem. Uosabiał modny, intelektualny humor, który przewijał się w komediach antyestablishmentowych lat 70. i 80.

Jego osobowość — zarówno sposób, w jaki prezentował się, gdy wykonywał muzykę, jak i później role, które zwykle odgrywał w filmach i telewizji — była zabawna, powściągliwa i często sarkastyczna. Podobnie jak Steve Martin, z którym czasami go porównywano, prezentował zewnętrznie schludny wizerunek, który zaprzeczał często absurdalnemu poczuciu humoru.

W „Mary Hartman, Mary Hartman”, satyrze na telenoweli Normana Leara, która zadebiutowała w 1976 roku, pan Mull otrzymał drugoplanową rolę Gartha Gimble’a, sprawcy przemocy domowej, którego śmierć spotyka wbicie na aluminiową choinkę.

W następnym roku zagrał w spin-offie programu, „Fernwood 2-Night”, parodii talk-show. Zagrał gospodarza programu, Bartha Gimble’a, brata bliźniaka Gartha.

„Dzięki niewyraźnym blond wąsom, które mogą, ale nie muszą, być zamierzone jako żart, Barth w sposób maniakalno-depresyjny radzi sobie z niepewną sytuacją w pracy i mglistymi zarzutami w związku z oskarżeniami toczącymi się przeciwko niemu na Florydzie” – John J. O’Connor z The New York Times napisał w recenzji programu. „Barth powie tylko, że jego prawnik uważa, że ​​ma „całkiem niezłe podstawy do zastosowania pułapki”.

Warto przeczytać!  Kim Kardashian pokazała swoje naturalne włosy na TikToku

Znany był również z ról w filmie „Clue” (1985), w którym zagrał tweedowego pułkownika Mustarda, a także z seriali telewizyjnych, takich jak „Roseanne”, polityczny sitcom „Veep” i kultowa komedia „Arrested Development”, w której grał niekompetentnego prywatnego detektywa o nazwisku Gene Parmesan.

W „Roseanne” pan Mull był szefem tytułowej bohaterki, gdy pracowała jako kelnerka w restauracji (a później, przez krótki czas, jej partnerem biznesowym, gdy kupiła tę restaurację). Na początku jego siedmiu sezonów w serialu ujawniono, że jego postać, Leon Carp, jest gejem; jego partnera życiowego, przedstawionego później, grał Fred Willard, częsty współpracownik, który grał pomocnika pana Mulla w talk-show w „America 2-Night”.

Niedawno pana Mulla można było oglądać w serialu stacji Fox „The Cool Kids” opowiadającym o grupie przyjaciół łamiących zasady, żyjących w ośrodku emerytów.

Martin Eugene Mull urodził się 18 sierpnia 1943 r. w Chicago jako syn Harolda Mulla, stolarza, i Betty Mull, aktorki i reżyserki. Wychowywał się w Ohio i New Canaan w stanie Connecticut. Uzyskał tytuł licencjata i magistra w dziedzinie sztuk pięknych w RISD. Należał do grupy zajmującej się sztuką konceptualną, która zorganizowała przedstawienie zatytułowane „Flush With the Walls (lub I’ll Be Art in a Minute )” w męskiej toalecie Bostońskiego Muzeum Sztuk Pięknych.

Warto przeczytać!  Jason Reitman namawia 35 filmowców do zakupu Westwood's Village Theatre – The Hollywood Reporter

Jego zainteresowanie wkrótce zwróciło się w stronę pisania piosenek komediowych, ale gdy je wykonywał, publiczność była często zdezorientowana. „Więc zdałem sobie sprawę, że będę musiał przedstawić melodie, a mój język w pewnym sensie wszedł w policzek, ponieważ taki właśnie jestem” – powiedział magazynowi New Times w 1978 r. „I z tego powodu pewne rzeczy wywołały wielki śmiech i łącznie złożyły się na występ”.

Capricorn Records podpisało z nim kontrakt, a pan Mull stał się znany jako komik muzyczny. Miał skromny hit „Dueling Tubas”, parodię tematu z filmu „Deliverance”, który osiągnął 92. miejsce na liście Billboard Hot 100. Wśród nagranych przez niego albumów znalazły się „Days of Wine and Neuroses” i „Sex and Violins”.

On i pan Martin byli przyjaciółmi i czasami razem pracowali.

„W przypadku Steve’a jest tak oczywiste, że to on to robi, ale w przypadku Martina jest to o wiele bliższe domowi” – ​​powiedział New Times pisarz i komik Harry Shearer. „Nigdy nie można być pewnym, czy on gra jakąś postać, czy to ten facet, co jest interesujące”.

Warto przeczytać!  Wszystko, co musisz wiedzieć o Dune, aby przygotować się na część drugą

Przez większą część swojej kariery Mull nadal malował, inspirując się kolażem i obrazami przypominającymi sen. Jego prace pojawiały się na wystawach w galeriach oraz w muzeach Whitney i Metropolitan. Krytyczka sztuki „The Times”, Roberta Smith, w recenzji z 1994 roku opisała jego styl jako „łagodną, ​​raczej przyjemną odmianę malarstwa New Image, która była widoczna w połowie lat 70. XX wieku, kiedy jako artysta osiągał pełnoletność”. Nazwała go „skromnie utalentowanym”, choć nie oryginalnym.

Pan Mull był rozwiedziony z Kristin Johnson i Sandrą Baker. W 1982 roku poślubił Wendy Hass, muzyk. Oprócz niej pozostawił po sobie córkę Maggie Mull.

W wywiadzie dla The Times w 2018 roku zapytano pana Mulla, czy często słyszał, jak inni wykonawcy mówili mu, że ich zainspirował.

„Cóż, to zabrzmi strasznie egoistycznie, ale tak, naprawdę” – powiedział. – Ale chyba wiem dlaczego. Bo jeśli pozostaniesz w branży i osiągniesz pewien wiek, który ja osiągnę dzięki temu, że po prostu oddycham, staniesz się legendą – ponieważ udało ci się przez to przejść”.

Alaina Delaquérière’a przyczynił się do badań.


Źródło