Świat

Marynarka Wojenna USA „odwołuje” F/A-18 Super Hornet z Japonii; zastępuje je samolotami F-35C w obliczu napięć w stosunkach z Chinami

  • 15 lipca, 2024
  • 6 min read
Marynarka Wojenna USA „odwołuje” F/A-18 Super Hornet z Japonii; zastępuje je samolotami F-35C w obliczu napięć w stosunkach z Chinami




Marynarka Wojenna Stanów Zjednoczonych ogłosiła rozmieszczenie myśliwców F-35C Lightning II i samolotów CMV-22B Osprey w bazie lotniczej Marine Corps Air Station (MCAS) Iwakuni w Japonii. Decyzja ta, szczegółowo opisana w komunikacie prasowym z 15 lipca, ma na celu zastąpienie starzejących się eskadr samolotów transportowych F/A-18 Super Hornet i C-2A Greyhound, które obecnie stacjonują w bazie.

Chińska marynarka wojenna „pokonuje” amerykańskie myśliwce EA-18G nad Morzem Południowochińskim; udostępnia rzadkie informacje o starciu Growler-Nanchang

Służba poinformowała, że ​​Strike Fighter Squadron (VFA) 147 i Fleet Logistics Multi-Mission Squadron (VRM) 30, Detachment Forward Deployed Naval Forces (FDNF), zostaną wysłane do Iwakuni. Eskadry mają połączyć się z samolotami Carrier Air Wing (CVW) 5, bazującego w MCAS Iwakuni.

Myśliwce F-35C Lightning II z VFA 147 zastąpią F/A-18 Hornet z VFA 115, natomiast CMV-22B Osprey z VRM 30, Det FDNF, zastąpią samoloty C-2A Greyhound, które wcześniej obsługiwały CVW 5 i Carrier Strike Group (CSG) 5.

Eskadra Myśliwców Uderzeniowych 115 i jej samoloty F/A-18 zostały przydzielone do bazy lotniczej Korpusu Piechoty Morskiej Iwakuni w listopadzie 2017 r. Obecnie stacjonują tam dwa dywizjony Korpusu Piechoty Morskiej wyposażone w samoloty F-35B, myśliwce krótkiego startu i pionowego lądowania, a także dwa dywizjony marynarki wojennej wyposażone w samoloty Super Hornet zintegrowane z lotniskowcem.

Sześć bombowców B-52 „zestrzelonych” w jedną noc: jak rosyjskie rakiety AD siały spustoszenie na Stratofortress podczas wojny w Wietnamie

Ta modernizacja podkreśla zaangażowanie Marynarki Wojennej w utrzymanie doskonałych zdolności powietrznych w regionie. Rozwój ten następuje po niedawnym ogłoszeniu Departamentu Obrony o wzmocnieniu zdolności powietrznych w innych bazach w Japonii.

W ciągu najbliższych kilku lat 36 nowoczesnych samolotów F-15EX ma na stałe zastąpić 48 starszych myśliwców F-15C/D w bazie lotniczej Kadena na Okinawie. Ponadto baza lotnicza Misawa w północnej Japonii ma również otrzymać 48 samolotów F-35A Lightning II, które zastąpią 36 myśliwców F-16 Fighting Falcon.

W miarę jak chińskie wojsko rozszerza swoją obecność w regionie, znaczenie sił powietrznych w stawianiu czoła tym wyzwaniom doprowadziło do wdrożenia tych udoskonaleń.

Służba podała, że ​​CVW 5 znajduje się na pokładzie lotniskowca klasy Nimitz USS Ronald Reagan (CVN 76), który od prawie dziewięciu lat pełni służbę w Japonii.

Ronald Reagan ma wrócić do Stanów Zjednoczonych na przegląd techniczny pod koniec tego roku, a USS George Washington (CVN 73) zastąpi go w roli wysuniętego amerykańskiego lotniskowca w bazie Yokosuka w Japonii.

CVW 5 będzie nadal pełnić funkcję wysuniętego skrzydła lotnictwa pokładowego USA i znajdzie się na pokładzie samolotu George Washington po jego powrocie do Japonii.

Warto przeczytać!  Walentynkowa grafika Banksy'ego Margate została usunięta w ciągu kilku godzin

George Washington pełnił wcześniej funkcję wysuniętego lotniskowca Marynarki Wojennej w Yokosuce od 2008 do 2015 roku. Dokładny harmonogram przybycia nowego samolotu do Japonii nie został ujawniony.

NAVAL AIR STATION PATUXENT RIVER, Md. (6 października 2020 r.) Na tym zdjęciu archiwalnym bez daty, F-35C Lightning II startuje z Naval Air Station Patuxent River, Md. (zdjęcie US Navy)

Marynarka Wojenna USA zwiększa możliwości operacyjne dzięki rozmieszczeniu samolotów F-35C i CMV-22B

Decyzja Marynarki Wojennej USA o modernizacji samolotów myśliwskich i transportowych ma na celu stawienie czoła współczesnym zagrożeniom i zwiększenie skuteczności operacyjnej.

F-35C Lightning II, reklamowany jako najbardziej zaawansowany myśliwiec Marynarki Wojennej, odgrywa kluczową rolę w tym wysiłku. Według Marynarki Wojennej F-35C jest kamieniem węgielnym przewagi powietrznej, zapewniając dominujący, wielozadaniowy samolot piątej generacji, który wzmacnia projekcję siły USA i zdolności odstraszania.

W obliczu rosnących napięć na linii Chiny-Chiny na zachodnim Pacyfiku, ten zaawansowany myśliwiec jest kluczowy dla wykonywania misji wymagających wtargnięcia na terytorium wroga.

Pentagon opracowuje nowe strategie, które mają pomóc stawić czoła wyzwaniom na rozległych obszarach Morza Chińskiego i Filipińskiego, gdzie bazy lotnicze USA i państw sojuszniczych są narażone na potencjalne ataki Chin.

Plan zakłada przeciwdziałanie tym przeszkodom poprzez wysyłanie F-35C na długie loty bojowe, które mogą obejmować tysiące mil. Misje te obejmują bezpieczne powroty na pokłady lotniskowców, nawigowanie wrogich obron powietrznych i używanie Joint Standoff Weapon (JSOW), bomby szybującej, przeciwko wrogim celom.

Warto przeczytać!  Wojna w Gazie: Palestyńczycy uciekają, gdy siły izraelskie wracają do Dżabalii

W porównaniu do swojego odpowiednika F-35B, F-35C może pochwalić się większymi komorami uzbrojenia i dodatkowym zbiornikiem paliwa o pojemności 7000 funtów, co pozwala na przenoszenie cięższej amunicji, w tym 2000-funtowych bomb ślizgowych JSOW.

Te cechy wzmacniają rolę F-35C jako wiodącej platformy Marynarki Wojennej do wykonywania głębokich uderzeń, uzupełniając operacje bazujące na lotniskowcach o większy zasięg operacyjny i większe możliwości przenoszenia ładunku.

f35
Samolot CV-22 Osprey Sił Powietrznych USA, bazujący w RAF Mildenhall, przeprowadza szkolenie lądowania na pokładzie (Deck Landing Training, DLT), ćwicząc starty i lądowania w celu utrzymania tej kompetencji. (21 września). Brytyjska Marynarka Wojenna

Oprócz ulepszeń myśliwców, Marynarka Wojenna wymienia samolot transportowy C-2A Greyhound na CMV-22B Osprey. Osprey oferuje znaczące ulepszenia w stosunku do Greyhound, w tym większy zasięg operacyjny, szybsze ładowanie i rozładowywanie ładunków, możliwość tankowania w powietrzu, zwiększoną przeżywalność i lepszą komunikację poza zasięgiem wzroku.

Ten samolot nowej generacji ma kluczowe znaczenie dla zachowania mobilności i wsparcia grup uderzeniowych lotniskowców, gwarantując stałe możliwości rozmieszczenia sił w scenariuszach wymagających dużej koncentracji sił.

Jednak przejście na CMV-22B napotkało opóźnienia. Katastrofa Osprey w listopadzie w południowej Japonii, która spowodowała utratę wszystkich ośmiu członków załogi, opóźniła wymianę i wydłużyła okres eksploatacji pozostałych 15 Navy Greyhounds.

Chociaż 400 samolotów Osprey służących w Marynarce Wojennej, Korpusie Piechoty Morskiej i Siłach Powietrznych otrzymało już od marca zgodę na loty, to pełna zdolność operacyjna w zakresie wszystkich planowanych misji nie będzie miała miejsca przed połową 2025 r.


Źródło