Marynarki wojenne Stanów Zjednoczonych i Wielkiej Brytanii twierdzą, że odpowiedziały na wezwanie pomocy, gdy irańska Gwardia Rewolucyjna „nękała” statek
Aktualności
5 czerwca 2023 | 12:03
Marynarka Wojenna Stanów Zjednoczonych i Królewska Marynarka Wojenna Wielkiej Brytanii przybyły z pomocą statkowi w kluczowej Cieśninie Ormuz po tym, jak irańska Gwardia Rewolucyjna „nękała” go.
AP
Marynarka Wojenna Stanów Zjednoczonych poinformowała w poniedziałek, że jej marynarze i Królewska Marynarka Wojenna Wielkiej Brytanii przybyli z pomocą statkowi w kluczowej Cieśninie Ormuz po tym, jak irańska Gwardia Rewolucyjna „nękała” go.
Trzy okręty Gwardii szybkiego ataku z uzbrojonymi żołnierzami na pokładzie zbliżyły się do statku handlowego z bliskiej odległości w niedzielę po południu, podała Marynarka Wojenna Stanów Zjednoczonych w oświadczeniu. Oferował czarno-białe obrazy, które, jak powiedział, pochodziły z samolotu Boeing P-8 Poseidon marynarki wojennej Stanów Zjednoczonych, który pokazywał trzy małe statki w pobliżu statku handlowego.
Niszczyciel pocisków kierowanych Marynarki Wojennej Stanów Zjednoczonych USS McFaul i fregata Królewskiej Marynarki Wojennej HMS Lancaster odpowiedzieli na incydent, wystrzeliwując helikopter.
„Sytuacja uległa deeskalacji około godzinę później, gdy statek handlowy potwierdził, że statek szybkiego ataku opuścił miejsce zdarzenia” – poinformowała Marynarka Wojenna. „Statek handlowy kontynuował przepływ przez Cieśninę Ormuz bez dalszych incydentów”.
Przez cieśninę Ormuz, wąskie ujście Zatoki Perskiej, przepływa przez nią 20% światowej ropy.
Podczas gdy Marynarka Wojenna nie zidentyfikowała statku, którego to dotyczy, dane śledzenia statków z MarineTraffic.com przeanalizowane przez The Associated Press wykazały, że masowiec Venture pod banderą Wysp Marshalla zmieniał nieregularnie kurs podczas podróży przez cieśninę w czasie incydentu. Jego lokalizacja zgadzała się również z informacjami o incydencie podanymi przez United Kingdom Maritime Trade Operations, brytyjską operację wojskową nadzorującą ruch w regionie. Statek przypominał również zdjęcia opublikowane przez Marynarkę Wojenną.
Zarejestrowany zarządca statku, Trust Bulkers z Aten w Grecji, nie odpowiedział natychmiast na prośbę o komentarz.
Irańskie media państwowe i Gwardia Rewolucyjna nie od razu przyznały się do incydentu. Misja Iranu przy ONZ nie odpowiedziała natychmiast na prośbę o komentarz.
Ten ostatni incydent ma miejsce po serii incydentów morskich z udziałem Iranu po jednostronnym wycofaniu się USA z umowy nuklearnej Teheranu ze światowymi mocarstwami w 2018 roku.
Podejrzane amerykańskie zajęcie Suez Rajan, tankowca powiązanego z amerykańską firmą private equity, która prawdopodobnie przewoziła objętą sankcjami irańską ropę z Singapuru, prawdopodobnie skłoniło Teheran do przejęcia tankowca Advantage Sweet pod banderą Wysp Marshalla. Statek ten przewoził kuwejcką ropę naftową dla firmy energetycznej Chevron Corp. z San Ramon w Kalifornii.
Chociaż władze nie potwierdziły zajęcia Sueskiego Rajana, statek znajduje się obecnie u wybrzeży Galveston w Teksasie, zgodnie z danymi śledzenia statków analizowanymi przez AP.
W międzyczasie Iran oddzielnie zajął Niovi, tankowiec pływający pod banderą Panamy, który opuszczał suchy dok w Dubaju w Zjednoczonych Emiratach Arabskich, kierując się do Fudżajry na wschodnim wybrzeżu Zjednoczonych Emiratów Arabskich. Chociaż nie przewoził żadnego ładunku, dane z S&P Global Market Intelligence widziane przez AP wykazały, że Niovi w lipcu 2020 r. otrzymał ropę ze statku znanego wówczas jako Oman Pride.
Departament Skarbu USA w sierpniu 2021 roku nałożył sankcje na Oman Pride i inne osoby powiązane ze statkiem za „udział w międzynarodowej sieci przemytu ropy”, która wspierała Quds Force, jednostkę ekspedycyjną Gwardii działającą na Bliskim Wschodzie. Rzekome e-maile opublikowane online przez Wikiran, stronę internetową, która zbiera dokumenty z Republiki Islamskiej, które wyciekły, sugerują, że ładunek przewożony przez Niovi został sprzedany firmom w Chinach bez pozwolenia.
Zdjęcia satelitarne przeanalizowane przez AP pokazują te dwa statki zakotwiczone w pobliżu Bandar Abbas w Iranie.
Niedawne konfiskaty wywarły nową presję na Stany Zjednoczone, które od dawna są gwarantem bezpieczeństwa krajów Zatoki Perskiej. Zjednoczone Emiraty Arabskie twierdziły w zeszłym tygodniu, że wcześniej „wycofały swój udział” ze wspólnego dowództwa marynarki wojennej o nazwie Połączone Siły Morskie, chociaż Marynarka Wojenna Stanów Zjednoczonych twierdziła, że nadal jest w grupie. Tymczasem Centralne Dowództwo armii USA poinformowało w sobotę, że jego szef odwiedził region, spotkał się z przywódcą Emiratów, szejkiem Mohammedem bin Zayedem Al Nahyanem i „omówił wspólne obawy dotyczące bezpieczeństwa regionalnego, a także partnerstwa w zakresie bezpieczeństwa USA i Zjednoczonych Emiratów Arabskich”.
Dowódcy marynarki wojennej Stanów Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii i Francji z Bliskiego Wschodu w zeszłym miesiącu również przepłynęli przez Cieśninę Ormuz na pokładzie amerykańskiego okrętu wojennego, co jest oznaką ich jednolitego podejścia do utrzymania otwartej kluczowej drogi wodnej po tym, jak Iran przejął dwa tankowce.
Załaduj więcej…
{{#isDisplay}}
{{/isDisplay}}{{#isAniviewVideo}}
{{/isAniviewVideo}}{{#isSRVideo}}
{{/isSRVideo}}