Biznes

Masz 100 tys. zł? Stać cię tylko na co czwarte auto z polskiego salonu – Moto

  • 20 października, 2023
  • 9 min read
Masz 100 tys. zł? Stać cię tylko na co czwarte auto z polskiego salonu – Moto


Mając do dyspozycji 100 tys. zł i chcąc kupić auto z salonu, można sobie pozwolić jedynie na 38 modeli i to w podstawowych wersjach – wynika z analizy Bankier.pl. To zaledwie 23 proc. wszystkich modeli oferowanych przez marki niezaliczane do grona premium. Mając mniej niż 60 tys. zł będziemy skazani wyłącznie na dwa modele.

Ceny najpopularniejszych modeli aut – nie należą do najniższych

Jak jednak wynika z danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego, auta, których podstawowe wersje kosztują mniej niż 100 tys. zł wcale nie cieszą się największym wzięciem zarówno wśród polskich klientów indywidualnych, a zwłaszcza wśród firm kupujących i rejestrujących na REGON.

Spośród dziesięciu modeli najczęściej rejestrowanych w Polsce w ciągu pierwszych trzech kwartałów 2023 r., cenę podstawowej wersji poniżej 100 tys. zł zanotowano jedynie przy trzech z nich – toyocie yaris, toyocie yaris cross oraz dacii duster, przy czym ostatni z tych modeli jest obecnie najtańszy. Za dustera w wersji expression trzeba zapłacić co najmniej 79 900 zł.

Najpopularniejszy od 2020 r. samochód osobowy w Polsce – toyota corolla kosztuje co najmniej 104 900 zł, a w wersji hybrydowej co ceny zaczynają się od 122 900 zł.

Poniżej 60 tys. zł tylko dwa aut(k)a

Wracając jednak do najtańszych modeli oferowanych obecnie w polskich salonach samochodowych, najmniej – 54 600 zł trzeba obecnie zapłacić za podstawową wersję hyundaia i10. Wkrótce jednak może się to zmienić, nowy hyundai i10 wyceniony został bowiem na co najmniej 64 tys. zł, a więc o blisko 10 tys. zł więcej.

Nieznacznie więcej – 54 990 – życzy sobie Mitsubishi za najmniejszy model w gamie – spacestar.

Jeszcze niedawno za mniej niż 60 tys. zł można było kupić volkswagena up!, ale model został wycofany z portfolio koncernu z Wolfsburga. Pod koniec 2022 r. w tym gronie można było jeszcze znaleźć kię picanto (dziś 60 500 zł), dacię sandero (dziś 62 900 zł) oraz fiata pandę (dziś 66 000 zł).

Ceny aut w Polsce

Model Najniższa cena
toyota aygo x 68 900
toyota bz4x 274 900
toyota camry 182 900
toyota c-hr 128 900
toyota corolla 104 900
toyota hilux 148 688
toyota land cruiser 259 000
toyota mirai 334 900
toyota proace 125 500
toyota proace city 104 600
toyota proace city verso 129 200
toyota proace electric 164 600
toyota proace verso 175 800
toyota rav4 164 400
toyota yaris 76 900
toyota yaris cross 92 900
skoda enyaq 212 250
skoda fabia 68 600
skoda kamiq 82 900
skoda karoq 117 250
skoda kodiaq 149 500
skoda kodiaq rs 218 800
skoda octavia 100 200
skoda scala 80 800
skoda superb 142 250
citroen c3 75 200
citrocne c3 aircross 99 500
citroen c4 108 350
citroenc c4x 111 600
citroen c5 aircross 139 450
citroen c5x 174 950
citroen c-berlingo 177 200
citroen e-c4 180 950
citroen e-c4x 186 200
citroen e-spacetourer 277 200
dacia duster 79 900
dacia jogger 82 150
dacia sandero 62 900
dacia sandero stepway 75 300
dacia spring 101 490
fiat 500 67 000
fiat 500 electric 139 900
fiat panda 66 000
fiat panda cross 78 500
fiat tipo 123 000
fiat tipo cross 136 000
ford bronco 419 300
ford explorer 424 300
ford fiesta 86 800
ford focus active x 131 000
ford kuga 155 710
ford mustang mach-e 269 550
ford puma 107 300
honda civic type r 261 500
honda civic-e 161 700
honda cr-v 213 900
honda e:ny1 219 900
honda hr-v 144 900
honda jazz crosstar 130 150
honda zr-v 189 900
hyundai bayon 76 400
hyundai elantra 82 400
hyundai i10 54 600
hyundai i20 67 200
hyundai i30 hatchback 88 500
hyundai ioniq 5 181 900
hyundai ioniq 6 247 900
hyundai kona 110 900
hyundai santa fe 175 900
hyundai tucson 117 400
kia ceed 92 900
kia e-soul 170 990
kia ev6 209 900
kia ev6 gt 399 900
kia niro 126 900
kia picanto 60 500
kia proceed 123 900
kia sportage 121 900
kia stonic 78 100
kia xceed 104 500
mazda 2 100 900
mazda 3 107 400
mazda 6 156 900
mazda cx-5 157 900
mazda cx-60 119 500
mazda mx-30 161 000
mazda mx-5 151 900
mini clubman 139 050
mini countryman 145 559
mitsubishi asx 101 990
mitsubishi colt 71 990
mitsubishi eclipse cross 189 990
mitsubishi spacestar 54 990
nissan ariya 209 900
nissan juke 102 070
nissan leaf 155 900
nissan qashqai 136 500
nissan townstar 87 900
nissan townstar electric 155 900
nissan townstar kombi 119 900
nissan townstar kombi electric 214 900
nissan x-trail 188 200
opel astra 109 800
opel astra sport tourer 114 800
opel combo-e life 192 350
opel corsa 77 200
opel corsa-e 161 600
opel crossland 89 900
opel grandland 142 700
opel mokka-e 174 200
opel vivaro-e kombi 256 100
opel zafira-e life 270 500
peugeot 2008 110 400
peugeot 208 79 500
peugeot 3008 146 600
peugeot 308 113 300
peugeot 308 sw 118 300
peugeot 408 144 200
peugeot 5008 159 900
peugeot 508 182 400
peugeot 508 sw 187 400
peugeot e-2008 182 500
peugeot e-208 156 600
renault arkana 124 900
renault austral 135 900
renault captur 85 500
renault clio 74 200
renault espace e-tech 192 900
renault kangoo 112 900
renault koleos 140 900
renault megane 105 900
renault megane e-tech 184 900
renault megane grandcoupe 104 900
renault megane grandtour 110 900
renault zoe e-tech 180 500
seat arona 87 900
seat ateca 98 800
seat ibiza 68 900
seat leon 114 900
seat tarraco 153 600
suzuki across 279 900
suzuki ignis 73 900
suzuki jimny 108 900
suzuki scross 111 900
suzuki swace 126 900
suzuki swift 70 900
suzuki swift sport 105 900
suzuki vitara 95 900
volkswagen golf 124 590
volkswagen id.3 191 890
volkswagen id.4 228 090
volkswagen id.5 236 390
volkswagen id.7 284 290
volkswagen id.buzz 284 605
volkswagen passat variant 131 590
volkswagen polo 103 790
volkswagen taigo 109 290
volkswagen t-cross 110 790
volkswagen tiguan 145 090
volkswagen tiguan allspace 165 390
volkswagen touareg 316 390
volkswagen touran 147 590
volkswagen t-roc 122 690
Warto przeczytać!  Miliardowa strata NBP. Wiceprezes banku Marta Kightley wyjaśnia

Źródło: Bankier.pl (ceny najtańszych wersji wg stanu na 19.10.2023)

Mając mniej niż 70 tys. zł możemy obecnie przebierać, choć to słowo na wyrost, w 9 modelach ośmiu marek. Posiadacze 80 tys. zł mogą stać się właścicielami jednego z 22 modeli, poniżej progu 90 tys. zł znalazły się 33 modele. Za mniej niż 100 tys. zł można kupić 38 modeli spośród 167 oferowanych w Polsce.

Granica „luksusu” między skodą kodiaq a mazdą mx-5

Jeśli dodamy do nich pojazdy produkowane przez marki premium (m.in. Audi, Volvo, Mercedes-Benz, BMW i Lexus) okaże się, że poniżej 100 tys. zł (mowa o podstawowych wersjach) kosztuje jedynie 38 spośród ponad 400 modeli oferowanych w Polsce, a więc ledwie niespełna 10 proc.

W przypadku wspomnianych marek premium, najmniej – 107 200 zł trzeba wydać za audi a1, najtańsze BMW (seria 1) kosztuje 129 500 zł, mercedes-benz (klasa a) to wydatek rzędu 154 tys. zł, za volvo xc40 szwedzki koncern życzy sobie co najmniej 164 900 zł, zaś najtańszy lexus ux200 został wyceniony na 157 900 zł.

Warto przeczytać!  Meta stoi w obliczu pozwu ze strony Twittera. Rozchodzi się oczywiście o nowo powstałą platformę Threads

Ceny najtańszych modeli poszczególnych marek

Marka Model Cena [w zł]
Toyota aygo x 68 900
Kia picanto 60 500
Skoda fabia 68 600
Dacia sandero 62 900
Volkswagen polo 103 790
Hyundai i10 54 600
Renault clio 74 200
Audi a1 107 200
BMW seria 1 129 500
Mercedes-Benz klasa a 154 000
Ford fiesta 86 800
Volvo xc40 164 900
Mazda 2 100 900
Suzuki swift 70 900
Lexus ux 200 157 900
Honda jazz crosstar 130 150
Citroen c3 75 200
Nissan townstar 87 900
Fiat panda 66 000
Seat ibiza 68 900
Peugeot 208 79 500
Opel corsa 77 200
Mitsubishi spacestar 54 990
Alfa Romeo tonale 232 500

Źródło: Bankier.pl (wg stanu z 19.10.2023)

Auta za mniej niż 100 tys. zł nie znajdziemy także w salonach: Volkswagena (najtańszy polo kosztuje 103 790 zł), Mazdy (model 2 kosztuje 100 900 zł), Hondy (jazz crosstar kosztuje 130 150 zł), najtańszą Teslę (model 3) można nabyć wydając co najmniej 205 990 zł, a alfę romeo (hybrydę plug-in tonale) za co najmniej 232 500 zł.

Poniżej 150 tys. zł, a więc poniżej bariery, po przekroczeniu której dany model trafia do segmentu premium w cennikach producentów znajduje się obecnie 108 spośród ponad 400 modeli, a więc ok. 25 proc. W tym przypadku granica obecnie przebiega pomiędzy skodą kodiaq, której podstawowa wersja kosztuje 149 500 zł, a mazdą mx-5, za którą trzeba zapłacić co najmniej 151 900 zł.

Nowe generacje droższe o kilkadziesiąt procent

Ostatnie trzy lata to, oprócz przerw w dostawach i długiego oczekiwania na samochody, także znaczące podwyżki w cennikach. Podrożały zwłaszcza najpopularniejsze modele. W przypadki kilku z nich, w tym najpopularniejszych w Polsce – toyoty corolli, dacii duster, kii sportage czy hyundaia tucsona, kilkudziesięcioprocentowy wzrost cen w ciągu ostatnich trzech lat wynikał przede wszystkim z wprowadzenia do oferty nowych generacji lub faceliftingu.

I tak, dacia duster po faceliftingu w 2022 r. podrożała o ok. 50 proc. z 51 300 zł notowanych jesienią 2021 r. do 77 tys. zł jesienią 2022 r. Jeśli jednak weźmiemy pod uwagę cenę dustera z końca 2020 r. (42 900 zł) i obecną stawkę w cenniku (79 900 zł), okaże się, że próg wejścia w przypadku tego rumuńskiego modelu, bardzo popularnego zresztą od lat wśród polskich klientów indywidualnych, wzrósł w ciągu trzech lat o 86 proc.

Warto przeczytać!  Polacy rozszyfrowali obniżki na stacjach paliw. Korzystają, póki mogą

Z kolei wprowadzenie w 2021 r. nowej generacji hyundaia tucsona podniosło cenę tego modelu o 30 proc. – z 81 300 zł jesienią 2020 r. do 105 900 tys. zł jesienią 2021 r. W ciągu kolejnych dwóch lat podstawowa wersja tucsona podrożała o kolejne 8,5 proc.

O ok. 20 proc. cenę wariantu hybrydowego podniósł z kolei facelifting toyoty corolli, która pod koniec 2021 r. wyceniana była jeszcze poniżej 100 tys. zł, by rok później kosztować już co najmniej 116 900, a obecnie co najmniej 122 900 zł.

Ceny aut wystrzeliły w pandemii

Spośród pozostałych najpopularniejszych modeli, w ciągu ostatnich trzech lat o ponad 35 proc. podrożała toyota yaris, 22-procentowa podwyżka dotknęła skodę octavię, przy czym w ciągu ostatnich niespełna 12 miesięcy cena flagowego czeskiego modelu nie zmieniła się.

O ponad 25 proc. wzrósł z kolei próg wejścia dla osób chcących zostać właścicielami toyoty rav4. Jeśli dodać do tego brak obecnie w ofercie najtańszej wersji Active, okaże się, że zostanie właścicielem toyoty rav4 kosztuje obecnie (co najmniej 164 400 zł) o przeszło 40 proc. więcej niż jesienią 2020 r.

Hybrydy drenują portfele

W większości przypadków mówimy o autach benzynowych, które – przynajmniej w teorii – mają zniknąć z oferty większości producentów w najbliższych latach. Znacznie droższe są jednak auta z napędami hybrydowymi i elektrycznymi.

Pomiędzy tymi samymi modelami wyposażonymi w silniki hybrydowe oraz spalinowe występują kilkudziesięcioprocentowe różnice. W przypadku tego porównania trzeba jednak wziąć pod uwagę różne osiągi poszczególnych wersji silnikowych.

Co mówią same cenniki? Za hybrydową toyotę yaris zapłacimy o 17 proc., a nominalnie o 14 tys. zł więcej niż za oferowanego w tej samej wersji wyposażenia spalinowego yarisa. W przypadku toyoty corolli z nadwoziem sedan różnica wynosi 14,4 proc. (nominalnie 15 tys. zł). Najmniejszą różnicę – niespełna 9 proc., a nominalnie 10,9 tys. zł – można znaleźć w cenniku hybrydowego i spalinowego volkswagena golfa.

O ok. 25 proc. więcej trzeba zapłacić z kolei za hybrydowe audi q5 i hyundaia tucsona niż za ich spalinowe odpowiedniki. Największa różnica – 34 proc. a nominalnie 44,6 tys. zł – występuje w cenniku peugeota 308. W tym przypadku mówimy jednak o różnicy w cenie hybrydy typu plug-in wobec auta benzynowego.

Za „elektryka” dopłacisz kilkadziesiąt tysięcy złotych

Na jeszcze większe różnice muszą przygotować się kierowcy, którzy chcieliby przesiąść się z auta spalinowego do „elektryka”.

Przesiadka do samochodu elektrycznego kosztuje kilkadziesiąt tysięcy złotych. O tyle droższe są bowiem elektryczne wersje tych samych modeli. Dla przykładu, za opla mokkę-e trzeba zapłacić co najmniej 184 300 zł, podczas gdy spalinowa wersja kosztuje co najmniej 104 800 zł. W przypadku opla corsy różnica między napędem elektrycznym a spalinowym wynosi 107 proc. a nominalnie 83 tys. zł.

Nieco mniejsze różnice występują pomiędzy elektrycznymi a hybrydowymi wersjami tych samych modeli. W przypadku hyundaia kony to 26 proc., a nominalnie 34 tys. zł. Za „elektryka” trzeba bowiem zapłacić co najmniej 168 900, a ceny hybrydy zaczynają się od 134 400 zł. Elektryczna kona od wersji spalinowej jest z kolei droższa o 58 tys. zł (52,3 proc.).




Źródło