Biznes

Masz jeszcze Poloneza Trucka w gospodarstwie? FSO wydało oświadczenie

  • 18 stycznia, 2024
  • 5 min read
Masz jeszcze Poloneza Trucka w gospodarstwie? FSO wydało oświadczenie


Tak, tak. FSO istnieje i wydało oświadczenie w sprawie pojazdów, które kiedyś produkowali. Nie martwcie się, to nie akcja wzywająca do warsztatów na poprawki błędu produkcyjnego. FSO wypowiedziało się w sprawie kompatybilności Polonezów, Fiatów 125p i innych modeli do spalania paliwa E10.

Publikujemy tę informację w ramach ciekawostki. Zapewne są wśród naszych czytelników użytkownicy Poloneżów Trucków, a być może także innych pojazdów powstałych na Żeraniu. Ale tak naprawdę chodzi tu o to, że nie przypuszczaliśmy, że FSO kiedykolwiek jeszcze odezwie się w sprawie samochodów, które kiedyś produkowali. 

Paliwo E10. Jakie może wyrządzić szkody?

To w ogóle FSO jeszcze istnieje?

Zapewne jeśli ktoś sprawdzał w ministerialnej wyszukiwarce czy jego Polonez lub FSO 125p mogą jeździć na paliwie E10, w efekcie zobaczył komunikat, że nie wiadomo i w tej sprawie należy się zgłosić do producenta, to zapewne na jego twarzy pojawił się uśmiech, a w głowie myśl: „tak, na pewno. Do jakiego producenta? Przecież oni dawno nie działają”. Okazuje się, że to błąd. 

FSO wciąż istnieje. Wprawdzie działki przy ulicy Jagiellońskiej zostały już sprzedane deweloperowi, ale fabryka na Żeraniu miała jeszcze inne nieruchomości w Warszawie oraz w całym kraju. Poza tym Grupa FSO posiada udziały w kilku zakładach produkcyjnych.  

– Aktualnie Spółka prowadzi działalność z zakresu wynajmu powierzchni biurowych i usługowych oraz zarządza Grupą Kapitałową spółek powiązanych. FSO dysponuje w Warszawie nieruchomościami na których zlokalizowane są budynki biurowe i powierzchnie usługowe z miejscami parkingowymi. Firma posiada udziały w spółkach produkcyjno – usługowych, dysponuje też atrakcyjnymi terenami w centralnej, północnej i południowo-zachodniej Polsce – można przeczytać na głównej stronie FSO S.A.

Spółki, w których FSO wciąż jest aktywne to m. in.: Hanyang ZAS w Elblągu (dawne Zakłady Tworzyw Sztucznych Styren i Spółdzielnia Metal). Firma specjalizuje się w wytwarzaniu wyrobów z tworzyw sztucznych termoplastycznych, wyrobów z pianki poliuretanowej, z folii i płyty ABS oraz wyrobów metalowych na rynek automotive, AGD, zabawkarski oraz innych projektów technicznych. Inną firmą zależną od FSO jest SZP Plast Industries z Ełku, produkująca oświetlenie do samochodów. Kolejnym przedsiębiorstwem powiązanym z FSO jest ZEM Ełk – producnt wiązek niskiego napięcia, przewodów zapłonowych i akumulatorowych do różnego rodzaju pojazdów i urządzeń.

Czy można jeździć Fiatem 125p i Polonezem na paliwie E10?

Zatem skoro FSO się odezwało w sprawie swoich samochodów, to powstaje pytanie co napisali i czy którykolwiek z ich wozów może tankować paliwo E10? Może przytoczymy cały tekst oświadczenia:

  • FSO Fiat 125p produkowany w latach 1973-1991 – silniki benzynowe tego modelu nie są przystosowane do spalania benzyny E10.
  • FSO (Daewoo-FSO) Polonez (w tym Polonez Truck) produkowany w latach 1978-2002 – silniki benzynowe tego modelu nie są przystosowane do spalania benzyny E10.
  • FSO (Daewoo-FSO, Daewoo) Lanos produkowany i montowany w systemie SKD w latach 1997-2008 – silniki benzynowe tego modelu nie są przystosowane do spalania benzyny E10.
  • FSO (Daewoo-FSO, Daewoo) Matiz produkowany i montowany w systemie SKD w latach 1998-2007 – silniki benzynowe tego modelu nie są przystosowane do spalania benzyny E10.
  • Daewoo-FSO (Daewoo) Nubira produkowana i montowana w systemie SKD w latach 1997-2002 – silniki benzynowe tego modelu nie są przystosowane do spalania benzyny E10.
  • Chevrolet Aveo produkowany w latach 2007-2011 – homologowany i sprzedawany przez GM DAT – nie posiadamy takiej informacji.
  • Daewoo Tico montowany w systemie SKD w latach 1996-2001 – silniki benzynowe tego modelu nie są przystosowane do spalania benzyny E10.
  • Daewoo Espero montowany w systemie SKD w latach 1996-1999 – silniki benzynowe tego modelu nie są przystosowane do spalania benzyny E10.
  • Daewoo Tacuma montowana w systemie SKD w latach 2000-2001 – silniki benzynowe tego modelu nie są przystosowane do spalania benzyny E10.
  • Daewoo Leganza montowana w systemie SKD w latach 1997-2000 – silniki benzynowe tego modelu nie są przystosowane do spalania benzyny E10.
Montowany w FSO Daewoo Leganza także nie powinien jeździć na paliwie E10, fot. K.Pawłowski
Montowany w FSO Daewoo Leganza także nie powinien jeździć na paliwie E10, fot. K.Pawłowski

Teraz mamy pewność, że nasz poczciwy Polonez, albo Tico, nie przepada za E10. Warto było czekać. To na co będziemy czekać od dziś? Na informację Ursusa w sprawie ciągnika jednoosiowego Ursus C-308. Sprzęt ten napędzał jednocylindrowy dwusuw. Możemy używać E10 czy nie? Bo już sami nie wiemy. 

W tym wypadku żartów nie ma, bo Ursus także istnieje, ma szereg nieruchomości, nieskończonych projektów, pojazdów, praw i nawet, a może zwłaszcza, działającą prężnie fabrykę w Dobrym Mieście, w której wciąż produkowane są przyczepy i prasy zwijające pod marką Ursus. 

Maszynownia: słabo na rynku maszyn, zwycięstwo New Hollanda i Ursus Vigus

©

Materiał chroniony prawem autorskim – zasady przedruków określa regulamin.


Źródło

Warto przeczytać!  „Relacje są skomplikowane”: dlaczego Elon Musk jest „wielkim fanem Chin”