Świat

Meksykańskie linie lotnicze wojskowe wzbijają się w przestworza i wykonują pierwszy lot do kurortu Tulum

  • 26 grudnia, 2023
  • 5 min read
Meksykańskie linie lotnicze wojskowe wzbijają się w przestworza i wykonują pierwszy lot do kurortu Tulum


MEXICO CITY (AP) – uruchomiono Meksyk swoich wojskowych linii lotniczych we wtorek, kiedy z miasta Meksyk wystartował pierwszy samolot linii lotniczych Mexicana, zmierzający do karaibskiego kurortu Tulum.

Był to kolejny przejaw ogromnej roli, jaką prezydent Andrés Manuel López Obrador powierzył siłom zbrojnym Meksyku. Wojskowy holding tej linii lotniczej obsługuje obecnie także kilkanaście lotnisk, hoteli, pociągów, m.in służba celna kraju i parki turystyczne.

Gen. Luís Cresencio Sandoval, sekretarz obrony Meksyku, powiedział, że kierowanie tak różnorodnych przedsiębiorstw przez wojsko jest „powszechne w krajach rozwiniętych”.

W rzeczywistości tylko kilka krajów, takich jak Kuba, Sri Lanka, Argentyna i Kolumbia, ma linie lotnicze zarządzane przez wojsko. Są to przeważnie mali przewoźnicy z kilkoma śmigłowcami, obsługujący głównie słabo obsługiwane lub odległe trasy krajowe.

Ale linia lotnicza Mexicana planuje przewozić turystów z meksykańskich miast do kurortów takich jak Cancun, Puerto Vallarta, Los Cabos, Zihuatanejo, Acapulco i Mazatlan. Loty wydają się odbywać co trzy lub cztery dni, głównie w weekendy.

Przewoźnik ma nadzieję konkurować głównie ceną: pierwsze 425 sprzedanych biletów oferowało cenę około 92 dolarów za lot z Meksyku do Tulum, który według rządu był o około jedną trzecią tańszy niż komercyjne linie lotnicze.

Warto przeczytać!  Rosja twierdzi, że ukraińskie drony zaatakowały Kreml, celując w Putina: aktualizacje na żywo

Mexicana ma także nadzieję na loty do 16 małych lotnisk regionalnych, na których obecnie nie ma lotów lub jest ich bardzo niewiele. Dla tych, którzy obawiali się, że powiedzą im: „Zapnij pasy, to jest rozkaz”, personel pokładowy samolotu Mexicana wydawał się cywilami. W Meksyku siły powietrzne stanowią skrzydło armii.

Sandoval powiedział, że linia lotnicza rozpoczęła działalność z trzema odrzutowcami Boeing i dwoma mniejszymi leasingowanymi samolotami Embraer i ma nadzieję wynająć lub nabyć pięć kolejnych odrzutowców na początku 2024 roku.

López Obrador nazwał start pierwszego Boeinga 737-800 „wydarzeniem historycznym” i „nowym etapem” oznaczającym powrót dawnej rządowej linii lotniczej Mexicana, która została sprywatyzowana, następnie zbankrutowała i ostatecznie zamknięta w 2010 r. .

Linie lotnicze łączą zależność Lopeza Obradora od wojska – które według niego jest najbardziej nieprzekupnym i patriotycznym ramieniem rządu – z nostalgią za przedsiębiorstwami państwowymi, które dominowały w gospodarce Meksyku do czasu przeprowadzenia powszechnych prywatyzacji w latach 80. XX wieku.

López Obrador z rozrzewnieniem wspominał czasy, gdy rządowe firmy zarządzały wszystkim, od ropy i gazu, elektryczności i górnictwa, po linie lotnicze i usługi telefoniczne. Skrytykował prywatyzacje, które przeprowadzono, ponieważ zadłużony rząd Meksyku nie mógł już sobie pozwolić na prowadzenie nieefektywnych przedsiębiorstw państwowych.

Warto przeczytać!  Książę Harry widział „czerwoną mgłę” w księciu Williamie podczas rzekomej walki

„Dokonali wielkiego oszustwa” – powiedział prezydent podczas codziennej porannej konferencji prasowej. „Oszukali wiele osób, mówiąc, że te państwowe firmy nie działają”.

W rzeczywistości przedsiębiorstwa państwowe w Meksyku zyskały zasłużoną reputację ze względu na nieefektywność, złą obsługę, korupcję i kontrolę polityczną. Na przykład państwowa firma zajmująca się dystrybucją papieru w Meksyku często odmawiała sprzedaży papieru gazetowego gazetom opozycyjnym.

Kiedy krajowa firma telekomunikacyjna była własnością rządu, klienci zwykle musieli czekać latami na zainstalowanie linii telefonicznej i musieli kupować udziały w firmie, aby ostatecznie skorzystać z usług. Problemy te szybko zniknęły po prywatyzacji w 1990 r. .

Choć administracja nie jest w stanie przywrócić przedsiębiorstwom rządowym ich dawnej świetności, przedstawia wysiłki mające na celu odtworzenie ich na mniejszą skalę jako część historycznej bitwy o przywrócenie gospodarce Meksyku bardziej kolektywistycznej przeszłości.

„To będzie wielkie dziedzictwo waszej administracji, które będzie odbijało się echem przez całą wieczność” – zaintonował kontroler ruchu lotniczego na lotnisku Felipe Angeles w Meksyku, gdy wystartował pierwszy lot Mexicana.

López Obrador powierzył także wojsku odpowiedzialność za wiele projektów budowy infrastruktury w kraju przyznano jej wiodącą rolę w krajowym egzekwowaniu prawa.

Warto przeczytać!  Eksperci twierdzą, że Izrael mógł użyć mniejszej broni przeciwko Hamasowi, aby uniknąć śmierci w pożarze namiotu w Gazie

Na przykład armia zbudowała zarówno lotnisko Felipe Angeles, jak i lotnisko w Tulum.

Oprócz zwiększenia ruchu na słabo wykorzystywanym lotnisku Felipe Angeles, prowadzona przez armię firma Mexicana najwyraźniej zapewni loty, aby zapewnić pasażerom dostęp do prezydenckiego projektu turystycznego Maya Train. Armia buduje także linię kolejową, która połączy nadmorskie kurorty i stanowiska archeologiczne na półwyspie Jukatan.

Armia, która nie ma doświadczenia w prowadzeniu lotów komercyjnych, utworzyła spółkę zależną, która ma dowodzić Mexicaną.




Źródło