Podróże

Mercedes-Benz wprowadzi nowe modele samochodów dostawczych w 2026 roku w ramach platformy „Van.EA”.

  • 16 maja, 2023
  • 4 min read



  • Mercedes-Benz przedstawił we wtorek nowe szczegóły dotyczące swojej nadchodzącej platformy „Van.EA”, w tym rodzaje pojazdów, które zobaczymy od 2026 roku.
  • Oprócz „luksusowej prywatnej furgonetki”, modułowa architektura Van.EA będzie również podstawą komercyjnych samochodów dostawczych i kamperów pod klucz we współpracy z partnerami z branży kamperów.
  • Mercedes-Benz będzie stopniowo wycofywać swoje samochody dostawcze spalinowe i obecnego eSprintera, choć proces ten nie rozpocznie się, dopóki modele Van.EA nie zostaną wprowadzone na rynek w 2026 roku.
    • Producent samochodów spodziewa się, że do 2030 roku połowa klientów samochodów dostawczych będzie kupować samochody elektryczne.

Mercedes-Benz opracowuje dwutorowy plan dla swoich przyszłych elektrycznych samochodów dostawczych.

Przy tak wielu „SUV-ach” i „ciężarówkach” innych producentów samochodów, w ramach tego wielkiego pchnięcia w kierunku elektryfikacji nie ma wiele do powiedzenia na temat przestrzeni w samochodach dostawczych. Mercedes-Benz przedstawia swoje samochody dostawcze w swoim najnowszym ogłoszeniu we wtorek, szczegółowo opisując ostateczne udostępnienie masom architektury Van.EA. Słyszeliśmy o tym w poprzednich wypowiedziach, w tym o celu tej platformy, jakim jest wycofanie istniejącego gazowego i elektrycznego Sprintera.

Warto przeczytać!  Jesteś w Bawarii lub Waszyngtonie? Cztery kierunki podróży, które sprawią, że poczujesz się jak w Europie, nie opuszczając Ameryki Północnej.

Nie chodzi jednak tylko o większe samochody dostawcze, ponieważ Mercedes zamierza wprowadzić wariant średniej wielkości zarówno do segmentu samochodów dostawczych, jak i osobowych. Nie ma na to oficjalnej nazwy („Van.EA-P” to wszystko, co na razie dostajemy), ale producent samochodów planuje zająć się zarówno rosnącym popytem na dostawy ostatniej mili, jak i klientami lifestyle’owymi lub poszukującymi „transferu VIP” . Na tym ostatnim odcinku Stany Zjednoczone i Chiny po raz pierwszy zobaczą szytego na miarę vana (zamiast Metrisa z kilkoma dodatkowymi siedzeniami lub „MPV”, jak Klasa R).

Przynajmniej po stronie komercyjnej, samochody dostawcze premium przejmą pochodnię od odchodzącego Sprintera i Metrisa w 2026 roku. Van.EA zasadniczo dzieli furgonetkę na trzy moduły, przy czym moduły przedni i tylny mogą pomieścić silnik elektryczny. Moduł środkowy skaluje się wraz z długością pojazdu: dłuższy van, większy akumulator. Mercedes-Benz twierdzi, że platforma jest „dostosowana do różnych konfiguracji i rozwiązań upfitter” od zastosowań przemysłowych po pojazdy rekreacyjne.

Wtorkowe oświadczenie nie zawierało danych o potencjalnym zasięgu dla samochodów dostawczych. Jednak producent samochodów obiecał docelowy zasięg „znacznie ponad” 310 mil. Częścią wprowadzenia na rynek będzie możliwość półautonomicznej jazdy SAE poziomu 2, podczas gdy późniejsze aktualizacje poziomu 3 (dla samochodów dostawczych) lub poziomu 4 (prawie autonomiczny, do transportu bez kierowcy) są planowane na 2030 r.

Nowa generacja w pełni elektrycznych samochodów kempingowych

Częścią mapy drogowej Van.EA jest również cel podboju rynku średnich i dużych samochodów kempingowych. Obecnie dostępne są rozwiązania elektryczne dla ludzi #vanlife, ale nie są one genialne pod względem zasięgu. Mercedes-Benz nie zaoferował zbyt wielu szczegółów, chociaż powiedział, że rozszerzy się o „zbudowane fabrycznie” samochody dostawcze RV. Współpracując z partnerami z branży kamperów, klienci powinni mieć możliwość zakupu gotowego do użycia rozwiązania w postaci samochodu dostawczego, zamiast konieczności samodzielnego zawożenia podstawowego samochodu dostawczego do zakładu zajmującego się montażem części zamiennych.

Warto przeczytać!  Co jest popularne? Linie wycieczkowe i kierownictwo omawiają najpopularniejsze miejsca docelowe na rok 2023

Jeśli nie masz ochoty na żadną z tych nowych elektrycznych rzeczy Van.EA, jeszcze przez długi czas nie ma powodu do paniki. Mercedes-Benz podchodzi do tego wdrożenia dość ostrożnie, a pierwsze modele Van.EA nie wchodzą nawet do produkcji przez kolejne trzy lata. W końcu nawet eSprintera obecnej generacji nie będziemy mieli do 2024 roku.

Podczas gdy floty i niektórzy klienci detaliczni chcą pojazdów elektrycznych już teraz, inni nie chcą jeszcze zrezygnować z wewnętrznego spalania. W tym celu nadal będzie oferować samochody dostawcze Sprinter z napędem gazowym, o ile będzie na to popyt na rynku. Przynajmniej w Stanach Zjednoczonych powinno to trwać przez resztę tej dekady, jeśli nie trochę dłużej. Firma planuje, że do 2030 roku tylko 50% jej sprzedaży będzie pochodzić z energii elektrycznej, co oznacza wzrost z 20% do 2026 roku.


Źródło