Biznes

Miały być darmowe próbki. Przychodziły rachunki za cały rok

  • 27 września, 2023
  • 3 min read
Miały być darmowe próbki. Przychodziły rachunki za cały rok



Prezes UOKiK wydał decyzję, w której uznał, że działania Natural Pharmaceuticals naruszają zbiorowe interesy konsumentów. Urząd zakwestionował praktyki, które w różny sposób mogły wpływać na proces decyzyjny konsumentów i manipulować ich zachowaniem.

„Na niektórych stronach internetowych Natural Pharmaceuticals oferował darmową próbkę suplementu diety. Gdy konsument klikał, żeby potwierdzić chęć jej otrzymania, niemal natychmiast pojawiało się kolejne okno z podobnym komunikatem, który nie dotyczył jednak darmowej próbki, ale rocznego płatnego zapasu produktu wraz z subskrypcją. Ze względu na treść i formę graficzną, dla konsumentów mogło to być nie do rozróżnienia” – wyjaśnia UOKiK.

Urząd wyjaśnia, że spółka stosowała mechanizm przekierowania – zamówienie darmowej próbki i zapis na płatną subskrypcję następowały bezpośrednio po sobie. Wyświetlane w oknie z podziękowaniem za złożone zamówienie mogły być traktowane przez konsumentów jako kontynuacja procesu zapisu na bezpłatną próbkę produktu.

UOKiK zwraca uwagę, że już pierwszy kontakt konsumentów z ofertą suplementów diety Natural Pharmaceuticals (za pośrednictwem reklamy telewizyjnej, drukowanych kuponów zamówienia, czy stron internetowych) mógł wprowadzać ich w błąd. Spółka chwaliła się „ponad milionem zadowolonych klientów” danego produktu, podczas gdy informacja ta dotyczyła liczby klientów przedsiębiorcy ogółem.

„Przedsiębiorca sugerował również, że stosowanie produktu jest zalecane w ramach ogólnopolskich kampanii zdrowotnych” – wyjaśnia UOKiK.

Urząd informuje, że niektóre materiały marketingowe wykorzystywały autorytet instytucji publicznych i powoływały się na rzekome rekomendacje Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności dla danego suplementu. W reklamie telewizyjnej spółka informowała m.in., że każde gospodarstwo domowe może zamówić darmowy roczny zapas witaminy D, podczas gdy niezbędne było pokrycie kosztów wysyłki produktu, czego konsumenci mogli nie odczytać. „Ponadto, spółka w niewłaściwy sposób oznaczała przycisk służący do internetowego składania zamówienia, co jest niezgodne z ustawą o prawach konsumenta” – tłumaczy UOKiK.

– Nietransparentne metody informowania o udziale w programie corocznych dostaw, rzekomy milion zadowolonych klientów danego suplementu, darmowe próbki, które okazywały się płatną subskrypcją – to tylko wybrane przykłady komunikacji marketingowej opartej na manipulacji i wprowadzających w błąd informacjach. Uznałem, że działania spółki Natural Pharmaceuticals naruszają zbiorowe interesy konsumentów i nałożyłem za ich stosowanie kary pieniężne  – podkreśla Prezes UOKiK Tomasz Chróstny.

***


Źródło

Warto przeczytać!  „PRZEDNIJ WYNIKÓW Hai…” As inwestor Sanjiv Bhasin ZBYCZĄ na TYCH akcjach w miarę spadków na rynku