Rozrywka

Milton Nascimento i Esperanza Spalding: recenzja Milton + Esperanza – brazylijski gigant odnajduje nowy groove | Jazz

  • 9 sierpnia, 2024
  • 3 min read
Milton Nascimento i Esperanza Spalding: recenzja Milton + Esperanza – brazylijski gigant odnajduje nowy groove | Jazz


Brazilijski piosenkarz Milton Nascimento ma jeden z najbardziej zręcznych głosów w muzyce światowej. Od jego wydawnictw samba-funk z lat 60. w ramach ruchu Clube de Esquina, gdzie śpiewał miękkim, wznoszącym się falsetem, po przełomową współpracę z saksofonistą Wayne Shorterem w 1975 r., Native Dancer, i późniejszą współpracę ze wszystkimi, od Herbie Hancocka po Yusufa, Nascimento dorównał ich instrumentalnemu mistrzostwu swoim dojrzewającym zakresem.

81-letni Nascimento rozwinął swój głos w pięknie bogaty i pełen vibrato baryton, który jest głównym tematem ożywionej współpracy z basistką i kompozytorką Esperanzą Spalding, Milton + Esperanza. W 16 utworach para na nowo interpretuje kompozycje z katalogu Nascimento, takie jak Outubro z 1969 roku i Cais z 1972 roku, a także prezentuje nowe dzieła z takimi artystami jak Paul Simon i Lianne La Havas.

Grafika dla Milton + Esperanza

Nowy Cais zwalnia żwawą kompozycję, dając dużo miejsca na tęskne emocje starszego głosu Nascimento, aby zakotwiczyć porywające linie fortepianowe Leo Genovese. Kiedy ostry falset Spaldinga wchodzi w kadr, ich różnice w tonie płynnie łączą się, aby osiągnąć crescendo na wznoszącej się nucie. Nowy Outubro w równym stopniu zastępuje kinową orkiestrację oryginału bardziej zajętym groovem, który wzmacnia szybsze frazowanie Nascimento i buduje wspaniałe fragmenty falsetu podczas solówki flecistki Eleny Pinderhughes.

Warto przeczytać!  Filmy Kristen Stewart, Jenna Ortega i więcej

Mniej udany jest występ Simona w utworze Um Vento Passou, który ostrożnie zamienia spokojne linie na pewny baryton Nascimento, jednak żałosne, grane palcami frazy gitarzysty Guingi w utworze Saci stanowią idealną oprawę dla wolniejszego, unisono duetu Spaldinga i Nascimento, pozwalając pęknięciom i szczelinom w jego spokojnym głosie wydobyć mnóstwo emocji.

To niezwykłe osiągnięcie. Świeżo po Ifigenii, jej operze jazzowej z nieżyjącym już Wayne Shorterem, Spalding umacnia swój status współpracowniczki zdolnej wydobyć potężne występy od starszych. Jej pomysłowe aranżacje muzyczne ukazują dojrzały zakres Nascimento, tworząc arcydzieło z późnej kariery, które podkreśla piękne zmiany spowodowane wiekiem.

Również w tym miesiącu

Pionier szybkiego, basowego, rozwijającego się gatunku filipińskiej muzyki elektronicznej budots DJ-a Miłość wydaje swój debiutancki album Budots World (Reloaded) (Eastern Margins): 15 utworów zaraźliwych rozgrzewaczy parkietu wypełnionych chwiejnymi liniami basowymi, uderzającymi w twarz werblami i syntezatorami trance. Ugandyjski griot EkukaDebiutancki album Te-Kwaro Alango-Ekuku (Nyege Nyege Tapes) prezentuje surową moc jego głosu, często akompaniowanego jedynie przez dzwoniące melodie jego lukeme thumb piano, co pozwala na tworzenie wzruszających, minimalistycznych kompozycji. Mongolski piosenkarz EnjiW najnowszym wydawnictwie artystka współpracuje z eksperymentalnym perkusistą jazzowym Simonem Poppem. PoejiIch debiutancki album Nant (Squama) podkreśla zwinność głosu Enjiego, perkusyjnie dopasowując się do faktury gry na perkusji Poppa, co tworzy nastrojowe dzieło, które mistrzowsko balansuje na granicy między ambientem a ekspresją free jazzu.

Warto przeczytać!  „Mała syrenka” z 4-dniowym otwarciem za 125 milionów dolarów – ostateczny termin


Źródło